گزارش جی پلاس؛

خراسان رضوی 21 گسل فعال دارد/ با سفیدسنگ بیشتر آشنا شوید + تصاویر

ساعت 10.30 دقیقه صبح امروز (چهارشنبه) زلزله ای به قدرت 6.1 ریشتر شهرستان سفید سنگ از توابع فریمان را لرزاند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس؛ سفیدسنگ در استان خراسان رضوی، حوزه استحفاظی شهرستان فریمان و بخش قلندرآباد واقع شده است. فاصله این شهر تا فریمان ۲۸ کیلومتر و تا مشهد حدود ۱۰۰ کیلومتر است. جمعیت این شهردر سال ۱۳۸۵، برابر با ۴۹۷۴ نفر بوده‌است. ارتفاع سفید سنگ از سطح دریا ۱۳۰۰ متر است.

 

نتیجه تصویری برای سفید سنگ فریمان

** شهرستان سفید سنگ

IMG_9608

 

شهرستان سفید سنگ 

خراسان بزرگ بارها شاهد وقوع زلزله های بزرگ و کوچک بوده و مردمان این دیار با این پدیده طبیعی دست به گریبان بوده اند. زلزله هایی که در دل این استان پهناور اتفاق افتاده، خسارت های سنگینی به مردم این دیار تحمیل کرده است. زلزله 7.6 ریشتری در سال 784 هجری شمسی نیشابور، زلزله 7.2 ریشتری قوچان در دی ماه 1250 و زلزله 7.3 ریشتری کاخک گناباد در شهریور 1314 جز پرحادثه ترین زلزله های این استان بوده است.

خراسان رضوی 21 گسل فعال دارد

ایران در کمربند زلزله خیز خاورمیانه قراردارد و تمام نقاط کشور با خطر زلزله های بزرگ رو به رو هستند. خراسان رضوی هم 21 گسل فعال و خطرناک را در دل خود جای داده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرگزار ی مهر گفته بود: در مجموع 21 گسل در خراسان رضوی وجود دارد که کشف رود، تربت جام، بینالود، سبزوار، دشت بیاض و سرایان و نیشابور یا کپه داغ و درونه از جمله گسل های این استان بوده و مهمترین گسل کشف رود است. 

حجت شایان فر می افزاید: طی 10 سال اخیر 127 مورد زلزله بالای 3.5 ریشتر خراسان رضوی را لرزانده و زنان و مردان بسیاری را به کام مرگ کشانده طوری که 6 مورد از این زلزله ها بالای 5 ریشتر بوده و شهرستان های خواف را با 5.4 ریشتر در سال 1391، نیشابور را با 5.5 ریشتر در سال 1390 و تربت حیدریه را با قدرت 5.7 ریشتر در سال 1389 لرزانده است.

نتیجه تصویری برای گسل های خراسان

گسل زلزله سبزوار

نتیجه تصویری برای گسل کشف رود

گسل زلزله کشف رود

یک کارشناس زلزله و حوادث غیرمترقبه در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود: خراسان رضوی جزو شش استان نخست کشور به لحاظ حادثه‌خیزی است. گسل های این استان می تواند زمین‌لرزه‌های 6 تا 7 ریشتری برای مشهد ایجاد کند.

حوادث طبیعی هیچگاه خبر نمی کنند و و همیشه باید آماده وقوع اینگونه حوادث باشیم. خراسان رضوی جزو شش استان نخست کشور به لحاظ حادثه خیزی است و این امر ضرورت اجرای طرح های پیشگیرانه را در این استان دو چندان می کند. سفید سنگ فریمان امروز بارها لرزید و و شدتش به حدی بود که شهر مشهد را هم لرزاند شهر مشهد به دلیل جایگاه خاص و متفاوتش در بین شهرهای ایران مسافران زیادی را در طول سال پذیرا است و اگر طرحی برای پیشگیری از حوادث طبیعی مانند زلزله برای آن اندیشیده نشود می تواند فاجعه بزرگی را در کشور رقم بزند. 

زلزله مشهد

خسارت زلزله در مشهد

زلزله مشهد

خسارت زلزله در تربت جام

زلزله مشهد

خسارت زلزله در مشهد

زلزله مشهد

خسارت زلزله در نیشابور

 

 

دیدگاه تان را بنویسید