پایان فیلترینگ اینترنت تا سه سال دیگر! + جزییات

با توجه به گسترش تلفن های همراهی که به اینترنت ماهواره ای متصل می شوند انتظار می رود که تا سه سال دیگر امکان فیلترینگ اینترنت غیرممکن شود!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۹۲ میلیون دستگاه موبایل با قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای، در اختیار مردم باشد در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲ میلیون دستگاه بود. آماری که در ۲۰۲۷ به حدود ۵ میلیارد می‌رسد و با این زنجیره امکان فیلترینگ تقریبا به صفر می‌رسد.

به نوشته خبرآنلاین، موسسه ccs پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۷ بازار تلفن‌های همراه دارای قابلیت پیام رسانی ماهواره ای، نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشند و به بیش از ۴.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان خدمات ارائه کنند.

در گزارش این موسسه از وضعیت بازار تلفن‌های همراه دارای قابلیت پیام رسانی ماهواره‌ای و مسیر حرکت آن بیست بازیگر اصلی مختلف این بازار در سال ۲۰۲۳ فهرست شده‌اند که نام‌های بزرگی، چون آمازون، اسپیس‌ایکس، گلوبال‌استار، یوتل‌ست، وان‌وب و ایریدیوم در آن به چشم می‌خورد.

چه چیزی باعث بالا گرفتن رقابت شده است؟

لوک پیرس، تحلیلگر ارشد در CCS Insight، چندین عامل اصلی در بالا گرفتن رقابت در بازار تلفن‌های همراهی که قابلیت پیام رسانی ماهواره‌ای دارند را شناسایی کرده است؛ یکی از آن‌ها روند کاهشی فروش تلفن‌های همراه است که توانایی ارائه یک ویژگی جدید مانند قابلیت ماهواره‌ای می‌تواند به صعودی شدن روند فروش کمک کند. اپراتور‌های شبکه تلفن همراه برای ارائه حداکثر پوشش ممکن با یکدیگر رقابت می‌کنند و با جفت شدن با شرکت‌های ماهواره‌ای به پوشش جهانی دست پیدا می‌کنند.

هنوز مناطق زیادی در جهان به ویژه در مناطق روستایی، از پوشش برخوردار نیستند و البته در این مناطق لزوماً تماشای فیلم در قله کوه مسئله نیست، بلکه توانایی تماس یا پیامک برای کمک یا راهنمایی در یک پارک ملی یا منطقه دور افتاده است که این فناوری را حائز اهمیت می‌کند. تحقیقات CCS نشان می‌دهد که ۴۹۳ میلیون نفر در سراسر جهان فاقد هر نوع پوشش شبکه تلفن همراه در محل زندگی خود هستند.

یکی دیگر از عوامل رقابتی شدن این بازار مربوط به فرآیند ۳ GPP است. پوشش ماهواره‌ای همیشه با اینترنت ۵ G/۶ G همراه بوده است، و این موضوع از طریق نسخه ۱۶ و ۱۷ شروع به ظهور کرده است، اما هنگامی که این پوشش افزایش میابد به نسخه ۱۸ می‌رسد؛ نسخه ۱۸ شبکه‌های غیرزمینی رادیویی جدید (NTN) و همراه با آن، گنجاندن یکپارچه ماهواره در شبکه‌ها و دستگاه‌ها را به ارمغان می‌آورد.

سال گذشته بود که اپل و گلوبال استور با رونمایی از آیفون ۱۴ در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای و برای پشتیبانی از تماس‌های ضروری شروع به کار کردند. مدت زیادی بعد از آن، گروه Bullitt همکاری خود را با MediaTek اعلام کرد، این همکاری در راستای قرار دادن Bullitt به عنوان اولین شرکتی که از ۳ GPP مدیاتک استفاده می‌کند، صورت گرفت.

در اوایل سال جاری، کوالکام و ایریدیوم اعلام کردند که برای ایجاد اتصال سلولی به ماهواره به گوشی‌های هوشمند اندرویدی با یکدیگر همکاری می‌کنند. البته، T-Mobile و SpaceX سال گذشته نیز از برنامه‌های خود رونمایی کردند، اگرچه جان استنکی، مدیر عامل AT&T گفته است که معتقد است AT&T و AST SpaceMobile حدود ۱۸ ماه از تلاش SpaceX جلوتر هستند.

اما عجیب‌تر از همه Verizon است که در سال ۲۰۲۱ قراردادی را با کویپر آمازون برای اتصالات بک هال و روستایی اعلام کرد، با این حال هیچ چیز واقعی در مورد تلفن‌های ماهواره‌ای وجود ندارد.

همچنین گفته می‌شود که AST SpaceMobile و Lynk در سراسر جهان در ردیف کردن اپراتور‌ها برای خدمات مربوطه خود بسیار فعال عمل کرده اند، به طوری که AST بیش از ۳۵ و Lynk بیش از ۳۰ اپراتور ثبت کرده اند.

منبع: fiercewireless

دیدگاه تان را بنویسید