جی پلاس / نگرانی ها در مورد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تا 10 سال دیگر چه بر سر بشریت می آورد؟ / 3 صنعتی که بیشترین اثر را می پذیرند

42 درصد از رهبران ارشد فناوری معتقدند که هوش مصنوعی ظرف 10 سال بشریت را نابود خواهد .

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ به نقل از سی ان ان با پیشرفت هوش مصنوعی، مدیران ارشد فناوری، از جمله ایلان ماسک از توییتر و تسلا، نگران هستند که هوش مصنوعی بر بشریت تسلط یابد.

آخرین نظرسنجی نشان می دهد که 42 درصد از مدیران اجرایی معتقدند که هوش مصنوعی می تواند در چند سال آینده بر بشریت تسلط یابد.  هوش مصنوعی امروزه کلمه پرطرفدار دنیای فناوری است. در حالی که هوش مصنوعی می تواند در موقعیت های مختلف مفید باشد، معایبی نیز دارد، این همان چیزی است که رهبران برتر فناوری جهان معتقدند.

با پیشرفت هوش مصنوعی، مدیران ارشد فناوری، از جمله رئیس توییتر و تسلا ایلان ماسک، نگران هستند که هوش مصنوعی بر بشریت تسلط یابد.

بر اساس آخرین نظرسنجی در اجلاس مدیران عامل در دانشگاه ییل در اواخر هفته گذشته، 42 درصد از مدیران اجرایی معتقدند هوش مصنوعی می تواند بشریت را در چند سال آینده تسخیر کند.

در این گزارش آمده است که حدود 42 درصد از مدیران عامل و رهبران کسب و کار بر این باورند که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که «پنج تا ده سال آینده بشریت را نابود کند». گفته می شود که این نظرسنجی توسط 119 مدیر عامل از مجموعه ای از شرکت ها از جمله والمارت، کوکاکولا، زیراکس، زوم و بسیاری دیگر انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، نزدیک به 34 درصد از مدیران اجرایی گفته اند که هوش مصنوعی می تواند بشریت را ظرف ده سال نابود کند، در حالی که حدود 8 درصد از آنها گفته اند که نابودی ممکن است تنها در 5 سال آینده اتفاق بیافتد. هوش مصنوعی هرگز از انسان ها نمی گیرد و آنها "نگران نیستند".

نتایجی که اکنون به دست آمده این است که چند هفته پس از آن که غول های بزرگ فناوری مانند ایلان ماسک و حتی بنیانگذار OpenAI خطر هوش مصنوعی را برجسته کردند؛ همین چند هفته پیش ده ها تن از رهبران صنعت هوش مصنوعی و چند نفر دیگر بیانیه ای را امضا کردند که در مورد خطرات ناشی از هوش مصنوعی هشدار داد.

ماسک و چند تن دیگر از مدیران ارشد گوگل و مایکروسافت گفتند، این بیانیه توسط سم آلتمن، جفری هینتون، خالق چت جی پی تی  ChatGPT، که گفته می‌شود پدرخوانده هوش مصنوعی است، امضا شده است.

  این رهبران فناوری می گویند جامعه باید اقداماتی را برای محافظت در برابر خطرات هوش مصنوعی انجام دهد.

در این بیانیه آمده است که "کاهش خطرات انقراض ناشی از هوش مصنوعی باید در کنار سایر خطرات اجتماعی مانند بیماری های همه گیر و جنگ هسته ای یک اولویت جهانی باشد. در واقع، زمانی که جهان در مورد ChatGPT مسحور می شد ، ماسک - در یکی از توییت های خود - اشاره کرد که یک جنگ هوش مصنوعی می تواند به زودی به تمدن پایان دهد.

و به نظر می رسد که او شوخی نکرده است، به خصوص اکنون که ماسک نامه سرگشاده ای را امضا کرده که در آن خواستار توقف توسعه سیستم های هوش مصنوعی برای حداقل 6 ماه شد.

در واقع ماسک در سفر خود به هند، به مدیر عامل OpenAI آلتمن گفت که هوش مصنوعی می تواند جایگزین برخی مشاغل شود و خاطرنشان کرد که "بعضی مشاغل" با هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد اما مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهند شد.

آلتمن در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی باعث از دست دادن شغل می‌شود، گفت: «هر انقلاب فناوری منجر به تغییر شغل در دو نسل می‌شود و ما می‌توانیم با هر میزان تغییر در بازار کار سازگار شویم، و مشاغل جدید معمولاً بهتر، در اینجا نیز اتفاق خواهد افتاد."

در حالی که بسیاری از رهبران کسب و کار در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت می کنند، برخی مخالف هستند و معتقدند که هوش مصنوعی به کارایی محل کار و موارد دیگر می افزاید. در طول این نظرسنجی، مدیران عامل نشان دادند که هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را در سه صنعت کلیدی خواهد داشت: مراقبت های بهداشتی، خدمات حرفه ای فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال.

دیدگاه تان را بنویسید