هشدار رگبار باران و آب‌گرفتگی معابر در 11 استان + اسامی

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با گذر امواج تراز میانی جو از شمال غرب کشور در مناطقی از آذربایجان غربی و کردستان شاهد ابرناکی، رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی خواهیم بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سازمان هواشناسی با صدور هشدار رشد ابرهای همرفتی برای برخی مناطق کشور، از احتمال رگبار باران، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی در ۱۱ استان خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با گذر امواج تراز میانی جو از شمال غرب کشور در مناطقی از آذربایجان غربی و کردستان شاهد ابرناکی، رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی خواهیم بود. 

همچنین براساس پیش‌بینی هواشناسی امروز در نوار شرقی کشور وزش باد تداوم خواهد داشت و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار مستقر است. فردا نیز در شمال غرب و به‌تدریج از بعد از ظهر در گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی ابرناکی، رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می شود. 

علاوه بر این، فردا در ساعات بعد از ظهر در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران افزایش ابر و وزش باد شدید موقتی و در غرب هرمزگان و جنوب فارس، رشد ابرهای همرفتی و رگبار و رعد و برق پیش‌بینی شده است. 

یکشنبه آینده علاوه بر شمال غرب در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش باران و کاهش موقتی دما روی می‌دهد. روز دوشنبه نیز در مازندران و ارتفاعات البرز رگبار پراکنده پیش‌بینی شده و روز سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم می‌شود. 

همچنین براساس اعلام سازمان هواشناسی، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در نوار شرقی کشور به‌ویژه در شمال سیستان  و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی وزش باد افزایش می‌یابد و در نیمه غربی کشور نیز روند افزایش دما حاکم می‌شود. 

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۲۷

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با خیزش گرد و خاک با احتمال تگرگ

منطقه اثر: 

جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۲۷: شمال آذربایجان غربی. 

شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان، ارتفاعات غربی قزوین و ارتفاعات مازندران.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران، خراسان شمالی. 

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی. 

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

 

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید