تماشای پدیده ابر ماه در آسمان امشب

کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران از پدیده ابرماه که امشب رخ می‌دهد خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمد حسین طالع زاده کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت: بعضی افراد تصور بر این دارند که سیارات در مسیر‌های دایره‌ای حرکت می‌کنند، اما در اصل این سیارات در مسیر‌های بیضی شکل به دور زمین می‌چرخند. مسیر بیضوی منجر به یک نتیجه‌ای می‌شود آن هم زمانی است که وقتی ماه به دور زمین می‌چرخد در نقطه‌ای از مدار ماه در دورترین فاصله نسبت به زمین قرار گرفته و در نقطه دیگر ماه در نزدیکترین فاصله با ماه قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ او افزود: منجمین دورترین فاصله ماه با زمین را اوج و نزدیک‌ترین فاصله زمین به ماه را حضیض می‌نامند. مدار ماه به دور زمین بیضوی شکل و دور‌ترین فاصله ماه تا زمین چهارصد و شش هزار و هفتصد کیلومتر است و نزدیک‌ترین فاصله ماه با زمین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

چرخش بیضوی ماه

طالع زاده ادامه داد: در طول این مسیر حرکت، ماه شکل‌های مختلفی دارد و با همزمان شدن نقطه حضیض و نقطه ماه بدر، ما یک ماه با اندازه ۱۴ درصد بزرگتر از ماه معمولی خواهیم داشت که به این پدیده سوپر مون یا ابر ماه می‌گویند.

کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم بیان کرد: امشب واقع با دوشنبه ۱۲ تیر در شهر‌های ایران شاهد طلوع ماه بدر خواهیم بود و فاصله ماه تا زمین سیصدو شصت و یک هزارو نهصدو سی و چهار کیلومتر است. بامداد چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در نقطه حضیض یعنی نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد.

جدول زمان ابر ماه

او در پایان تصریح کرد: پدیده ابر ماه هیچ گونه ارتباطی بر زندگی افراد ندارد و تنها جزر و مد هایی که امروز و فردا رخ می دهند چند سانتیمتر نسبت به روزهای گذشته افزایش خواهد داشت.

ماه

تصویر تغییر اندازه ماه در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله با زمین

دیدگاه تان را بنویسید