جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

قوام الدین محمد وشنوی قمی که بود و چه کرد؟

قوام الدین محمد وشنوی قمی، عالم امامی، فقیه و خطیب شیعی در سال 1329 در روستای وشنوی قم به دنیا آمد. او از شاگردان و معتمدان آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی بود. از او آثار متفاوتی بر جای مانده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی قوام الدین محمد وشنوی قمی اختصاص دارد.

 

زندگینامه قوام الدین محمد وشنوی قمی

قوام الدین محمد وشنوی قمی عالم امامى، فقیه، خطیب و مدرس در روستاى وشنوه قم به دنیا آمد و دوران کودکى را در آنجا گذراند. در 1345 ق به قم سفر کرد و پس از طى مقدمات و ادبیات، از اول سطوح تا دروس نهایى، خارج فقه و اصول را از محضر آیت‌الله مرعشى نجفى به مدت چهل سال استفاده کرد.

قوام الدین محمد وشنوی قمی با همکارى دیگر از علما در منزل آیت الله مرعشى، تعلیقات و ملحقات «احقاق الحق» قاضى نورالله شوشترى شهید را تنظیم کرد. از آثارش: «حدیث الثقلین»؛ «رساله الحجاب»؛ «رساله»، در لباس خز و سنجاب و سمور؛ کتاب «هزار کلمه از کلمات قصار امیرالمؤمنین على(ع)»، با ترجمه فارسى «اربعین»، در احادیث صادره از اهل بیت (ع)؛ «مکارم الاخلاق»؛ «مباهله»؛ کتاب «تاریخ اسلام»، در سه جلد؛ کتابى در «مقتل»؛ کتاب «احادیث نبویه (ص)».[1]

 

تولد و تحصیلات

حجت الاسلام و المسلمین زبده المحدثین الکرام آقاى حاج شیخ محمد مشهور به قوام‌الدین وشنوى قمى از علمای ابرار و فضلای اخیار و اتقیای کبار و مولفان عالى مقدار و گویندگان پرهیزکار حوزه علمیه و شهرستان مذهبى قم است.

در سال 1329 ق در قریه وشنوه که در هفت فرسخى شهر قم واقع و از ییلاقات شهر قم و محل اقامت تابستانى مرحوم آیت الله العظمى بروجردى و سایر مراجع عظام قم است تولد یافته و دوران صباوت را در آنجا گذرانده و در سال 1345 ق مهاجرت به قم کرده و پس از طى مقدمات و ادبیات از اول سطوح تا دروس نهایی خارج فقه و اصول را از علامه متتبع و فقیه متبحر و رجالى بصیر و متکلم خبیر آیت‌الله العظمى مرعشى نجفى مدظله در مدت چهل سال استفاده کرد.

 

ارتباط با آیت الله العظمی مرعشی نجفی

او اعتقاد و ایمان و اخلاص فوق‌العاده‌اى به آیت الله مرعشی نجفی داشت و ایشان هم کمال وثوق و اطمینان را به وى ابراز می داشت، در مواقع کسالت یا مسافرت آیت‌ الله مرعشى از طرف آن جناب به جاى ایشان اقامه جماعت می کرد.

 

تسلط بر منابع روایی

وی بیشتر خطب نهج‌البلاغه را از حفظ بود و  اطلاعات زیادى به اخبار و احادیث داشت، منبرش تمام یا کلمات و خطب على علیه‌السلام یا اخبار اهل‌ بیت علیهم‌ السلام بود.

 

ویژگی های اخلاقی

قوام الدین محمد وشنوی قمی بسیار متواضع و خلیق است و داراى ملکات فاضله اخلاقى است، مرحوم آیت‌ الله العظمى بروجردى و زعمای دیگر هم به ایشان نهایت وثوق و اعتماد را داشتند با اینکه در منازل آنها یا اصلا نمى‌ رفت یا بسیار کم مى‌ رفت ولى همه روزه  صبح و عصر در منزل آیت‌ الله العظمى مرعشى آمده و با شرکای دیگر تعلیقات و ملحقات احقاق‌الحق را تنظیم می کرد.

 

آثار

او آثار و تالیفات ارزنده‌اى از خود بر جای گذاشت که از آن جمله اند:

1- حدیث‌الثقلین که دو بار در جامع‌الازهر و دارالتقریب مصر به طبع رسیده است.

2- رساله الحجاب در پیرامون حجاب اسلام که در ایران چاپ شده است.

3- رساله در لباس خز و سنجاب و سمور.

4- رساله در حجاب فارسى با اشاره به اقوال عامه و خاصه.

5- کتاب هزار کلمه از کلمات قصار امیرالمومنین علیه‌السلام با ترجمه فارسى.

6- اربعین در احادیث صادره از اهل‌بیت علیهم‌السلام.

7- کتابى به عنوان مکارم‌الاخلاق.

8- کتاب مباهله.

9- کتاب تاریخ اسلام در 3 جلد.

10- کتابى در مقتل.

11- کتاب احادیث نبویه

 

دیدگاه تان را بنویسید