گلایه های ستاره بوکس ایران در گفتگو با جی پلاس؛

احسان روزبهانی: با این وضع به تیم ملی نمی روم/ پیش از المپیک، گاهی شبها در ماشین می خوابیدم!

میان ستاره بوکس ایران و تیم ملی جدایی عمیقی افتاده تا جایی که فدراسیون دعوتی نمی کند و او هم برای حضور در میادین شروطی دارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ رشته ورزشی بوکس جز رشته هایست که در دنیا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. تاریخ اولین مسابقه بوکس به زمان قبل از میلاد مسیح باز می گردد. رقابت های بوکس حرفه ای با جوایز هنگفتی همراه است به طوری که سال ۲۰۱۴ طبق اعلام مجله فوربس پردرآمدترین ورزشکار جهان از رشته بوکس بود.

اما این رشته محبوب در ایران نوپاست و از سال ۶۸ به ایران وارد شد. در ریاست ۲۷ ساله ی احمد ناطق نوری فعالیت های زیادی انجام شده اما ایران با جایگاه های برتر دنیا فاصله چشمگیری دارد. در این سال ها ستاره هایی به عرصه ورزش بوکس معرفی شدند اما قطعا مطرح ترین ستاره ی این روزهای بوکس ایران کسی نیست جز احسان روز بهانی.    

بوکس ایران تنها یک سهمیه در المپیک 2016 ریو داشت که آن هم احسان روزبهانی در وزن 81 کیلوگرم بود. روزبهانی در اولین مبارزه خود مقابل بوکسور هلندی شکست خورد تا تیم بوکس ایران در المپیک ناکام بماند.

از مدت ها پیش از المپیک، همواره اختلافات زیادی میان او و فدراسیون بوکس پیش می آمد و متاسفانه مسئولان وقت وزارت ورزش و جوانان هم نتوانستند نقش میانجی گرایانه کارآمدی میان آنها داشته باشند تا جایی که شاهد نشست های خبری هم از سوی فدراسیون و هم روزبهانی برای تقبیح عملکرد یکدیگر بودیم. آن اختلاف ها جدای از اینکه دقیقا مشکلات کجاست و مقصر کیست، اما هنوز تمام نشده تا جایی که میان بوکسر اول کشور و تیم ملی جدایی عمیق انداخته که امید است روزی پایان پذیرد.

اما مشت زن مطرح ایران که این روزها حضور در تیم ملی را از دست داده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس درباره شرایطی فعلی اش صحبت کرد و به سوالات مختلفی پیرامون ناکامی در المپیک، اختلاف ها با فدراسیون و... پاسخ داد و حتی از داشتن پیشنهادهای جدی کشورهای خارجی برای تبعه شدنش پرده برداشت!

** هر چقدر پول درآوردم خرج بوکس کردم

روزبهانی ابتدا درباره آخرین وضعیت جسمانی و شرایط فعلی اش اظهار کرد: این روزها صبح و بعد از ظهر برای حفظ آمادگی تمرین می کنم. مربی ندارم و فعلا تنها تمرین می کنم. صبح ها در آکادمی ملی المپیک و عصرها در باشگاه های مختلف به تمرین می پردازم. برای گرفتن مربی شخصی پولی ندارم. اسپانسر هایی جلو می آیند اما در نهایت نمی شود روی آنها حساب کرد و همه در حد حرف بوده اند. خیلی از ورزشکاران هم اسپانسر ندارند. من هر چقدر پول در آوردم هزینه بوکس کردم و کمک های پدر و مادرم هم در این راه خیلی زیاد بود. بالاخره چقدر باید از جیب خودم هزینه کنم؟!

**  وقتی مربی تیم ملی از من استقبال کرد و گفت مسابقاتم را دنبال می کند، چطور می گوید مرا نمی شناسد؟!

در نشست خبری فدراسیون بوکس مربی جدید و کوبایی تیم ملی اعلام کرده بود که بوکسوری به نام روزبهانی نمی شناسد که روزبهانی در واکنش به صحبت های وی گفت: مربی جدید خارجی روزی که من را دید بغلم کرد و گفت که مبارزاتم را دنبال می کند. استقبال خیلی خوبی از من داشت و حتی گفت چرا به تمرین های تیم ملی نمی آیی؟! که من به مترجمش گفتم بگو من را از تیم اخراج کرده اند! مربی های حرفه ای دنیا من را می شناسند و برایم جالب است که در نشست خبری اعلام کرده مرا نمی شناسد. البته چندان هم مهم نیست چون من کار خودم را می کنم. ممکن است این حرف ها را به او دیکته کرده باشند! همیشه حضور مربیان خارجی در ایران دردسر ساز بوده و نمی دانم در تیم ملی چه خبر است که ما باید همیشه مشکل مربی داشته باشیم.

تنها مشت زن ایران در المپیک ریو در خصوص شرایطش پیش از المپیک نیز اظهار کرد: پیش از المپیک در حاشیه بودم. زمانم فقط در جنگ با فدراسیون گذشت و مشکلات زیادی که پیش از المپیک پیش آمد جلوی موفقیتم را گرفت. متاسفانه هیچ تمرکزی روی مبارزه نداشتم و نهایتا با شکست در اولین مبارزه از مسابقات حذف شدم.

** قبل از المپیک گاهی شب ها در ماشینم می خوابیدم

وی مدعی شد: فدراسیون بوکس برای من در المپیک هزینه ای نکرد و حتی روزهایی در آکادمی ملی المپیک اتاق نبود و برای اینکه مجبور بودم دائما به سمت ورزشگاه انقلاب بروم شب ها در ماشینم می خوابیدم! پیش از المپیک خیلی اذیت شدم و حمایت درستی از من نشد. فدراسیون نشین ها می گفتند روزبهانی همیشه در کافه ها و رستوران ها می چرخد اما آنها تمرینات سخت من را ندیدند. من که تنها نماینده بوکس ایران در المپیک بودم؛ درست است که نتیجه ام خوب نبود اما شرایطم اصلا المپیکی نبود و با توجه به شرایط نمی شد انتظار معجزه داشت.

** حقوقم را بدهند در اردوهای تیم ملی حاضر می شوم

در شرایطی که فدراسیون بوکس برای حضور روزبهانی در تیم ملی مسابقات انتخابی گذاشته بود و او با عدم حضور در این رقابت ها اکنون در تیم ملی حضور ندارد اما این قهرمان بوکس ایران مدعی شد برای حضور در تیم ملی شرط دارد و در این باره به جی پلاس گفت: ما چند سالیست نه حقوق داریم نه لیگ! بوکسور ها فقط تمرین می کنند که روزهای خوب برسد. اگر بخواهند من را به اردوی تیم ملی دعوت کنند باید حقوقم را بدهند و محل اسکان و تمرین هم خوب باشد و در غیر این صورت، با وضع فعلی در اردوها حضور پیدا نمی کنم.

** پیشنهادهای اغواکننده ای برای تبعه شدن دارم!

وی با بیان اینکه از  برخی کشورهای خارجی پیشنهادهای جدی برای تبعه شدن دارد، ادامه داد: پیشنهادهای زیادی از کشورهای دیگر دارم که اغوا کننده است! اما من دوست دارم برای کشور خودم مبارزه کنم. زمانی که در شهر آستانه قزاقستان بودم، دنیای قهرمانی بوکس را درک کردم. در دنیا به رشته بوکس خیلی اهمیت می دهند اما در ایران اینطور نیست.

** ناطق نوری نبود، بوکس هم در ایران نبود

روزبهانی در پایان گفت: قطعا ناطق نوری نبود بوکس هم در ایران نبود. اوایل خیلی برای این رشته تلاش کرد و حالا نیز کمک هایی می کنند. احتمالا بعد از 27 سال حضور در راس فدراسیون بوکس، برای حضور چهارساله دیگر هم برنامه ریزی کرده اند اما امیدوارم شرایط واقعا درست شود و نتیجه بگیریم. من فعلا تمرین می کنم که آماده باشم و برنامه ای برای آینده ندارم.

دیدگاه تان را بنویسید