جی پلاس؛

گِله مندی امام از بی توجهی نجف نسبت به وقایع ایران

امام خمینی در سی و یکم تیرماه سال 54 نامه ای خطاب به شیخ الشریعه اصفهانی نوشتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در سی و یکم تیر ماه سال 54 مطابق با دوازدهم رجب 95 در نامه ای خطاب به محمد شریعت اصفهانی (شیخ الشریعه)، وکیل ایشان در امور شرعی در پاکستان نسبت به بی توجهی حوزه علمیه نجف نسبت به مسائلی که در ایران رخ می دهد، گله کردند. متن نامه امام به شرح زیر است:  

 

"بسمه تعالی

12 رجب 95

به عرض عالی می‌ رساند، مرقوم محترم که حاکی از سلامت مزاج شریف بود، واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالی را خواستار است. حوادث اینجا و آنجا [1] محتاج به ذکر نیست، جنابعالی هم مطلع هستید؛ اینجانب تاکنون تصمیمی اتخاذ نکردم و متحیر هستم. از خداوند تعالی اصلاح امور را خواستار است. چیزی که مرا رنج می‌ دهد بی‌تفاوت بودن نجف است راجع به قضایای قم و ـ احیاناً ـ طرفداری از مخالف؛ وَاللّه‌ُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ[2]. از جنابعالی امید دعای خیر دارم.

 

راجع به مطلبی که مرقوم شده بود، عجالتاً محذور دارد؛ قبلاً هم وسیلۀ آقای خلخالی[3] خواستم شهریه‌ ای بدهم ولی طوری عمل شد که منصرف شدم. راجع به حوالۀ آقای خلخالی، اولاً نمی‌ دانم این همان وجه سابق است که از کراچی مرقوم شده بود یا وجه دیگری است. در هر حال مراجعه کردم به آقای خلخالی؛ قبول کردند ولی وجه سابق را دریافت نداشتم. و قبض وصول شصت هزار روپیه [را] سابقاً فرستادم؛ لابد نرسیده است، اگر همان باشد. از سلامت خودتان گاهی مطلعم فرمایید. از خداوند تعالی عافیت جنابعالی را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‌ اللّه‌.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج 3، ص 106

 

1 ـ بیرون راندن روحانیون ایرانی از نجف و بسته شدن مدرسۀ فیضیۀ قم توسط رژیم.

2 ـ سورۀ بروج، آیۀ 20: «و خداوند از پشت سرشان احاطه دارد».

3 ـ آقای نصراللّه‌ خلخالی از دوستان امام خمینی، و وکیل ایشان در نجف. 

 

دیدگاه تان را بنویسید