نگاهی به کتاب‌های پرفروش این روزها در کتابفروشی های کشور

کتاب‌فروشی‌ها به دلایل مختلف، از تعداد نسخه‌های فروخته‌شده خود نگفتند و فقط به ذکر پنج عنوان پرفروش ماه خود بسنده کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه هم میهن نوشت: برای به‌دست‌آوردن عناوین کتاب‌های پرفروش هر ماه، در غیاب اطلاعات و آمار رسمی در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران، راهی پیشِ روی اهالی رسانه نیست جز تماس با کتاب‌فروشی‌ها و پرس‌وجو از آن‌ها؛ مسیری که روزنامه «هم‌میهن» برای به دست آوردن عناوین پرفروش مهرماه 1401 آن را طی تماس با فروشگاه انتشارات نشر چشمه، ثالث، بیدگل، مولی، علمی و فرهنگی، امیرکبیر و آگاه، همچنین کتاب‌فروشی‌های شهر کتاب مرکزی، شهر کتاب بهشتی، شهر کتاب ونک، شهر کتاب ساعی، همگی در تهران و فروشگاه اردیبهشت رشت طی کرد.

در طول این مسیر کتاب‌فروشی‌ها به دلایل مختلف، از تعداد نسخه‌های فروخته‌شده خود نگفتند و فقط به ذکر پنج عنوان پرفروش ماه خود بسنده کردند. نتیجه آن‌که «قدرت بی‌قدرتان» ، «شکستن طلسم وحشت، محاکمه شگفت‌انگیز و پایان‌ناپذیر ژنرال آگوستو پینوشه» ، «افسانه فردگرایی (نیروهای اجتماعی چگونه ما را شکل می‌دهند؟)» ، «سرگذشت ندیمه» و «مزرعه حیوانات» ، کتاب‌هایی هستند که نام‌شان در میان عناوین پرفروش ماه‌مهر 12 کتاب‌فروشی که با آن‌ها تماس گرفتیم، تکرار شده است.

وقتی هر عملی، «مقابله» تلقی می‌شود

«قدرت بی‌قدرتان» از میان 12 کتاب‌فروشی در چهار کتاب‌فروشی نشر چشمه، بیدگل، مولی و شهرکتاب مرکزی، جزو پنج عنوان پرفروش است. این کتاب نوشته واتسلاف هاول است و با ترجمه احسان کیانی‌خواه، توسط نشر نو منتشر شده است. هاول در کتاب «قدرت بی‌قدرتان» که در سال ۱۹۷۸ و پس از سرکوب بهار اصلاح‌طلبی در پراگ منتشر شد، درباره ماهیت یک نظام ایدئولوژیک جدید به اسم «پساتوتالیتر» حرف می‌زند. او در این کتاب به مخاطبانش نشان می‌دهد، زندگی تحت اسارت رژیم‌های پساتوتالیتر به جایی می‌رسد که هرعمل صادقانه و مسئولانه غیرسیاسی هم به معنای مقابله با نظام تلقی می‌شود. نشر نو، «قدرت بی‌قدرتان» را در سال 1398 در 164صفحه منتشر کرد.

محاکمه

«شکستن طلسم وحشت، محاکمه شگفت‌انگیز و پایان‌ناپذیر ژنرال آگوستو پینوشه» در سه کتاب‌فروشی از میان 12کتاب‌فروشی ذکرشده، کتاب‌فروشی نشر چشمه، بیدگل و شهر کتاب مرکزی به جدول پرفروش‌های مهرماه راه یافته است. این اثر نوشته آریل دورفمن، اولین‌بار در سال 2002 منتشر شد. دورفمن در «شکستن طلسم وحشت، محاکمه شگفت‌انگیز و پایان‌ناپذیر ژنرال آگوستو پینوشه» به دلایل، پیروزی‌ها و شکست‌های رقم‌خورده در تلاش اسپانیا و شیلی برای محاکمه آگوستو پینوشه می‌پردازد، محاکمه به‌خاطر جرائمی که او به عنوان رئیس‌جمهور شیلی در سال‌های 1970 و 1980 مرتکب شد. دورفمن هم‌زمان با این‌که پرونده را پیگیری می‌کند و مخاطبان را به دل ماجرا می‌برد، به کاوشی ژرف در چگونگی به قدرت رسیدن پینوشه در سال 1973 می‌پردازد و شرحی شوکه‌کننده و غم‌انگیز از شکنجه‌ها و قتل‌هایی ارائه می‌کند که ماموران پینوشه به دستور او مرتکب شده‌اند. نشر کرگدن این کتاب را با ترجمه زهرا شمس در سال 1400 در 200صفحه منتشر کرد.

نیروهایی اجتماعی که «ما» را شکل می‌دهند

«افسانه فردگرایی (نیروهای اجتماعی چگونه ما را شکل می‌دهند؟)» از نشر بیدگل در کتاب‌فروشی این نشر، همچنین در کتاب‌فروشی نشر آگاه، جزو پرفروش‌هاست. «افسانه فردگرایی» نوشته پیتر ال. کالرو با ترجمه هادی جلیلی رابطه میان فرد و جامعه را می‌کاود چراکه از نظر جامعه‌شناسان، فرد و جامعه دو روی یک سکه‌اند و نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. این به آن معناست که برای مثال والدین، خواهران و برادران، همکاران، دوستان و هم‌کلاسی‌های ما نه‌تنها افراد اثرگذار و مهمی هستند، بلکه درحقیقت بخشی از هویت ما هم به‌حساب می‌آیند. این درهم‌ریختگی امر فردی و اجتماعی، در مورد گروه‌ها و نهادهای بزرگ‌تر ازقبیل کسب‌وکارها، مدرسه‌ها، محله‌ها و حتی ملت-‌دولت‌ها هم صادق است. به‌عبارت‌دیگر، هویت فردی ما، خود، ساخته اجتماع است و پیوسته به‌وسیله مناسبات اجتماعی کوچک و بزرگ تداوم می‌یابد. بیدگل «افسانه فردگرایی (نیروهای اجتماعی چگونه ما را شکل می‌دهند؟)» را در سال‌جاری در 337منتشر کرده است.

زنانی که چیزی برای از دست دادن ندارند

«سرگذشت ندیمه» را ایرانی‌ها بیشتر براساس سریالی آمریکایی می‌شناسند که بسیاری به تماشایش نشستند اما در ماه‌مهر، نسخه مکتوب آن نوشته مارگارت اتوود با ترجمه سهیل سمی به یکی از کتاب‌های پرفروش‌ها تبدیل شد و در میان پنج عنوان پرفروش شهر کتاب بهشتی و ساعی، به چشم آمد. این کتاب را نشر ققنوس اولین‌بار در سال 1382 منتشر کرد. داستان «سرگذشت ندیمه» پس از ترور رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا به ضرب گلوله و به قتل رساندن همه اعضای کنگره در این کشور رخ می‌دهد. حکومتی تمامیت‌خواه و مسیحی به‌نام گیلاد شکل می‌گیرد. زنان هدف اصلی ظلم حکومت محسوب می‌شوند و حقوق و آزادی‌های فردی آنان به‌شدت نقض می‌شود. آن‌ها اجازه کار در خارج از خانه، مالکیت دارایی‌های خود و ارتباط با دیگران را طبق قانون جدید از دست می‌دهند و براساس وضعیت تاهل و باروری خود، مورد سنجش قرار می‌گیرند. در این وضعیت دیکتاتوری است که خواننده ناگهان با شخصیتی جدید آشنا می‌شود. این شخصیت اصلی، یک ندیمه است و طبق روال معمول یکی از دارایی‌های ارباب‌خانه محسوب می‌شود. «آفرد»، شخصیت اصلی داستان چیز زیادی درباره زندگی خود به دیگران نمی‌گوید. تنها چیزی که از او می‌دانیم این است که قبلا ازدواج کرده اما ازدواجش توسط حکومت لغو شده است. به همین دلیل کودکش از او ستانده، به یک خانواده دیگر بخشیده و خود او نیز دستگیر می‌شود. خواننده در این کتاب با زندگی روزانه «آفرد» آشنا می‌شود و او را دریچه‌ای برای ورود به زندگی در گیلاد می‌یابد.

قیام در مزرعه حیوانات

«مزرعه حیوانات» رمانی به سبک ادبیات تمثیلی پادآرمان‌شهری، نوشته جورج اورول است. این رمان که از زمان انتشار در ایران تاکنون، نامش کم‌و‌بیش همواره در میان پرفروش‌ها به چشم می‌خورد، در طول جنگ جهانی دوم نوشته و در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد. «مزرعه حیوانات» درباره گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی آرمان‌گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه، آقای جونز را از مزرعه‌اش فراری می‌دهند تا خود اداره مزرعه را به‌‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه خود برقرار کنند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به‌نام ناپلئون همچون آقای جونز، به بهره‌کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند. این رمان که پیش‌تر نیز در ایران منتشر شده بود، این‌بار توسط نشر چشمه با ترجمه کاوه میرعباسی به پرفروش‌های مهرماه 1401 کتاب‌فروشی‌های ایران راه یافته و در میان پرفروش‌های کتاب‌فروشی نشر چشمه، همچنین امیرکبیر به چشم می‌خورد.

 

کتابهای پرفروش در ایران (2)

 

 

کتابهای پرفروش در ایران (1)

دیدگاه تان را بنویسید