گزارش جی پلاس؛

شکر به تنهایی می تواند سلامتی شما را نابود کند! + بیماری ها

شکر تنها عاملی است که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و شما را در معرض مجموعه ای کامل از بیماری ها قرار دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ مارکت اینسایدر نوشت: طبق گفته "رابرت لوستیگ" - پروفسور غدد اطفال، مصرف بیش از حد شکر، عوارض جانبی منفی بیشتری دارد در قیاس با اثر چاقی و اضافه وزن، دارد.

شکر به تنهایی می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و شما را در معرض مجموعه ای کامل از بیماری ها  قرار دهد.

** چه اتفاقی برای بدن شما می افتد زمانی که شکر بیش از حد مصرف می کنید؟

وقتی  شما در رژیم غذایی خود زیاد شکر استفاده می کنید، شکر از طریق روده ها جذب شده و از طریق سیستم گردش وارد کبد می شود. کبد تنها ارگانی است که می تواند فروکتوز را سوخت و ساز کند. فروکتوز سراسر کبد را می پوشاند و کبد هم چاره ای ندارد جز اینکه مقدار اضافی را تبدیل به چربی کبد کند. داده ها نشان می دهد وقتی کبد چرب می شود، این زمانی است که به جذب انسولین مقاومت می کند و پدیده ای با نام" سندروم متابولیک" به وجود می آید و یا بیماری های قلبی عروقی، سرطان و زوال عقل را در پی خواهد داشت.

** سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک (Metabolic syndrome) به مجموعه‌ای از شرایط گفته می‌شود که عبارت هستند از: فشار خون بالا، سطوح افزایش یافته انسولین در خون، چربی خون یا چربی انباشتهٔ اضافی در اطراف شکم و سطوح افزایش یافتهٔ چربی خون، بنا به گفتهٔ محققان سندروم متابولیک گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و HDL (چربی خوب) پایین است که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.

اگر فردی مبتلا به سندرم متابولیک و یا یکی از اجزای آن باشد، تغییرات قابل توجه در شیوهٔ زندگی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های مرتبط پیش گیری به عمل آورده و یا دست کم ابتلا به آن‌ها را به تاخیر بیندازد.

ابتلا به سندرم متابولیک بدین معناست که بیمار هم‌زمان مبتلا به بیش از ۳ نارسایی مرتبط با متابولیسم است. (حداقل سه تا از چهارتا)؛ این نارسایی‌ها عبارت هستند از:

  • چاقی به ویژه چاقی شکمی (چاقی سیبی شکل)
  • افزایش فشار خون سیستولیک (عدد بزرگ‌تر) بالاتر از ۱۴۰میلی لیتر جیوه و یا فشار دیاستولیک (عدد کوچک‌تر) بالاتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه.
  • سطوح افزایش یافته تری گلیسیرید و سطوح پایین کلسترول خوب یا HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) در خون.
  • مقاومت به انسولین. انسولین هورمونی است که به تنظیم مقادیر قند خون کمک می‌کند.

طبق این تحقیق حدود 40 درصد افراد با وزن عادی یکی از عوامل سندرم متابولیک را دارند و حدود 80 درصد افراد چاق دچار این سندرم هستند. اگر حسابی سرانگشتی کنید در می یابید که حدود 50 درصد از جمعیت بالغ آمریکا و حدود 25 درصد از کودکان دچار این سندرم هستند.

دیدگاه تان را بنویسید