ذخیره خون در کشور هم اکنون قابل قبول است؛ فقط 4 استان ذخایرشان کمتر از 8 روز است

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار شبکه ملی خون‌رسانی تقریبا ذخیره خون نزدیک به ۹ روز است که عدد قابل قبولی است، در برخی از استان‌های کشور به دلیل کثرت بیماران مبتلا به تالاسمی چون مصرف خون زیادی دارند مقدار ذخایرشان کمتر از ۸ روز است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ ایلنا نوشت: سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت سازمان انتقال خون در فصل سرما گفت: طبق آخرین آمار شبکه ملی خون‌رسانی تقریبا ذخیره خون نزدیک به ۹ روز است که عدد قابل قبولی است.

ایلنا نوشت: «عباس صداقت» سخنگوی سازمان انتقال خون درباره وضعیت انتقال خون در سال جاری گفت: در شبکه ملی خون‌رسانی کشور امسال استانداردهایمان را کمی سخت‌گیرانه‌تر کردیم تا بتوانیم پاسخگوی صددرصدی درخواست مراکز درمانی در کشور شویم. امروز شبکه ملی خون‌رسانی ماموریت دارد که به صورت یک شبکه سیستماتیک برای بیش از ۹۰۰ بیمارستان و مراکز درمانی کشور در اقصی نقاط که دارای بانک خون هستند به صورت صددرصد و به موقع با بهترین کیفیت خون تامین کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته استاندارد قابل قبول ما برای اینکه بگوییم در شرایط سبز قرار داریم ذخیره تقریبا حدود ۵ روز بود، ادامه داد: امسال این استاندارد را تقریبا تا ۸ روز افزایش دادیم و خوشبختانه امروز متوسط ذخایر ما در سراسر کشور در شرایط سبز قرار دارد، گرچه برودت هوا و سرما و مشکلات تردد مقداری مراجعین را کاهش داده است، اما خیلی این موضوع ما را از نظر ذخایر محصولات خون با بحران مواجه نکرده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار شبکه ملی خون‌رسانی تقریبا ذخیره خون نزدیک به ۹ روز است که عدد قابل قبولی است، در برخی از استان‌های کشور به دلیل کثرت بیماران مبتلا به تالاسمی چون مصرف خون زیادی دارند مقدار ذخایرشان کمتر از ۸ روز است، این استان‌ها شامل مازندران فارس هرمزگان و اصفهان است و ما تلاش می‌کنیم نیاز مراکز درمانی این استان‌ها و شهرستان‌های تابعه آن را از طریق شبکه ملی خون‌رسانی تامین کنیم.

صداقت درباره وضعیت ذخایر خون در استان تهران گفت: استان تهران نیز در شرایط سبز قرار دارد و ذخیره به روز ما در استان تهران حدود ۸ روز است. این تغییر استانداردها کمک کرده است که ما خوشبختانه در این شرایط فصل زمستان وضعیت خوبی داشته باشیم در حالی که در سال‌های پیش در این فصل به دلیل برودت هوا و کمبود مراجعان کمی دغدغه و نگرانی داشتیم، اما خوشبختانه امسال توانسته‌ایم همه درخواست‌ها را پاسخ دهیم. در سال گذشته ما تقریبا توانستیم به ۶۸ درصد درخواست مراکز درمانی در استان تهران که پایتخت است و پذیرنده بسیاری از بیماران از سایر استان‌های کشور است، پاسخ دهیم و بسیاری از اعمال جراحی با محدودیت درخواست مواجه بود، اما با تغییر رویکرد سازمان در سال جاری تاکنون توانسته‌ایم به صورت صددرصد پاسخگو باشیم.  

وی با تاکید براینکه سیاست و ماموریت انتقال خون این است که هیچ بیماری و هیچ پزشک و درمانگری دغدغه خون و فرآورده‌های خونی را نداشته باشند، گفت: طبیعی است که نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و فرآوردهای خونی هم چون مواد بیولوژیک هستند طول عمر محدودی دارند و بسیاری از بیمارانی که دچار اختلالات انعقادی یا ژنتیکی هستند یا برخی از بیماران بدخیم که جزو مصرف‌کنندگان مستمر خون هستند یعنی به صورت مداوم برخی از این گروه‌ها هر دو هفته یکبار خون دریافت می‌کنند. همچنین یک سری اعمال جراحی نیز وجود دارد که غیرقابل پیش‌بینی است و در حین عمل نیاز به خون وجود دارد، یا مادران بارداری که در مرحله تولد نوزادشان هستند، ممکن است به خون احتیاج داشته باشند و سوانح و حوادث هم مانند همه کشورها خبر نمی‌کند در نتیجه ما از همه هموطنان عزیز می‌خواهیم در این شرایط سرما به سازمان انتقال خون کمک کنند تا بتوانیم محصولات و فرآوردهای خونی همه این بیماران را که به هر دلیلی نیاز به این محصولات دارند را به موقع و با بالاترین کیفیت فراهم کنیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بودجه سازمان انتقال خون گفت: در سال جاری ما دو الی سه سیاست بسیار مهم و ارزشمند را در سازمان در خصوص فناوری‌های نوین دنبال می‌کنیم بحث اینکه سازمان رویکردی را مورد آزمون قرار داده است از جمله به رویکرد آزمایش مولکولار برای نظام غربالگری خون‌های اهدایی ورود پیدا کرده است. همچنین یکی دیگر از اقدامات ما بحث جداسازی آنتی‌بادی‌های اختصاصی از خون‌های اهدایی است که در کاهش عوارض ناشی از تزریق خون بسیار اهمیت دارد، این اقدامات نیاز به تجهیزات پیشرفته و اعتبارات بیش از حد فرآیندهای جاری دارد. خوشبختانه ارتباط خوبی با دوستان سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت رایزنی‌هایی صورت گرفته است و ما امیدوار هستیم که اگر این بودجه که براساس نیاز اعلام شده برای سال ۱۴۰۲ تخصیص پیدا کند، ما در واقع قدم‌های بزرگی در بحث کیفیت خون و فرآوردهای خونی برداریم و به عنوان سرآمد کشورهای منطقه و حتی در مقایسه با کشورهای دیگر پیش‌رو و سرآمد باشیم.

صداقت همچنین درباره خون‌های نادر گفت: کشور ما تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر است. خوشبختانه ما بانک خون‌های نادرمان با بالاترین استانداردهای جهانی مستقر است و حتی بیماران خارج از کشور از طریق سازمان‌های متولی سلامت به این شبکه دسترسی دارند.

وی ادامه داد: حدود یک الی دو ماه پیش یک بیماری نیاز به خون نادر داشت که با ارتباطی که برقرار شد از طریق وزارت بهداشت کشور عمان توانستیم این خون را در شرایط خیلی خاص تامین کرده و با پرواز به کشور عمان برسانیم و این کار باعث نجات جان آن بیمار شد. به دنبال این موضوع وزارت بهداشت کشور عمان از وزارت بهداشت کشورمان و سازمان انتقال خون تقدیر و تشکر کرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ما در زمینه خون نادر یک بانک استاندارد و پیشرفته داریم، تصریح کرد: گروه خونی نادر یک گروه نیست و خودش چندین گروه است و در واقع ما بانک افرادی که دارای خون نادر هستند را تهیه کرده‌ایم و با این افراد در تماس هستیم و این بانک حتی تا سی سال می‌تواند پک‌های محصولات خون را با بالاترین استانداردها نگهداری کند ما این بانک را با استفاده از بالاترین استانداردها و تجهیزات نوین مدیریت می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید