اختصاصی جی پلاس؛

کی‌روش تصمیم عجیب تاج را وتو کرد! / جواد نکونام سرمربی تیم ملی جوانان نمی شود

در حالی که فدراسیون فوتبال وعده سرمربیگری تیم ملی امید و سپس تیم ملی جوانان را به جواد نکونام داده بود، کارلوس کی روش مانع از این اتفاق شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال تحت مدیریت مهدی تاج تصمیم های عجیبی می‌گیرد! آنقدر عجیب که گاهی مواقع خودشان هم در کارشان می‌مانند. معلوم نیست این همه سیاسی کاری و پنهان کاری برای چیست؟ تصمیمات تیم مدیریتی تاج، حتی عوامل فدراسیون را هم متحیر کرده است!

مهم‌ترین بحث روزهای گذشته فدراسیون فوتبال، تصمیم گیری درباره تیم های پایه بوده است. سه تیم زیر 23 سال، زیر 19 سال و زیر 16 سال با آغاز فصل جدید فوتبال در رده‌های پایه که مربوط به مسابقات آسیایی در این رده‌ها می‌شود، در انتظار مشخص شدن کادرفنی هستند.

مدتی قبل، کمیته فنی و توسعه فدراسیون جلسه ای را برای تعیین تکلیف تیم های رده سنی مختلف برگزار کرد و نتیجه جمع بندی های خود را در اختیار هیات رییسه فدراسیون فوتبال قرار داد. طبق شنیده‌ها و به گفته برخی از مربیان، مربیگری امیرحسین پیروانی گزینه نخست تیم ملی امید بود. عباس چمنیان بعد از حضور در جام جهانی نوجوانان در سمت خود ابقا می شود و معادله در رده جوانان پیچیده است.

ظاهرا جواد نکونام، داریوش یزدانی، ستار همدانی و علی دوستی مهر گزینه‌های مختلف فدراسیون برای این رده هستند که شانس جواد نکونام برای سرمربیگری در این رده بسیار بالاست.

با این حال این‌ها فقط انتخاب کمیته فنی فدراسیون بوده و هیات رییسه تصمیمات خود را می‌گیرد و در این بین مهدی تاج هم به روش خود عمل می‌کند!

انتخاب‌های کمیته فنی فدراسیون که متشکل از اعضای استخوان خورد کرده فوتبال هستند و به نوعی مغز فنی فدراسیون محسوب می‌شوند، هم البته خالی از اشکال نیست! شکی نیست از مهم‌ترین معیارهای انتخاب سرمربی در رده های دانش مربیگری بالا و آشنایی به سبک و سیاق آموزگاری و تربیت بازیکنان کم سن و سال است؛ و در این بین اگر یک مربی جوان جزو حائز این شرایط باشد، نسبت به سایرین اولویت دارد چرا که هم به سن و سال بازیکنان نزدیکتر است و هم فدراسیون می تواند برای امر سازندگی بلندمدت در تیم های ملی پایه، با عقد قرارداد بلندمدت به نوعی روی او سرمایه گذاری کند. حال آنکه گزینه های مدنظر فدراسیون شاید در هیچ کدام از موارد فوق نمرات خوبی نگیرند!

مهم‌ترین انتقاد هم به انتخاب جواد نکونام است. پرواضح است او در شرایط فعلی صلاحیت مربیگری در هیچ کدام از تیم های ملی را ندارد و نمی توان صرفا بر اساس سابقه او به عنوان بازیکن در تیم ملی و تیم های باشگاهی خارجی، نسل آینده فوتبال ملی را به او سپرد.

نکونام نه تنها هنوز مدرک مربیگری حرفه‌ای خود را نگرفته، بلکه هیچ سابقه مربیگری هم ندارد و در مدت بسیار کوتاهی که در کادر فنی تیم ملی کنار کارلوس کی روش بود، هیچ نقشی در تصمیم ها و هدایت های فنی نداشت و حتی در حادثه ای تلخ در بازی رفت مقابل قطر در انتخابی جام جهانی، نشان داد در مواقع هیجانی، چگونه می تواند کنترل خود را از دست بدهد و اصلا نمی توان به او به عنوان یک الگوی رفتاری برای بازیکنان رده سنی پایه، اعتماد کرد!

به گزارش جی پلاس؛ اما عجیب ترین تصمیم ها در این بین مربوط به آقای تاج است! بعد از کنار گذاشته شدن کلیه دستیاران ایرانی کارلوس کی روش از کادر فنی تیم ملی، رئیس فدراسیون ظاهرا برای جلوگیری از انجام هر گونه مصاحبه و واکنش تند از سوی ایرانی‌ها که در رأس آنها جواد نکونام قرار داشت، قول سرمربیگری تیم ملی امید را به او می دهد تا این مربی هم تاکنون هیچ مصاحبه‌ای را انجام ندهد!

سیاستی که مهدی تاج در عمر چندین ساله مدیریتش در فوتبال بارها از او دیده ایم؛ اینکه رضایت دیگران از عملکرد مجموعه تحت مدیریتش، مورد انتقاد قرار نگرفتن و حل کردن کدخدامنشی مسائل که حتما آرامش را حاکم کند، را بر هر مصلحت فنی و فوتبالی دیگری ترجیح می دهد.

اقدام تاج وقتی به گوش کارلوس کی‌روش می‌رسد، کی‌روش مخالفت خود را با این موضوع اعلام می کند و مهم ترین دلیل برای مخالفت با مربیگری نکونام در تیم ملی را هم نداشتن رزومه مربیگری توسط کاپیتان سابق تیم ملی بیان می کند. رئیس فدراسیون که شرایط را آشفته می بیند، روند دیگری را در پیش می گیرد و بدون اینکه نکونام را از مخالفت کی‌روش با خبر سازد، پروسه حضور نکونام در تیم ملی جوانان را کلید می زند؛ تیمی که عجیب است مورد علاقه آقای نکونام هم نیست!

اما زمانی که کمیته فنی تصمیم خود را درباره مربیان می‌گیرد و هیات رئیسه هم با مربیگری پیروانی در تیم ملی امید موافقت می کند، سایت فدراسیون در خبری که درباره مصوبه های جلسه هیات رییسه بود، هیچ اشاره ای به تصویب مربیگری پیروانی در تیم ملی امید نکرده تا نکونام از این موضوع با خبر نشود و قبل از بازی ایران و ازبکستان زبان به انتقاد باز نکند!

کی روش

حال با پیروزی تیم ملی مقابل ازبکستان و صعود مقتدرانه به جام جهانی 2018  فدراسیون نیز همانطور که پیش بینی می شد، سرمربیگری پیروانی را البته به صورت غیررسمی، تایید کرد اما نکته ابهام برانگیز دیگر درباره نکونام این است که گویا کی روش با سرمربیگری نکونام در رده جوانان هم مخالفت کرده و کمیته فنی، برای اینکه سر نکونام بی کلاه نماند، تیم ملی نوجوانان را هم پیشنهاد داده تا مثلا ایشان از رده خیلی پایه کار را آغاز می کند! البته بر کسی پوشیده نیست که نکونام با توجه به ادعای بالای خود حضور در این تیم را نمی پذیرد.

تصمیم‌های عجیب و خلق الساعه فدراسیون ظاهرا نه تنها هیچ کمکی به تیم ملی نمی‌کند، بلکه تاکنون سیاست یکی به نعل و یکی به میخ همیشگی، بعضا دردسرهایی را هم بر سر راه پیشرفت فنی تیم های ملی پایه که امروز تیم بزرگسالان حاصل کار سازندگی سالهای پیش در آنها را می خورد هم، ایجاد می کند.

به گزارش جی پلاس؛ حال باید پایان این ماجرا چگونه رقم خواهد خورد و فوتبال کشور بار دیگر از دست تصمیم های غیرکارشناسانه و منفعت طلبانه، مصون می ماند؟!

دیدگاه تان را بنویسید