باز هم بدرفتاری با خرس ها و مرگ این موجودات بی دفاع/ معرفی سه نفر به مراجع قضایی + فیلم

حدود یک هفته بعد از انتشار ویدیوهایی از یک خرس قهوه‌ای و توله‌اش در منطقه مرغا شهرستان ایذه، دیروز تصاویر و اخباری از ضرب و جرح و کشتن خرس مادر توسط اهالی روستاها منتشر شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه گفت: سه نفر از اهالی روستاهای منطقه مرغا در این شهرستان به دلیل کشتن ۲ قلاده خرس قهوه‌ای به مراجع قضایی معرفی شدند.

 حدود یک هفته بعد از انتشار ویدیوهایی از یک خرس قهوه‌ای و توله‌اش در منطقه مرغا شهرستان ایذه، دیروز تصاویر و اخباری از ضرب و جرح و کشتن خرس مادر توسط اهالی روستاها منتشر شده است.

احمد امیری رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه روز سه شنبه اظهار داشت: افرادی که این خرس‌ها را کشته‌اند، شناسایی شدند، سه نفر عامل اصلی و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر نیز مشارکت داشتند، که با پاسگاه انتظامی محل هماهنگی شده و پرونده‌ای در مراجع قضایی نیز تشکیل شده است.

وی افزود: تاکنون سه نفر عامل اصلی به اتهام کشتن ۲ قلاده خرس قهوه‌ای بنابر بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید به دادستان ایذه معرفی شدند و علیه آنها شکایت کردیم.

امیری اضافه کرد: اتهام دیگر این افراد، انتشار فیلم از آزار و اذیت و ضرب و جرح خرس است که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده است.

هجوم به زیستگاه خرس‌های قهوه‌ای

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه همچنین درباره چگونگی وقوع این حادثه توضیح داد: چند روز پیش به ما اطلاع دادند که یک خرس قهوه‌ای و توله‌اش در منطقه مرغا مشاهده شده‌اند که بلافاصله به محل رفتیم و توصیه‌های لازم را به اهالی کردیم.

وی افزود: این خرس‌ها به دلیل خشکسالی و کمبود مواد غذایی به حوالی روستاها آمده بودند و اهالی نیز به دلیل ناآگاهی از رفتار جانوران به آنها غذا داده بودند که باعث شده بود عادت کنند و بازهم به آن محل بازگردند.

امیری ادامه داد: در این مدت ماموران اداره محیط زیست شهرستان بصورت مستمر در منطقه گشت‌زنی داشته و با اهالی صحبت می‌کردند اما لازم ندیدیم که خرس‌ها را از منطقه جابجا کنیم چرا که هیچ آسیب و آزار و اذیتی برای جوامع محلی ایجاد نمی‌کردند.

وی اظهار داشت: دیروز متوجه شدیم که برخی از اهالی به دلیل عدم آگاهی و کنجکاوی، با هدف گرفتن عکس و فیلم از خرس‌ها در منطقه و چشمه‌سارها پرسه می‌زنند که با توجه به این تهدید، تصمیم گرفتیم خرس‌ها را از منطقه جابجا کنیم، بنابراین از اداره محیط طبیعی اداره کل درخواست کردیم که برای زنده‌گیری مراجعه کنند و تا ساعت ۱۶ دیروز (دوشنبه) نیز در منطقه حضور داشتیم و با مردم صحبت می‌کردیم.

امیری گفت: بعد از بازگشت از منطقه در ساعت ۱۸ دیروز اطلاع دادند که به رغم توصیه‌ها، اهالی روستا خرس را گرفته‌اند و با انداختن طناب به دور گردنش، آن را از دشت به روستا آورده و ضربات زیادی با چوب و چماق و اسلحه وارد کرده‌اند که باعث شد تلف شود.

وی افزود: از سرنوشت توله خرس اطلاعی نداریم اما به گفته اهالی او نیز زخمی و تلف شده که هنوز لاشه‌اش را پیدا نکردیم و در حال جستجو در منطقه هستیم.

امیری ضمن درخواست از مردم برای احترام به تصمیمات و توصیه‌های ماموران محیط زیست، اضافه کرد: در این مورد خرس‌های قهوه‌ای هیچ آزاری برای اهالی محل نداشتند و نیازی به جابجایی آنها نبود این در حالیست که اهالی روستا به دلیل ناآگاهی و عدم آموزش، بصورت دسته جمعی، وارد زیستگاه خرس شده و او را به زور و با بستن طناب به گردنش به روستا آورده‌اند.

وی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به عدم جابجایی خرس‌ها برای پیشگیری از حوادث احتمالی مطرح شده است، گفت: زبده‌ترین کارشناسان حیات وحش نیز معتقدند وقتی جانوران برای برآوردن نیازهای آب و غذا به اطراف محل زندگی انسان وارد می‌شوند نباید آنها را از زیستگاهشان منتقل کنیم، به طور مثال ما گزارش‌هایی از حضور خرس در دیگر مناطق ایذه از جمله دهدز و سوسن داریم که لزومی به جابجا کردن آنها از زیستگاه وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، شهرستان ایذه در شمال شرقی خوزستان قرار دارد. خرس قهوه‌ای از گونه‌های بومی خوزستان به شمار می‌آید که پیش از این نیز گزارش‌هایی از مشاهده آن در مناطق مختلف منتشر شده است.

در سال‌های اخیر نمونه‌های متعددی از برخورد و ضرب و جرح خرس‌های قهوه‌ای توسط مردم محلی گزارش شده که لزوم توجه به ارزش حیات وحش و آموزش جوامع محلی را بیش از پیش نشان می‌دهد. ۱۶ تیر لاشه ۲ خرس قهوه‌ای در روستای ده دامچه مرودشت پیدا شد که قربانی شکار غیرمجاز شدند. ۱۴ تیر ماه نیز یک توله خرس قهوه‌ای در محدوده یکی از روستاهای بخش آسارای شهرستان کرج بر اثر برخورد خودرو کشته شد. همچنین اردیبهشت امسال یک خرس قهوه‌ای که وارد روستای کنازق شهرستان نمین در اردبیل شده بود بر اثر ضرب و جرح اهالی روستا تلف شد./ ایرنا

حجم ویدیو: 5.30M | مدت زمان ویدیو: 00:00:39 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید