اتفاق بی نظیر در حیات وحش ایران/ مشاهده هشت قلاده پلنگ در محدوده تندوره خراسان رضوی

مهدی اله‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دیدن این تعداد پلنگ در رصدی یک روزه، بزرگترین رکورد مشاهده این گربه‌سان بی‌نظیر است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در پی اقدامات مطلوب حفاظتی در پارک ملی "تندوره" شهرستان درگز و افزایش ضریب امنیتی این زیستگاه، ماموران محیط زیست در گشت‌زنی یک‌روزه هشت قلاده پلنگ ایرانی را در این مجموعه مشاهده کردند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله‌پور افزود: دیدن این تعداد پلنگ در رصدی یک روزه، بزرگترین رکورد مشاهده این گربه‌سان بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: پارک ملی تندوره درگز با وسعت ۳۵ هزار هکتار، زیستگاه بسیار ارزشمندی است که در حال حاضر جمعیت زادآوری از پلنگ ایرانی، قوچ و میش اوریال و کل و بز وحشی را دارد.

اله‌پور خاطرنشان کرد: مطابق پژوهش‌های انجام شده، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره، زیستگاهی امن برای بزرگترین جمعیت پلنگ، نه تنها در خاورمیانه بلکه در گستره وسیعی از ترکیه تا هند است و شرایط زیستگاهی و حفاظتی پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره نقش مهمی در حفظ پویایی جمعیت گونه پلنگ در ایران دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: حضور این گونه ارزشمند حیات وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم در منطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است و بی شک تلاش محیط بانان و دوستداران حفاظت محیط زیست برای استمرار این شرایط مناسب به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

پارک ملی تندوره درگز تنها پارک ملی استان خراسان رضوی و بهترین زیستگاه گربه سانان و دیگر جانوران وحشی از قبیل قوچ، میش، کل، بز و قرقاول است که در زمره بهترین پارک های ملی کشور و یکی از شاخص ترین مناطق با ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

این منطقه با طبیعت بکر و زیبای خود، زیستگاه گونه های مختلف جانوری و رویشگاه گیاهان متنوع مرتعی، زینتی و دارویی است و توپوگرافی خاص آن باعث ایجاد زیباترین و عمیق‌ترین دره‌های ژرف و پرشیب و تپه ماهورهای بسیار شده است.

براساس تحقیقات انجام شده تاکنون ۳۷۳ گونه گیاهی در این پارک شناسایی شده است که می‌توان به اُرس، زالزالک، انجیر وحشی، گردو، آلبالوی وحشی، آویشن، شیرخشت، زیره کوهی، باریجه، درمنه، چای چوپان و زرشک اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید