گزارش جی پلاس؛

محرومیت سه بازیکن استقلال قانونی است؟! + سند

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پرونده برخورد با بازیکنان ملی پوش استقلال ظاهرا از تمام قدرت خود برای محرومیت موقت آنها تا پیش از جلسه رسیدگی نهایی به این پرونده استفاده می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال امید در حالی از چند روز قبل در مسابقات انتخابی قهرمانی زیر 23 سال در قرقیزستان شرکت کرد که سه بازیکن استقلال یعنی امید نورافکن، سید مجید حسینی و مهدی قائدی را در فهرست خود داشت و تا آخرین ساعات قبل از مسابقه هم در انتظار حضور این بازیکنان ماند اما آبی ها نیامدند که نیامدند!

 

پیش از اینکه غیبت بازیکنان استقلال در اردوی تیم ملی قطعی شود، رئیس کمیته انضباطی این هشدار راه به باشگاه و بازیکنان داده بود که اگر از حضور در تمرینات تیم ملی امتناع کنند، با شکایت مسئولان تیم ملی امکان محرومیت آنها وجود خواهد داشت اما استقلالی ها این تهدید بالقوه را جدی نگرفتند تا با شکایت مسئولات تیم امید تهدید کمیته انضباطی بالفعل شده و سه بازیکن استقلال تا اطلاع ثانوی تا تشکیل جلسه بررسی غیبت شان محروم شوند.

 

این اتفاق در حالی رخ داد که منصوریان بازیکنانش را به خاطر اهمیت مسابقات لیگ به تیم ملی نداد اما حالا در بهترین شرایط هم آنها را در اختیار نخواهد داشت. کمیته انضباطی بالاخره تصمیمش را گرفت اما ضمن دادن فرصت اعتراض به رای، اعلام کرد که نهم مرداد جلسه دادرسی این بازیکنان با حضور مدیرعامل باشگاهشان در کمیته انضباطی برگزار خواهد شد تا رای نهایی صادر شود.

** آبی ها با کدام رای محروم شدند؟

اسماعیل حسن زاده با استناد به مفاد 32 و 83 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال سه بازیکن استقلال را محروم کرده است.

او ابتدا به ماده 83 استناد کرده که بر اساس این ماده اگر بازیکنی در تمرینات و اردوهای تیم ملی غیبت کند، طبق شرایط خاصی محروم خواهد شد:

ماده 83- ممانعت یا انصراف از حضور در تیم های ملی

1- باشگاه ها مطابق برنامه زمان بندی فیفا موظف به آزاد کردن بازیکنان تحت قرارداد خود برای حضور در تیم های ملی هستند. هر گاه باشگاهی برخلاف این مقررات بازیکنی را ترخیص نکند یا در این اقدام قصور نماید، کمیته انضباطی می تواند به استناد پیوست یک بند ۲ ماده ۶ از آیین نامه نقل و انتقالات فیفا، در صورت احراز قصور، نتایجی را که باشگاه مربوط با حضور این بازیکن برنده شده، سه بر صفر به سود حریفان اعلام نماید یا باشگاه مربوطه را از نقل و انتقال بازیکن محروم سازد، یا ادامه حضور بازیکن مورد نظر در تیم مربوط را به حالت تعلیق در آورد.

2- چنانچه این استنکاف توسط بازیکن صورت گرفته باشد، کمیته انضباطی می تواند به استناد پیوست یک بند ۳ ماده ۶ از آیین نامه نقل و انتقالات فیفا، او را بنا به اهمیت مسابقات تیم های ملی از سه تا هفت بازی محروم از حضور در هر گونه بازی های رسمی کرده  و تا سیصد میلیون ریال نیز جریمه نقدی در نظر بگیرد.

تبصره: رسیدگی به این موضوع مستلزم شکایت مقامات تیم های ملی یا فدراسیون است.

حسن زاده سپس با استناد با ماده 32 که اختیار لازم به رئیس کمیته انضباطی می دهد تا قبل از بررسی پرونده و طبق تشخیص خود و با توجه به نیازمند بودن پرونده به زمان بیشتر جهت رسیدگی، مجازات را تعیین یا ابلاغ کند.

ماده 32- اقدامات موقتی توسط رئیس کمیته انضباطی

۱- در صورتی که به نظر برسد تخلفی صورت گرفته اما صدور حکم در مورد موضوع اصلی، به زمان نیازمند است، رئیس کمیته انضباطی می تواند، در موارد اضطراری، به طور موقت و به استناد مقررات، مجازاتی را تعیین و ابلاغ، اصلاح یا لغو نماید.

۲- در شرایط مشابه، رئیس کمیته انضباطی ممکن است اقدامات موقتی دیگری را به صلاحدید خود، به ویژه برای اطمینان از مطابقت با مجازاتی که از قبل در حال اجرا بوده، اتخاذ نماید.

۳- اقدامات موقتی بیش از یک هفته اعتبار ندارد اما برای یک بار و حداکثر تا یک هفته دیگر قابل تمدید است.

** محرومیت بازیکنان استقلال قانونی است؟!

به گزارش جی پلاس؛ رئیس کمیته انضباطی در حالی به ماده 83 اشاره کرده که در این ماده آمده است باشگاه ها باید در روزهای فیفا دی بازیکنان خود را در اختیار تیم های ملی قرار دهند اما زمان فعلی برگزاری مسابقات انتخابی قهرمانی زیر 23 سال آسیا شامل روزهای موسوم به "فیفا دی" نمی شود و شاید استقلال می توانسته در اقدامی نه چندان جالب اما در عین حال قانونی، بازیکنانش در اختیار تیم ملی قرار ندهد!

البته چندی پیش رئیس کمیته انضباطی به این موضوع اشاره کرد که اگر باشگاه ها در هنگام تدوین برنامه لیگ برتر تعهد داده باشند که بازیکنان خود را طبق آن برنامه در اختیار تیم ملی قرار دهند، متحمل جریمه می شوند.

همچنین ایشان طبق ماده 32، به تشخیص خود، بازیکنان استقلال را محروم کرده است و حتی این احتمال وجود دارد که استقلالی ها توجیه قانونی برای غیبت بازیکنان شان داشته باشند و جریمه نشوند اما حسن زاده با استفاده از حداکثر قدرت خود استقلال را از داشتن این سه بازیکن تا تشکیل جلسه دادرسی محروم کرده است.

بی شک با توجه به آنچه از استقلال در بازی های تدارکاتی و تاکتیک های مرور شده دیده ایم، حداقل دو نفر از این سه بازیکن عصای دست منصوریان هستند و به نظر نمی رسد استقلالی ها آرام بنشینند و به استفاده رئیس کمیته انضباطی از قدرت خود در ماده 32 اعتراض نکنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید