جی پلاس؛

امام خمینی: اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد/هرچه ضعف در مسلمین و فساد در ممالک اسلامی است، از حکومتهاست

در بیست و چهارم مرداد ماه سال 58 معاون نخست وزیر سوریه به همراه هیاتی دیپلماتیک برای دیدار با امام راهی قم شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیست و چهارم مرداد ماه سال 58 در دیدار با هیاتی از مقامات کشور سوریه از جمله عبدالحلیم خَدام (معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه وقت)، احمد اسکندر (وزیر اطلاعات وقت)، محمد العماری (وزیر اقتصاد و تجارت خارجی وقت)، کاردار سفارت سوریه و مقاماتی از ایران از جمله مرحوم ابراهیم یزدی (وزیر وقت امور خارجه) و داوری (معاون سیاسی وقت وزیر خارجه) به بیان ضعف در مسلمین و فساد در کشورهای اسلامی پرداختند. متن سخنان امام به شرح زیر است:

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

وحدت مسلمانان، مانع بهره‌برداری دشمنان اسلام

سلام مرا به رئیس جمهور[1] برسانید و از ایشان تشکر کنید نسبت به ما عواطف دارند.

امیدوارم که مسلمین و ملت های اسلامی همان طور که دستور اسلام و قرآن مجید است با هم برادر باشند و نسبت به دشمنان انسانیت[و] کشورهای اسلام، با شدت و قدرت رفتار کنند. و این حاصل نمی‌ شود الاّ به اینکه از اختلافات جزئی، که بین دولتها هست، دست بردارند و مثل برادر هم باشند. این اختلاف موجب بهره‌برداری دشمنهای اسلام و مسلمین است. باید از این بهره‌برداری جلوگیری بشود به وحدت اسلامی و اینکه همه در تحت لوای اسلام و قرآن مجید مجتمع بشوند؛ زیرا آنطور که قرآن دستور داده است: «رُحَماء» بینهم و «اشدّاء» بر کفار[2] باشد. در اسلام اساساً نژاد مطرح نیست، عربی و عجمی و سایر گروه ها ابداً مطرح نیست. اسلام برای تربیت انسان آمده است، مطلب در برنامۀ اسلام، انسان است و تربیت انسانی. آنچه مطرح است تقوا و اخوت بین مسلمین و دوستی و رفع اختلافات است.

 

اتفاق بر اسلام؛ سیرۀ پیامبر و اصحاب وی

و اگر مسلمین بخواهند این عزت و عظمتی را که در صدر اسلام بین پیغمبر اکرم و اصحاب بود و سایر اقشار مسلمین، آن سیره را متابعت کنند تا اینکه عظمت خودشان را بیابند، آن سیره همان اتفاق بر اسلام[است] که قدرت مافوق طبیعت می‌ آورد، و شجاعت مافوق الطبیعه. آنچه که ملت ما، با اینکه در حال ضعف و تشتت بود دریافت، همین مطلبی بود که در صدر اسلام مسلمین دریافته بودند؛ اتکا به ایمان و اسلام و وحدت کلمه. جوانهای ما در حال انقلاب و حالا هم باز تقاضا می‌ کنند که ما دعا کنیم تا آنها شهید بشوند. این تحول بزرگی که به ارادۀ خدای تبارک و تعالی در این ملت پیدا شد موجب پیروزی آنها بر یک قدرت شیطانی بزرگ که پشتیبان او همۀ ابرقدرتها بودند گردید. و این پیروزی از خدای تبارک و تعالی و عنایات خاصۀ او بود. و من امیدوارم که این اخلاق در ملت ما باقی بماند؛ و همۀ ملتها و مسلمین همین اخلاق را و همین سیره را داشته باشند تا عظمت صدر اسلام را بازیابند.

 

راه علاج قطعی مشکلات کشورهای اسلامی

برای من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همۀ دوَل اسلامیّه و ملتهای اسلام می‌دانند که این درد چیست، می‌دانند که دستهای اجانب در بین است که اینها را متفرق از هم بکند، می‌بینند که با این تفرقه‌ها ضعف و نابودی نصیب آنها می‌شود، می‌بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده ـ که اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد ـ مع‌ذلک در مقابل او زبون هستند. معما این است که با اینکه اینها را می‌دانند ، چرا با علاج قطعی، که آن اتحاد و اتفاق است روی نمی‌آورند؟ چرا توطئه‌هایی که استعمارگرها برای تضعیف آنها به کار می‌برند، آنها توطئه‌ها را خنثی نمی‌کنند؟ آیا این معما چه وقت باید حل شود؟ و پیش کی باید حل بشود؟ این توطئه‌ها را کی باید خنثی کند غیر از دولتهای اسلام و ملتهای مسلمین؟ این معمایی است که شما اگر جوابی دارید و حل کردید این معما را به ما هم تذکر بدهید.

 

ضعف مسلمین از حکومتهای آنهاست

میل داشتم که این حقیقت را از شما بشنوم، و این حقیقتی است که ما هم بر او مطلع هستیم که هرچه ضعف در مسلمین و فساد در ممالک اسلامی است، از حکومتهاست. حکومتها به واسطۀ خودخواهی که دارند مع‌الأسف برای اجانب به طور نوکری عمل می‌کنند و برای ملت خودشان آقایی می‌کنند، و تمام مفاسد را همین نوکری و آقایی در ممالک مسلمین ایجاد کرده است؛ و راه حل همان است که شما گفتید، راه حل اینها به دست ملت است.

 

ملتها باید دولتهایی که بر خلاف مصالح اسلامی و مصالح ملتها عمل می‌کنند با آنها همان معامله کنند که ملت ایران با شاه مخلوع کرد. و اگر این مطلب در آنجاهایی که دولتها بر خلاف مسیر ملتها عمل می‌کنند عمل بشود، حل مشکلات می‌شود و دست اجانب از ممالک اسلامی کوتاه می‌شود. و من از خدای تبارک و تعالی مسئلت می‌کنم که یا حکومتها را به هوش بیاورد که موافق اسلام و مصالح مسلمین عمل کنند؛ یا ملتها را بر آنها غلبه بدهد که آنها را قلع و قمع کند.

 

[عبدالحلیم خدام گفت: از حضرت امام نهایت تشکر را دارم که چنین فرصتی را به اینجانب عنایت فرمودند تا بتوانیم فرمایشات معظم له را به حضرت حافظ اسد ـ رئیس جمهوری ـ بازگو کنم. حافظ اسد با علاقۀ فراوان و شوق بسیار، امید به ملاقات حضرت آیت‌اللّه‌ در دمشق را دارد. برای ملت ایران و شخص آن حضرت آرزوی سلامت و سعادت را می‌نمایم.]

 

من از ایشان و شما تشکر می‌کنم و سعادت همه را از خدا می‌خواهم؛ و غلبۀ شما را بر اسرائیل و فتح قدس را از خدای تبارک و تعالی آرزو می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته"

 

1 - حافظ اسد، رئیس جمهور سوریه.

2 - اشاره است به آیۀ 29 سورۀ فتح.

 

صحیفه امام؛ ج 9، ص 273-275

 

دیدگاه تان را بنویسید