قیمت جدید برنج ایرانی اعلام شد؛ 29 دی 1402

طاهری اطاق‌سرا، رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل از نبود تقاضا برای برنج ایرانی و انبار شدن محصولات سال گذشته و امسال خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل گفت: دولت در حالی در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون تن برنج با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد کرده که نیاز کشور به برنج وارداتی حدود ۹۰۰ هزار تن است. بنابراین مازاد برنج در کشور به انبار شدن محصول ایرانی و رکود کامل بازار انجامیده است.

سیدعلی طاهری اطاق‌سرا، رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل در گفت‌وگو با ایلنا از نبود تقاضا برای برنج ایرانی و انبار شدن محصولات سال گذشته و امسال خبر داد و در توضیح بیشتر در این باره گفت: در حال حاضر برنج طارم حدود ۵۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ تومان، برنج فجر حدود ۵۰۰۰۰ تومان و اقلام پرمحصول برنج ایرانی ۴۰۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰ تومان درب کارخانه فروخته می‌شود، همچنین برنج طارم کشت اول حدود ۹۰۰۰۰ تومان، فجر کشت اول حدود ۷۰۰۰۰ تومان و برنج‌های پرمحصول کشت اول حدود ۶۰۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حجم برنج تولیدی مطلوب بود و حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در استان‌های شمالی کشت شد، البته در جنوب هم برنج کشت می‌شود که بخشی از این حجم تولید شامل کشت جنوب است. استان مازندران سهمی یک میلیون تنی از تولید برنج امسال داشته است.

طاهری در ادامه از وضعیت کنونی تقاضا برای برنج ایرانی گفت و توضیح داد: تقاضا برای برنج ایرانی در کل ضعیف است هر چند قیمت آن قیمت بالایی نیست؛ اصلی‌ترین عاملی که به کاهش تقاضا برای برنج داخلی انجامیده است، واردات بی‌رویه برنج در سال گذشته است.

وی ادامه داد: متوسط مصرف برنج ایرانی‌ها در سال ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، در حالی که همان طور که گفته شد تولید سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود. بنابراین ۹۰۰ هزار تن واردات برای تامین نیاز کل کشور به برنج در سال گذشته کافی بود اما در سال ۱۴۰۱، حدود ۲ میلیون تن برنج به کشور وارد شد یعنی بیش از دو برابر تقاضایی که برای برنج خارجی وجود داشت. این ۲ میلیون تن همگی با اخذ مجوز از وزارت جهادی کشاورزی و با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به کشور وارد شد.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل تصریح کرد: مازاد عرضه برنج وارداتی در بازار ایران در حالی در سال گذشته اتفاق افتاده که قدرت خرید مردم در سال جاری کاهش پیدا کرده است، در همین حال برنج خارجی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد می‌شود و قیمت کمتری نسبت به برنج داخلی پیدا می‌کند و با قیمت ۳۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود در نتیجه در شرایطی که قدرت خرید مردم پایین آمده مصرف‌کننده خرید برنج خارجی ارزان‌تر را به محصول مشابه داخلی ترجیح می‌دهد، هر چند که کیفیت برنج ایرانی بالاتر از برنج وارداتی است.

طاهری اضافه کرد: برنج کالایی پرمصرف به شمار می‌آید و این موضوع اهمیت قیمت آن را برجسته‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: دولت در حالی که در سال گذشته ۲ میلیون تن برنج با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد کرده که در کشور با مازاد برنج رو‌به‌رو هستیم به عبارت دیگر واردات این حجم از برنج در سال گذشته تولیدکننده داخلی را متضرر کرده است. البته دولت سیاستی حمایتی هم از تولید داخل برنج اتخاذ کرده و به واردکنندگان برنج در ازای خرید هر مقدار از برنج داخلی مجوز واردات دو برابر تا پنج برابر برنج خارجی را می‌دهد. اما این سیاست در افزایش تقاضا برای برنج داخلی موثر واقع نشد و بازار برنج ایرانی اکنون در رکود کامل به سر می‌برد.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در ادامه از انبار شدن حجم چشمگیری از برنج‌های ایرانی خبر داد و گفت: برنجکاران ایرانی ۳۰ درصد از برنج محصول سال ۱۴۰۱ را نتوانسته‌اند بفروشند و محصول آنها در انبارها مانده است، همچنین بیش از نیمی از محصول سال ۱۴۰۲ نیز به فروش نرفته و به سرنوشت برنج‌های انبارشده از سال گذشته مبتلا شده‌ است.

طاهری در ادامه شرحی از هزینه کاشت برنج ارائه داد و در این باره گفت: کاشت هر هکتار از برنج طارم در سال ۱۴۰۲، ۴۰ میلیون تومان برای کشاورز هزینه دربرداشته است، در حالی که حداقل یک تن و ۸۰۰ هزار کیلو و حداکثر ۲ تن و ۵۰۰ هزار کیلو برنج از این مساحت برداشت می‌شود.

وی صادرات برنج ایرانی را از مرزهای شمالی ممکن ندانست و خاطرنشان کرد: هر چند استان‌های شمالی از موقعیت همجواری با همسایگان شمالی کشور برخوردار هستند اما امکان صادرات برنج ایرانی به این مقاصد وجود ندارد، زیرا نیمی از برنج ایرانی هنوز با روش‌های سنتی تولید می‌شود بنابراین هر چند کیفیت برنج خوب است اما در فرآیند صادرات، استانداردهای آزمایشگاهی کشور مقصد را کسب نمی‌کند.   

رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در پایان گفت: برنج‌کاران برای کشت سال آینده دغدغه کمبود آب را دارند و اگر بارندگی‌ها در ادامه سال بیشتر شود، برای سال آینده کشت خوبی پیش‌بینی می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید