مشاهده دیپلماسی عمومی همراه با گلچین فرهنگ و هنر ایرانی در کاخ گلستان؛

علیرضا تابش در بازدید از کاخ گلستان: جلوی برخی از آسیب‌ها در کاخ گرفته شده/ برخی فضاهای بلااستفاده به فضای زنده و قابل بهره‌برداری برای گردشگران تبدیل شده/ در جای جای کاخ گلستان می‌توان بخشی از دیپلماسی عمومی را در قیاس با دیگر کشورهای جهان مشاهده کرد

علیرضا تابش مشاور معاون میراث فرهنگی کشور در توضیح بازدید نوروزی خود از کاخ گلستان گفت: در این بازدید، مرمت های جدید این مجموعه جهانی مشاهده شد که جای قدردانی از مدیریت کاخ گلستان دارد که جلوی برخی از آسیب ها گرفته شده است و همچنین برخی فضاهای بلااستفاده کاخ گلستان به فضای زنده و قابل بهره‌برداری برای گردشگران تبدیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مشاور معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به مرمت‌ها و افزایش امکانات رفاهی و نمایشگاهی در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: گلچین فرهنگ و تمدن ایران و بخشی از دیپلماسی عمومی را می توان در مجموعه جهانی کاخ گلستان مشاهده کرد.

طبق گزارش روابط عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، علیرضا تابش در بازدید خود از این مجموعه جهانی عنوان کرد: با شروع ماه مبارک رمضان، دو نمایشگاه کاخ گلستان با عنوان «نو روزه» و «گلستان ملکوت» به معرض نمایش درآمده است و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در نوروز 1402 استقبال زیادی از موزه های مجموعه جهانی کاخ گلستان شده است،  بنابراین توجه مردم ایران و مسافران نوروزی و در نهایت تهرانی ها به کاخ گلستان که یکی از گنجینه های میراث فرهنگی در قلب منطقه تاریخی تهران است، اهمیت بسیاری دارد.

تابش با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه ( نو روزه ) که دربرگیرنده روز نوشته های خاطرات ناصرالدین شاه در تلاقی نوروز ماه مبارک رمضان است، گفت: در این نمایشگاه به خوبی همنشینی و پیوند ملیت و دین در نوشته های ناصرالدین به دلیل تقارن ماه رمضان و نوروز در قرن گذشته نشان داده شده است. همچنین تصاویری نیز از مراسم سلام نوروزی در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به دیگر نمایشگاه کاخ گلستان در ایام نوروز با عنوان گلستان ملکوت افزود: در این نمایشگاه باشکوه نیز آثار قرآنی شامل نسخ خطی و پرده مقام ابراهیم (ع) که برخی از این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شده اند به نمایش درآمده و انواع هنرهای مرتبط قرآنی از جمله خوشنویسی، جلدسازی و تذهیب قابل مشاهده است.

تابش در توضیح بازدید نوروزی خود از کاخ گلستان ادامه داد: در این بازدید، مرمت های جدید این مجموعه جهانی مشاهده شد که جای قدردانی از مدیریت کاخ گلستان دارد که جلوی برخی از آسیب ها گرفته شده است و همچنین برخی فضاهای بلااستفاده کاخ گلستان به فضای زنده و قابل بهره‌برداری برای گردشگران تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این اقدامات مرمت و افزایش امکانات نمایشگاهی و رفاهی نوید خدمات بیشتری به گردشگران در کنار رعایت اصول حفاظت از آثار تاریخی در سال 1402 را می دهد.

تابش در خصوص ارزش بازدید مردم از مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان عنوان کرد: گلچین فرهنگ و تمدن ایران را می‌توان در کاخ گلستان مشاهده کرد. زیرا ده ها، صدها و هزاران هنرمند در طی قرن گذشته تلاش کردند تا آثار ارزشمندی را در این مجموعه جهانی خلق کنند.

وی با اشاره به خلق آثار از سوی افرادی که در این مجموعه جهانی زیست می کردند که شامل هنرمندان، پادشاهان و افرادی چون عکاس باشی است، تصریح کرد: در کاخ گلستان، گنجینه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی به نمایش درآمده است.

تابش ادامه داد: دوره قاجار از دوره های مهم تاریخی ایران است و روایت های جذاب از دارالخلافه، پایتخت و دستگاه حاکمیتی وقت ، فرهنگ عامه و بخشی از تاریخ دیپلماسی در اختیار مخاطب قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در جای جای کاخ گلستان می توان بخشی از دیپلماسی عمومی را در قیاس با دیگر کشورهای جهان مشاهده کرد. کما اینکه آثار فرهنگی و هنری موجود در کاخ گلستان از نوع سفارشات درباری «دارالخلافه» است و در آن دوره تاریخی با رعایت پروتکل تشریفات به هنرمندان سفارش داده می شد، ولی آن چیزی که طی قرن ها در این مجموعه جهانی باقی مانده و حفاظت شده و در معرض دید مخاطب امروزی قرار گرفته ارزش والایی دارد ، نمادهایی باشکوه از فرهنگ و هنر ایرانی است که برای مخاطبان و پژوهشگران بسیار اهمیت دارد.

دیدگاه تان را بنویسید