گزارش جی پلاس از فعالیت این روزهای مربیان ایرانی خارج از کشور

مهدوی کیا، هاشمیان و زندی در آلمان چه می کنند؟/ نوری و نمازی معتبرترین مسئولیت ها را دارند

وحید هاشمیان، مهدی مهدوی کیا و فریدون زندی، مربیان جوانی هستند که بر خلاف هم دوره های خود که تلاش می کنند هدایت یک تیم لیگ برتری در ایران را برعهده بگیرند، مربیگری را از نازلترین سطح تیم های پایه فوتبال آلمان آغاز کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و فریدون زندی سه بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران در دهه هفتاد و هشتاد شمسی بودند که در جام جهانی 2006 آلمان هم حضور داشتند؛ جزو بازیکنانی محسوب می‌شدند که سال‌های زیادی را در فوتبال آلمان حضور داشتند. هر کدام از این سه نفر، بارها در بوندس لیگا درخشیدند و پس از خداحافظی از دنیای فوتبال راه مربیگری را پیش گرفتند. آلمان و حضور در تیم‌های باشگاهی این کشور مقصد هر سه نفر بود.

حضور زندی، مهدوی کیا و هاشمیان در تیم‌های اروپایی این امیدواری را ایجاد کرده که شاید در آینده نزدیک مربیان ایرانی هم بتوانند هدایت تیم های اروپایی را بر عهده بگیرند. هر چند پیش از حضور این سه نفر در راس تیم های مطرح اروپا، الکس نوری، سرمربی ایرانی الاصل وردربرمن که در آلمان بزرگ شده، این مهم را محقق کرد.

 

** الکس نوری، اولین سرمربی ایرانی الاصل شاغل در اروپا

الکس نوری

نوری که هیچ بازی رسمی‌ای را برای تیم های بزرگسال ایران انجام نداده و تنها یک بار در تمرینات تیم ملی جوانان حاضر شده بود، پیش از حضور در تیم اصلی وردربرمن، سرمربی تیم کمتر از 23 سال این باشگاه بود و پس از نتایج ضعیف تیم بزرگسالان این باشگاه، به عنوان سرمربی وردربرمن برگزیده شد و در هفته گذشته بوندس لیگا هم به عنوان مربی برتر این هفته برگزیده شد.

با این حال نوری جزو مربیانی محسوب نمی شود که برای تیم های ایرانی هم بازی کرده باشد. در حال حاضر وحید هاشمیان و مهدی مهدوی در باشگاه هامبورگ و فریدون زندی در باشگاه سن پائولی آلمان مشغول مربیگری و دانش افزایی هستند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به وضعیت سه مربی جوان و خوش آتیه فوتبال ایران که راه متفاوتی را نسبت به سایر مربیان هم نسل خود برگزیده اند.

 

** از تجربه اندوزی کنار دوستی مهر تا رفتن به آلمان برای "کیا"

مهدوی کیا

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران که به مدت هشت سال در هامبورگ آلمان حضور داشت و به کاپیتانی این تیم هم رسید، مربیگری را هم از این باشگاه آغاز کرد و از چند  سال قبل در آکادمی هامبورگ حضور داشته و در بخش پایه های این باشگاه فعالیت می‌کند. مهدی البته پیش از این در کنار علی دوستی مهر سرمربی سابق تیم ملی جوانان کسی که آموزگار اصلی اش در تیم بانک ملی بود، مدتی در امر کشف بازیکنان مستعد سنین پایه و مربیگری در کادر تیم ملی جوانان تجربه کسب کرد؛ در ایران به نام خودش یک آکادمی زد و بعد از سپردن امور این آکادمی به برادرش، راهی آلمان شد.

مهدوی کیا در بدو حضور در هامبورگ مسئولیت کار با مهاجمان و هافبک های تیم جوانان هامبورگ را در بخش کارهای تهاجمی بر عهده گرفت.

 

** شروع "وحید" با آموزش مربیگری و هدایت تیم های بوندس لیگای پنج

وحید هاشمیان

وحید هاشمیان هم که پیش از این برای آموزش مربیگری به آلمان رفته بود موفق شد مدرک مربیگری سطح  "پرولایسنس" آلمان را بگیرد و به‌ عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال "هالشتنبک - رلینگن" المان که در بوندس لیگا پنج و در منطقه هامبورگ المان قرار دارد برگزیده شد. او پس از یکسال هدایت تیم نیندورفر در همان منطقه را بر عهده گرفت و بعد از اتمام کارش ،مدتی هم با حضور در تمرینات بایرن مونیخ از فعالیت های پپ گواردیولا سرمربی وقت این تیم، یادداشت برداری می کرد.

 

** مهدوی کیا و هاشمیان مشغول "مهارت افزایی بازیکنان ضعیف تیم های پایه هامبورگ" هستند

مهدوی کیا و هاشمیان

اما پس از حضور مهدی در هامبورگ، وحید هم که در مقطعی در هامبورگ حضور داشته به خواست این باشگاه به مهدی مهدوی کیا پیوست. با این حال هیچ کدام از این دو مربی هدایت تیمی را در هامبورگ بر عهده ندارند و در بخش متفاوتی کار می‌کنند.

وحید هاشمیان درباره شرایط خودش و مهدی مهدوی کیا در این باشگاه می‌گوید: تیم‌های پایه باشگاه هرکدام مربی خودشان دارند و من هم از اواسط فصل به آکادمی اضافه شده‌ام. کنار مربیان تیم‌های پایه، تیم دیگری از مربیان وجود دارد که کارهای تخصصی انجام می‌دهند. من، مهدی مهدوی‌کیا و کریستین ران، سه نفری هستیم که کارهای اختصاصی انجام می‌دهیم. هر قسمتی از تیم که مربیان احساس کنند مشکلی وجود دارد، چه به صورت گروهی و چه به صورت فردی، در اختیار ما قرار می‌گیرد تا با بازیکنان به صورت اختصاصی کار کنیم. چند روز یا چند هفته برای افزایش توانایی بازیکنان تمریناتی در نظر گرفته می‌شود تا ضعف و مشکل تیم از بین برود.

 

** فریدون زندی، دستیار اول سرمربی تیم زیر 23 سال سن پائولی

فریدون زندی

اما فریدون زندی جزو بازیکنانی بود که فوتبال را در آلمان آغاز کرد اما به دلیل هویت ایرانی‌اش، به تیم ملی ایران دعوت شد و پس از جام جهانی 2006 به تیم های ایرانی مانند استیل آذین و استقلال پیوست و سپس سر از الاهلی قطر در آورد. اما مصدومیت سختی که در این تیم گریبان گیر زندی شد، موجب پایان یافتن دوران بازی کردن این بازیکن هم شد تا زندی هم به سراغ مربیگری برود.

فریدون از تابستان 2016 و برای آغاز دوران مربیگری‌اش به تیم زیر 23 سال سن پائولی آلمان پیوست. او دستیار اول سرمربی تیم زیر 23 سال سن پائولی شد. این تیم در بوندس لیگا 2 حضور دارد.

چند هفته قبل هم تیم زندی دیدار دوستانه ای را با تیم ملی جوانان ایران در آلمان برگزار کرد که این بازی به تساوی بدون گل ختم شده بود.

به گزارش جی پلاس، اما علاوه بر این سه مربی جوان و الکس نوری، افشین قطبی و امید نمازی هم مربیانی هستند که در فوتبال ایران حضور داشتند اما در خارج از کشور مشغول به کارند.

 

** ژاپن، تایلند و اینک چین مقاصد مربیگری افشین قطبی

افشین قطبی

سرمربی اسبق پرسپولیس و تیم ملی ایران که جزو مربیان بین المللی کشورمان هم محسوب می شود، پس از جدایی از تیم ملی، حدود چهار سال هدایت شیمیزو اسپالس ژاپن را بر عهده داشت و پس از  آن در لیگ تایلند هدایت بوریرام این کشور را بر عهده گرفت اما به توفیق چندانی دست نیافت.

او در فصل پیش رو در لیگ یک چین (دسته پایین تر از لیگ برتر) هدایت تیم" شیجیاژوانگ" چین را بر عهده گرفت. در این لیگ مربیانی مانند کلارنس سیدورف هم کار می کنند.

 

** از دستیاری در استیل آذین تا سرمربیگری تیم ملی زیر 20 سال آمریکا برای "امید نمازی"!

امید نمازی

مربی ایرانی الاصل شاغل در آمریکا که در دوره مربیگری خاکپور در استیل آذین سر از این تیم در آورده بود و سپس دستیار کارلوس کی‌روش هم شد، این روزها شرایط بسیار خوبی در آمریکا دارد. او پس از جدایی غافل گیرکننده از تیم ملی، در تیم ملی بانوان آمریکا دستیار شد اما سپس هدایت تیم ملی کمتر از 20 سال آمریکا را بر عهده گرفت و توانست چند ماه قبل این تیم را برای نخستین بار به مقام قهرمانی منطقه کونکاکاف برساند.

نمازی یک ماه دیگر باید به همراه تیم ملی آمریکا در جام جهانی کمتر از 20 سال کره جنوبی هم شرکت کند.

دیدگاه تان را بنویسید