جی پلاس؛

بشاگرد کجاست و پاسخ امام برای محرومیت زدایی از چهره بشاگرد چه بود؟

در دوم مهر ماه سال 64 نماینده میناب نامه ای خطاب به رئیس وقت مجلس شورای اسلامی برای استفاده از سهم امام علیه السلام برای محرومیت زدایی از بشاگرد نوشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، شهرستان بشاگرد که به زبان محلی آن را بشکرد می گویند و به شکارگاه معنی اش کرده اند، از شهرستان های استان هرمزگان است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد. مرکزیت این شهر سردشت است. شوارتز اشتقاق این نام را از «باس» که به گفته مقدسی نام محلی در شمال شرقی آن بوده است، محتمل می‌ داند؛ همچنین باید گفت که «بَش» در زبان بلوچی به معنای «باران تابستانی» است که از ویژگی‌ های هوای متغیر این ناحیه محسوب می‌شود.  این باران های تابستانی برای خرما آسیب به حساب می آید ولی برای گله های بز و گوسفند چون نعمتی آسمانی است.

 

از محصولات کشاورزی این منطقه خرماست و در کنار آن به کاشت محصولاتی مانند مرکبات، گندم، سیر، پیاز و... نیز اقدام می کنند اما بارندگی های سیل آسا و شیب تند منطقه همانطور که بلای جان نخل هاست، ایجاد مزارع را نیز دشوار می کند. دامپروری نیز از دستاوردهای اقتصادی آنها به شمار می آید. بلندی و پستی های زمین او را به منطقه مُکران که در شرق آن واقع شده، شبیه کرده و تپه ماهورهایش از پوشش گیاهی خلوتی برخوردار شده است.

 

سال 1387 بود که بشاگرد از جاسک جدا و به شهرستانی مستقل تبدیل شد. این منطقه از خاک ایران، دارای حدود 286 روستای کم جمعیت است که همه آنها را در مساحتی گسترده جای داده است.

بشاگرد همسایه استان های کرمان و سیستان و بلوچستان است. 

مردمانی خون گرم  و مهمان نواز دارد مانند همه مردمان خطه جنوب ایران که سال هاست کم آبی و خشکسالی بر زندگی شان سایه گسترده و محرومیت آزارشان می دهد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولان کمیته امداد امام خمینی و جهاد سازندگی سعی در مهار آبها و متنوع کردن الگوی کشت بشاگرد کردند و تا حدودی هم موفق بودند اما اگر خشکسالی امان دهد.

 

در همایش «بشاگرد ومحرومیت: رهایی یا تثبیت؟» که به بازخوانی چند دهه فعالیت های محرومیت زدایی در این منطقه پرداخته است و به همت جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، مدرسه توسعه پایدار برای ایران، جامعه یاوری فرهنگی در اردیبهشت ماه سال 98 برگزار شد، موسی دادی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشاره به وضعیت بشاگرد بعد از انقلاب گفت: بعد از پیروزی انقلاب، توجه ویژه به مناطق محروم، باعث شد تا مدارس ابتدایی به صورت کپری در روستاها دایر شود. پس از آن نیز به همت مرحوم حاج عبدالله والی که به کمک آموزش و پرورش آمد، ساخت مدارس ابتدایی در روستاهای بشاگرد شکل گرفت. در این میان غیر از مدارس راهنمایی در خمینی شهر بشاگرد، مدارس متوسطه اول و دوم نیز به صورت شبانه روزی دایر شدند.

 

 این گزارش حاکی از آن است که این منطقه مورد توجه گروه های جهادی بوده و هست اما شرط پیشرفت و زدودن محرومیت از چهره این محدوده توجه به نکته های آموزشی و فرهنگی ای است که در این همایش تا حد زیادی به آن پرداخته شده است.

 

دوم مهر ماه سال 64 مطابق با سیزدهم محرم 1406 بود که حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی ذوالقدر در نامه ای به مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که آن دوران رئیس مجلس شورای اسلامی بودند، نوشت و در آن خواستار استفاده از سهم مبارک امام علیه السلام برای خرید ماشین های راهسازی به منظور کمک به مردم محروم بشاگرد شد. که ایشان هم در پایین نامه پارافی خطاب به مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد آقا داشتند تا نظر امام خمینی(س) را جویا شوند که در متن زیر به این درخواست اشاره شده است: 

 

‌‌ [‌‌ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای هاشمی رفسنجانی‌

‌‌     پس از سلام، همان طوری که حضوراً عرض شد مردم محروم بشاگرد‌‎[1]‎‌ و حومه در محرومیت‌‎ ‎‌بخصوص از جهت راه و جاده در مضیقه اند. در این مسافرت اخیر که با بعضی از برادران کویتی به آنجا‌‎ ‎‌رفتیم وضع را خیلی أسف انگیز دیدیم که به جهاد سازندگی تذکر دادیم. گفتند اگر بولدوزر و گِریدر‌‎ ‎‌داشتیم تمام مشکلات در اسرع وقت حل می گردید. و یکی از همراهان اینجانب به نام حاج عباس بن‌‎ ‎‌نخی اظهار داشتند اگر امام اجازه فرمایند آماده هستیم از سهم امام یک دستگاه بولدوزر و گریدر‌‎ ‎‌بخریم. خواهشمند است اجازه را شما از امام بگیرید تا این دو دستگاه ماشین را بخریم. توضیح اینکه‌‎ ‎‌جهاد هیچ گونه امکانی برای خرید ماشین های مذکور ندارد.‌

‌‌2 / 7 / 64 ـ نمایندۀ میناب ـ ذوالقدر‌

‌‌حضرت حاج احمد آقا، با توجه به فقر و محرومیت منطقه اگر امام موافقت بفرمایند خیلی خوب است.‌‎ ‎‌7 / 7 / 64 ـ اکبر هاشمی رفسنجانی‌‌]‌

‌‌ ‌

‌‌بسمه تعالی ‌

‌‌     در صورتی که از طریق دیگر میسر نباشد مجازند. ان شاء الله موفق باشند.‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌"

‌‎ ‎

‌‎صحیفه امام؛ ج 19، ص 395

1ـ بشاگرد، یکی از محرومترین مناطق کشور واقع در استان هرمزگان از توابع شهرستان میناب. مردم این منطقه تا پیش از پیروزی انقلاب از داشتن امکانات اولیۀ زندگی همچون حمام، آب سالم، برق، پزشک و دارو و... محروم بودند. اما پس از پیروزی انقلاب، پرسنل فداکار جهاد سازندگی به کمک مردم محروم در این منطقه شتافتند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید