نگرانی کارگران اصناف؛ عیدی مشروط چیست؟!

کاگری که در انبار یکی از تولیدی‌های پوشاک تهران کار می‌کند، در این رابطه می‌گوید: کارفرما به ما اعلام کرده اگر فروش داشته باشیم عیدی کامل می‌گیرید؛ در غیر این صورت مبلغی حدود دو یا سه میلیون تومان به عنوان عیدی به شما پرداخت می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ ایلنا نوشت: کارگران واحدهای تولیدی و صنفی از تاخیر در پرداخت عیدی انتقاد دارند.

دلخوشی کارگران در ماه‌های پایان سال به عیدی است؛ عیدی باید حداقل دو پایه حقوق باشد، رقمی که هرچند برای گذران امور شب عید کافی نیست اما بازهم کمک حال خوبی است.

کارگران واحدهای صنفی، فروش و تولیدی می‌گویند از آنجا که بازار کساد است، کارفرمایان پرداخت عیدی ما را «مشروط» کرده‌اند.

محمد که در انبار یکی از تولیدی‌های پوشاک تهران کار می‌کند، در این رابطه می‌گوید: کارفرما به ما اعلام کرده اگر فروش داشته باشیم عیدی کامل می‌گیرید؛ در غیر این صورت مبلغی حدود دو یا سه میلیون تومان به عنوان عیدی به شما پرداخت می‌شود.

به گفته وی، مشروط شدن عیدی به میزان فروش، اولین بار است که در آن کارگاه خاص رخ می‌دهد، اتفاقی که قانون آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

براساس قانون، پرداخت عیدی پایان سال کمتر از دو پایه حقوق کارگری «تخلف» است و کارگران حق شکایت دارند اما محمد می‌گوید: من و همکارانم قدرت شکایت نداریم چون نمی‌خواهیم شب عید بیکار شویم.

حسین حبیبی (فعال کارگری) با تاکید بر لزوم بازرسی از کارگاه‌ها به خصوص کارگاه‌های کوچک و متوسط می‌گوید: بایستی لیست واریزی‌ها مورد بازرسی قرار گیرد؛ شب عید کارفرمایان تخلفات بسیار می‌کنند و ادارات کار نباید اجازه دهند که این تخلفات تبدیل به عرف کارگاهی شود.

به گفته وی، در پرداخت عیدی و سنوات کارگران قانون همه چیز را مشخص کرده، نمی‌توان به بهانه‌ی کم شدن سود یا حاشیه سود، از حدود قانونی تخلف کرد.

او تاکید می‌کند: کارگران بسیاری در واحدهای صنفی و کوچک، از حداقل‌های قانونی بی‌بهره می‌مانند، قانون‌گریزی‌ای که از چشم مقامات پنهان است؛ حقوق‌شان کف حقوق بدون مزایاست و عیدی را کامل نمی‌گیرند. 

دیدگاه تان را بنویسید