جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

با مجتبی محمدی عراقی از ولادت در روستایی در اراک تا آرام گرفتن در جوار حضرت معصومه(س)

شیخ مجتبی محمدی عراقی در 28 صفر سال 1333 در کرهرود اراک به دنیا آمد. وی دوره شاگردی اش را نزد اساتیدی مانند آیات حائری، محمد تقی خوانساری، بروجردی و... گذراند. از او آثار متفاوتی به جای مانده که تصحیح و تحقیق کتاب عوالی اللئالی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی مجتبی محمدی عراقی اختصاص دارد.

 

زندگینامه مجتبی محمدی عراقی

مجتبى عراقى (1293-1379ش)، عالم، نویسنده، محقق، مصحح، پدر شهید، از جمله آثارش تصحیح و تحقیق کتاب عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة در چهار جلد که در سال 1362ش به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

 

اطلاعات فردی

نام عراقی، مجتبی

نام پدر محمد

متولد 1333ق

محل تولد کرهرود اراک

رحلت جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۷۹ش (۱۸ محرم الحرام ۱۴۲۲ق)

اساتید آیت‌الله حائرى، سید محمدتقى خوانسارى، حجت کوه کمرى، آیت‌اللّه بروجردى

برخی آثار مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، نهایة المرام فی شرح مختصر شرائع الإسلام، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب

 

ولادت

او فرزند مرحوم حاج آقا محمد عراقى در 23 دی 1293ش، برابر با 28 صفر 1333ق در قریه کرهرود اراک دیده به جهان گشود. . پدر بزرگوارش مرحوم آیت‌اللّه حاج آقا محمد عراقى (م۲۸صفر ۱۳۵۸ق) و او فرزند علامه آیت‌ اللّه آخوند ملامحمدباقر عراقى (م۲۵ربیع الثانى ۱۳۱۵ق) ـ معروف به آخوند کبیر ـ و مادرش از نوادگان آخوند ملا محمود میثمى عراقى صاحب لوامع و قوامع و دارالسلام بوده است

 

تحصیلات

در 14 سالگى همراه با پدر - طبق تقاضاى اهالى و امریه علماء عصر به قصبه کنگاور که در دوازده فرسخى کرمانشاه و هجده فرسخى همدان است، برای اقامت مهاجرت کرد و تحصیلات ابتدایی و مقدارى از سطح را در خدمت پدر فراگرفت. ایشان در سال 1349ق به منظور تکمیل دروس حوزوى به وطن اصلى (روستاى کوهرود) بازگشته و مدت چهار سال در محضر اساتید فن و حجج اسلام مانند مرحوم آقا سید محسن هفته‌اى و محقق مدقق آقا شیخ محند سلطان‌العماء حاضر شد

.

وى در سال 1353 به شهر قم هجرت کرد و از محضر علماى بزرگوارى همچون آیت‌الله حائرى و پس از ایشان از محضر سید محمدتقى خوانسارى و حجت کوه کمرى استفاده کرد و تقریرات و درس‌هاى فقه و اصول آنان را به رشته تحریر آورد. ایشان در 28 صفر 1358ق به علت درگذشت والد خود، به کنگاور مراجعت و تا هشت سال به ترویج دین و اقامه جماعت پرداخته و مسجد بزرگى را بنا کرد. وى در 16 محرم الحرام 1370ق مجدداً به شهر قم مهاجرت کرد و مورد توجه مرحوم آیت‌ اللّه بروجردى قرار گرفت و علاوه بر شرکت در درس‌هاى فقه و اصول معظم له و جلسات استفتاى ایشان، به تولیت مدرسه خان و مدیریت کتابخانه مدرسه فیضیه منصوب شد و خدمات فراوانى را به حوزه علمیه قم ارائه کرد که تجدید بناى مدرسه خان به بهترین شکل و احیاى کتابخانه فیضیه و بازسازى آن و مرمّت و حفاظت کتاب‌هاى خطّى کتابخانه از آفت هاى طبیعى و تهیه فهرست کتابخانه و رسیدگى به امور نظام وظیفه روحانیون از آن جمله است. در سال ۱۳۷۷ براى حمل ضریح مطهر حضرت رقیه(س) به سوریه و ترویج تشیع در آن کشور، سفرى بدانجا کرد که گزارش دیدارها و سخنرانى هایش در روزنامه هاى سوریه به چاپ رسید.

 

وى از بیشتر اساتیدش و مراجع قم و نجف اجازه روایت، اجتهاد و امور حسبیه داشت و در جریان جنگ تحمیلى عراق علیه ایران، فرزند برومندش مهندس محمدتقى محمدى را به کاروان شهیدان انقلاب اسلامى تقدیم کرد. فروتنى و ساده زیستى از رفتارش، و تقوا و متانت از سیمایش نمایان بود.

 

وفات

سرانجام آن عالم بزرگوار و محقق خدمتگزار در حدود ۸۹ سالگى در روز جمعه ۲۴فروردین ۱۳۷۹ش (۱۸ محرم الحرام ۱۴۲۲ق) بدرود زندگى گفت و پیکرِ پاکش، عصر روز شنبه ۲۵ فروردین، پس از تشییع شایسته و نماز آیت‌ اللّه حاج شیخ محمدتقى بهجت، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ به خاک سپرده شد.

 

آثار

او پس از وفات آیت‌ اللّه بروجردى، یکسره به تألیف و تحقیق روى آورد و آثار بسیارى را به سامان رساند که برخى از آنها عبارتند از:

دومین بشر یا على بن الحسین الاکبر

وقایع الایام

لیلة القدر (در ذکر دلیل و براهین در این‌که شب قدر، شب بیست و سوم ماه رمضان است)

شرح زندگانى آیت‌الله مرحوم حاج سید محمدتقى خوانسارى

فهرست کتب کتابخانه فیضیه

تصحیح کتاب عوالی اللئالى

همراه با خورشید (خاطراتش از آیت‌اللّه بروجردى)

علماى گمنام (شرح احوال اجداد و علماى کرهرود اراک)

تقریرات درس فقه و اصول اساتیدش

مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان

المهذب البارع فی شرح المختصر النافع

نهایة المرام فی شرح مختصر شرائع الإسلام

عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة

تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب

 

دیدگاه تان را بنویسید