قیمت گوجه فرنگی به سقف تاریخی رسید!

در آخرین نرخ‌نامه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران سقف قیمت گوجه معمولی ۱۸ هزار تومان و گوجه ممتاز ۲۵ هزار تومان تعیین شده اما به علت افزایش قیمت این محصول، در بعضی از میادین عرضه نمی‌شود. این افزایش قیمت باعث شده برخی شهروندان برای خرید این قلم با مشکل مواجه شده و قید خرید گوجه فرنگی را زده‌اند. همین موضوع سبب شده تا مغازه‌داران نیز زیر بار فروش گوجه فرنگی نروند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ بر‌اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی به 30 تا 40 هزار تومان رسیده است، اگرچه در بعضی از مناطق قیمت این محصول تا 70 هزار تومان هم بالا رفته است، درحالی که در هفته‌های گذشته قیمت گوجه فرنگی در حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بود. این یعنی قیمت آن در کمتر از دو هفته چند برابر افزایش داشته است. اگرچه قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

در آخرین نرخ‌نامه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران سقف قیمت گوجه معمولی ۱۸ هزار تومان و گوجه ممتاز ۲۵ هزار تومان تعیین شده اما به علت افزایش قیمت این محصول، در بعضی از میادین عرضه نمی‌شود. این افزایش قیمت باعث شده برخی شهروندان برای خرید این قلم با مشکل مواجه شده و قید خرید گوجه فرنگی را زده‌اند. همین موضوع سبب شده تا مغازه‌داران نیز زیر بار فروش گوجه فرنگی نروند.

به‌طور معمول هر ساله در پاییز قیمت گوجه فرنگی در پی تغییر فصل افزایش پیدا می‌کند و به صدر اخبار گرانی‌ها بازمی‌گردد چرا که با فرارسیدن فصل سرما بیشتر صیفی‌جات از جمله گوجه‌فرنگی از جنوب کشور به تهران می‌آید و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی تهران نیز اعلام کرده است در فصول گرم بار دورشهری داریم و صیفی‌جات مورد نیاز را از آنجا تأمین می‌کنیم، اما با جابه‌جایی فصل و سرد شدن هوا، محصول دورشهری‌ها جمع می‌شود و تا به دست آمدن بار از مناطق گرمسیر و جنوب کشور مدت زمانی می‌گذرد.

کارگر درباره آخرین قیمت کشف شده برای گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار تهران گفته است: آخرین قیمت عمده‌فروشی کشف شده گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار تهران 25 هزار تومان در هر کیلو بود با این حال افزایش قیمت پس از بارندگی‌های جنوب بعد از این کشف قیمت اتفاق افتاده و با احتساب افزایش یادشده، قیمت کنونی گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار تهران 30 تا 35 هزار تومان است. مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی نیز علت افزایش قیمت گوجه فرنگی را کاهش عرضه به دلیل بارندگی‌ها عنوان کرده اما پیش‌بینی کرده است قیمت‌ها بزودی متعادل می‌شود.

حسین اصغری گفته است فصل سرما گوجه را گران کرد، اما افزایش بارندگی‌ها، مشکلات در سیستم حمل‌و‌نقل و تأخیر در برداشت قیمت را بالا برد وگرنه به اندازه سال گذشته 5.5 میلیون تن تولید شده است.

بارندگی‌های جنوب، عامل اصلی افزایش قیمت

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره افزایش یکباره قیمت گوجه فرنگی گفت: هر سال در این زمان به علت تفاوت فصلی طی 15 تا 20 روز فاصله میان کشت اول تا کشت دوم گوجه فرنگی ایجاد می‌شود که منجر به افزایش قیمت این محصول می‌شود ولی امسال بارندگی شدید و تگرگ باعث از بین رفتن 30 درصدی محصول گوجه فرنگی شد و به کند شدن برداشت این محصولات منجر گردید، اما اکنون نشاء جدید آن کاشته شده و تا 20 روز آینده به بازار عرضه می‌شود. وی ادامه داد: گوجه فرنگی‌های فعلی بازار از بهبهان رسیده‌اند و تا دو هفته آینده هم محصول روستاهای گله‌دار و جم در استان بوشهر به بازار می‌رسند؛ محصولی که اکنون دو رنگ یا سبز رنگ و کال هستند و تا روزهای آینده به ثمر می‌رسند.

دارایی‌نژاد درباره قیمت‌های متفاوت گوجه فرنگی افزود: گوجه‌های گلخانه‌ای که اکنون در مغازه با قیمت 60 تا 70 هزار تومان به فروش می‌رسند در میدان عمده‌فروشی 40 تا 45 هزار تومان و گوجه فرنگی‌هایی که در مغازه از 45 تا 50 هزار تومان فروخته می‌شوند در بازار عمده‌فروشی 27 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسند.

ضرورت مدیریت صادرات گوجه فرنگی

وی با اشاره به صادرات روزانه گوجه فرنگی در شرایط فعلی گفت: ما به‌طور میانگین روزانه هزار تن صادرات گوجه فرنگی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان صادر می‌شود. ما اعلام کرده‌ایم باید در شرایط فعلی 500 تن از هزار تن گوجه فرنگی در داخل توزیع شود تا کمبود محصول جبران گردد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: روزانه 2 تا 3 هزار تن گوجه فرنگی در میدان عمده‌فروشی خالی می‌شود ولی روز گذشته 500 تن محصول به میدان رسید. زمان‌بندی در صادرات گوجه فرنگی می‌تواند جلوی بروز چنین مشکلاتی را بگیرد. ضمن اینکه باید نیاز داخلی به اندازه کافی تأمین و در این صورت صادرات انجام بگیرد. بنابراین نباید در این شرایط همچنان هزار تن محصول صادر شود.

دارایی‌نژاد با تأکید بر ضرورت اجرای الگوی کشت گفت: تا زمانی که الگوی کشت به‌درستی اجرا نشود مشکلات کمبود یا افزایش تولید همچنان وجود خواهد داشت. ما در سال‌های گذشته با کاهش سیب زمینی، پیاز و امسال با کمبود گوجه فرنگی روبه‌رو شده‌ایم. با اجرای این الگو در کشور دچار کمبود یا ضایعات محصول کشاورزی نخواهیم شد.

وی در پایان تأکید کرد: چنانچه در روزهای آینده تگرگ یا اتفاق خاصی نیفتد محصول به میزان لازم در مغازه‌های خرده فروشی عرضه می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید