گزارش های جماران از صورت مالی شرکت های دولتی/۱۲

میزان برداشت روزانه ایران از میدان گازی مشترک با قطر مشخص شد/ کدام کشور تولید بیشتری در میدان پارس جنوبی دارد؟

«ا احتساب میزان تولید گاز سالیانه در میدان پارس جنوبی می توان دریافت که روزانه چیزی حدود 634 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می شود. سال ها پیشی گرفتن کشور قطر در برداشت از ذخایر پارس جنوبی به دغدغه ای ملی برای ایرانیان تبدیل شده بود. در منابع فارسی، آخرین آماری که از برداشت روزانه قطر وجود دارد چیزی حدود 600 میلیون متر مکعب برداشت گاز در روز است لذا میزان برداشت روزانه ایران از منابع گازی مشترک اندکی بالاتر از قطر قرار گرفته است.»

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد: انتشار اسناد مالی شرکت های دولتی در یک سال اخیر زمینه دستیابی کارشناسان و رسانه ها به یکی از بخش های غیرشفاف اقتصاد کشور را مهیا کرده است. هم اکنون پس از انتشار صورت های مالی سال های 1398 و 1399 این شرکت ها، صورت های مالی سال 1400 نیز در سامانه کدال انتشار یافته است. 

بر اساس این گزارش ها، مهم ترین نکات نحوه اداره این شرکت ها و آثار آن بر زندگی شهروندان به ویژه در حوزه انرژی، خدمات و ... در قالب سلسله گزارش هایی توسط پایگاه خبری جماران منتشر می شود. 

در بخش دوازدهم این گزارش ها به بررسی عملکرد یکی از شرکت های دولتی در سه سال 1398 الی 1400 پرداخته ایم.

شرکت نفت و گاز پارس 



شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران در اول دی ماه 1377 تأسیس شد. به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده گاز در ایران، راهبری حدود 40 سکوی دریایی به‌همراه صدها چاه تولیدی و هزاران کیلومتر خط لوله دریایی در گستره‌ای به مساحت 3700 کیلومتر از بخش ایرانی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در خلیج فارس را برعهده دارد و حدود ۸۰ درصد گاز کشور را تولید می‌کند.

موضوع فعالیت این شرکت در اساسنامه آن به شرح زیر است: 

انجام ماموریت ها و اجرای قراردادها در زمینه اکتشاف، توسعه، تولید نفت خام و گاز طبیعی، فرآورش و همچنین حمل و انتقال نفت خام و فراورده های نفتی به مخازن و بنادر مربوطه.

صورت های مالی این شرکت در سال های 1399 و 1398 به ترتیب 1.6 میلیارد و 6.6 میلیارد سود خالص را نشان می دهد. در طی این دو سال به ترتیب 3100 میلیارد و 2400 میلیارد تومان درآمد نصیب آن شده است. 

Capture

همچنین در سال 1400 این شرکت با درآمد عملیاتی 4900 میلیاردتومانی تنها 1.4 میلیارد تومان سود خالص توانسته است کسب کند. این درحالی است که در سال های 1398 تا 1400 درآمد عملیاتی این شرکت به ترتیب به ترتیب 56، 29 و 58 درصد رشد داشته است.

صورت مالی 1400 پارس جنوبی

علت افزایش بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت چیست؟

درآمدهای این شرکت بر اساس تعیین نرخ جبران هزینه های نظارت و تولید از سوی شرکت ملی نفت پرداخت می شود. بنا بر اسناد و جداول گزارش حسابرسان و یادداشت های توجیهی 1-5 و 2-5 نزدیک به سه چهارم هزینه ها مربوط به دستمزد پرسنل و خدمات پیمانکاری است. در توضیحات آمده است که افزایش هنگفت هزینه های پیمانکاری که شامل پیمانکاری حراست، نگهداشت، تامین نیروی انسانی و رستوران است به دلیل افزایش نرخ ارز رخ داده است. از سوی دیگر حدود 1400 میلیارد تومان برای حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی این شرکت هزینه شده است.

انحراف از میزان تولید مصوب

یکی از مهم ترین نکات صورت مالی شرکت نفت و گاز پارس میزان تولید در این شرکت به عنوان بزرگترین بازوی اجرای صنعت نفت و گاز است.

این شرکت می بایست در سال 1400 حدود 239 میلیارد متر مکعب گاز استحصال کند که در نهایت 231.6 میلیارد متر مکعب عملکرد آن را رقم زده است یعنی حدود 7.3 درصد انحراف نامساعد از برنامه مصوب رخ داده است. این انحراف نامساعد در سال 1399 حدود 13.8 درصد و در سال 1398 حدود 19 درصد بوده است. لازم به ذکر است که مجموع تولید این شرکت علیرغم نرسیدن به میزان مصوب طی سال های 1398 تا 1400 روند افزایشی داشته است. 

تولید سال 1400 پارس جنوبی گاز

میزان تولید پارس جنوبی سال 99

میزان تولید پارس جنوبی

از قطری ها جلو زده ایم؟

 

با احتساب میزان تولید گاز سالیانه در میدان پارس جنوبی می توان دریافت که روزانه چیزی حدود 634 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می شود. سال ها پیشی گرفتن کشور قطر در برداشت از ذخایر پارس جنوبی به دغدغه ای ملی برای ایرانیان تبدیل شده بود. در منابع فارسی، آخرین آماری که از برداشت روزانه قطر وجود دارد چیزی حدود 600 میلیون متر مکعب برداشت گاز در روز است لذا میزان برداشت روزانه ایران از منابع گازی مشترک اندکی بالاتر از قطر قرار گرفته است.

(برای مشاهده بخش اول گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دوم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش سوم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش چهارم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش پنجم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش ششم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش هفتم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش هشتم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش نهم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دهم گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دهم گزارش اینجا کلیک کنید)

دیدگاه تان را بنویسید