برای تماشای یکی از نادرترین رویدادهای نجومی آماده باشید! + عکس

اختفای ابط‌الجوزا صرفا در مسیری باریک در امتداد جنوب ایالات متحده و جنوب اروپا و اوراسیا رویت‌پذیر خواهد بود. ساکنان شمالی‌ترین بخش‌های استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی می‌توانند بدون نیاز به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، به‌صورت جزئی اختفا را رصد کنند

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛  بامداد سه‌شنبه در ساعت ۰۴:۴۷ به وقت ایران، یکی از اجرام کمربند سیارکی اصلی به نام لیونا ۳۱۹ با گذر از مقابل ابط‌الجوزا یا آلفای شکارچی، دهمین ستاره درخشان آسمان، این ابرغول سرخ را به‌مدت تقریبا ۱۵ ثانیه از زاویه دید ما پنهان خواهد کرد.

ابط‌الجوزا در فاصله حدود ۶۴۲ سال نوری از زمین در صورت فلکی شکارچی قرار دارد و با قدر ظاهری متغیر بین صفر و مثبت ۱٫۶، یکی از بزرگ‌ترین اجرام مشاهده‌پذیر برای چشم غیرمسلح در آسمان شب محسوب می‌شود.

پنهان‌شدن یا به عبارت بهتر اختفای یکی از ستارگان درخشان آسمان، رویدادی به‌شدت نادر محسوب می‌شود. این اختفا، فرصتی منحصربه‌فرد را برای مطالعه فوتوسفر یا لایه مرئی ابط‌الجوزا دراختیار اخترشناسان قرار خواهد داد.

بااین‌حال، اختفای ابط‌الجوزا صرفا در مسیری باریک در امتداد جنوب ایالات متحده و جنوب اروپا و اوراسیا رویت‌پذیر خواهد بود. ساکنان شمالی‌ترین بخش‌های استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی می‌توانند بدون نیاز به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، به‌صورت جزئی اختفا را رصد کنند./ زومیت

دیدگاه تان را بنویسید