جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

شیخ یوسف باقری بنابی؛ عالمی که حکم اعدامش را صادر کردند

شیخ یوسف باقری بنابی در سال 1283 در بناب به دنیا آمد. وی از محضر اساتیدی همچون آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، آقا ابوالحسن مشکینی و... بهره برد. وی در بازگشت از نجف به تربیت شاگردان همت گماشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی شیخ یوسف باقری بنابی اختصاص دارد.

 

زندگینامه آیت الله شیخ یوسف باقری بنابی

 

لقب: آیت الله شیخ یوسف باقری بنابی

تاریخ تولد: 1283 ش

محل اقامت : بناب، تبریز

تاریخ وفات : 12 تیرماه 1365

محل وفات : بناب

فعالیت های علمی 

آثار: «ثمرات الفؤاد»، شرح «تفسیر» فرات کوفى 

استادان:  آقا میر یوسف قرشی

حاج سید ابو الحسن اصفهانی

آقا ضیاء الدین عراقی میرزای نائینی

 آقا ابو الحسن مشکینی

حاج شیخ عبد اللّه مامقانی

 

ولادت و تحصیلات

آیت الله شیخ یوسف باقری بنابی در سال 1283 شمسی در بناب به دنیا آمد. وی در اوایل نوجوانی از نعمت وجود پدر محروم شد.ولی با هدایت و سرپرستی مادرش به تحصیلات علوم دینی روی آورد و دروس مقدماتی حوزه را در زادگاهش سپری کرد از جمله اساتید ایشان در آن زمان عبارت بود از حجت الاسلام و المسلمین آقا میر یوسف قرشی.

برای ادامۀ تحصیلات مدتی را هم در تبریز در مدرسۀ طالبیه سپری کرد و از محضر اساتید حوزۀ تبریز بهره ها برد. 

طبیعی بود که دو حوزۀ درسی بناب و تبریز نمی توانست عطش علمی و معنوی ایشان را فرو نشاند از این روی عزمش را جزم کرد و تن به دیار غربت زد و در کمال محرومیت مادی و با بدرقۀ دیدگاه اشکبار مادر به طرف نجف الاشرف بار سفر بست.

 

هجرت به نجف

اگرچه تاریخ دقیق هجرت ایشان به نجف معلوم نیست، حوالی سال 1300 ه‍. ش. را می توان تاریخ هجرت ایشان دانست. آن زمان برای حوزۀ علمیۀ نجف دوران با شکوهی بوده است و بسیاری از علمای بزرگ شیعه در آن جا به فعالیت های علمی و معنوی می پرداخته اند. وی که در حدود 20 بهار از عمرش گذشته بود با شور و نشاطی وصف ناپذیر از محضر اساتید مطرح آن زمان بهره های وافری برد و توان علمی خویش را به درجۀ اجتهاد رساند.

ایشان از بدو ورود به نجف تحت حمایت های عالم ربانی، آیت اللّه حاج شیخ عبد اللّه مامقانی قرار گرفت و از حوزۀ درسی آیات عظام: حاج سید ابو الحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی، میرزای نائینی و آقا ابو الحسن مشکینی-رضوان اللّه تعالی علیهم اجمعین، استفاده نمود.

 

بازگشت به بناب

شیخ یوسف باقری آن گاه به زادگاهش بازگشت و بر اثر اصرار اهالى در آنجا اقامت گزید و مرجع امور مردم و دعاوى ایشان شد. آیت الله باقرى بنابى براى تربیت طلاب و محصلین مدرسه‌ اى بزرگ تأسیس کرد و خود عهده‌ دار تدریس علوم مختلفه در حوزه شد چنان که اکثر علماى بزرگ بناب و حومه در خدمت ایشان تلمذ کرده ‌اند.

 

حکم اعدام حاج شیخ

در دوران جنگ جهانی دوم که قوای روس منطقه آذربایجان را به اشغال خود در آورده بودند و شهرهای مختلف این خطه محل تاخت و تاز و غارت آنان و مزدوران داخلی شان ـ حزب توده ـ شده بود، مرحوم حاج شیخ به همراه عده دیگری پرچم مخالفت برپا کردند و مردم را از نیات پلید حزب توده آگاه کردند به گونه ای که در اثر این بیدارگری ها از طرف حزب توده محکوم به اعدام شدند ولی به فضل الهی درست یک روز قبل از اجرای حکم اعدام، با رسیدن قوای دولتی حاج شیخ نجات یافتند.

آثار

«ثمرات الفؤاد»، شرح «تفسیر» فرات کوفى از آثارش است.

 

وفات

وی در تمام عمر مانند یک انسان ساده و بی آلایش زندگی و از راه کشاورزی امرار معاش کرد و سرانجام روح پاکش در روز 12 تیرماه سال 1365 به دیار باقی شتافت و در گلشن امام حسن(ع) بناب دفن شد.

 

منبع: برگرفته از ماهنامه پیام بهارستان دوره دوم، تابستان 1388 - شماره 4

دیدگاه تان را بنویسید