شانه تخم مرغ 130 هزار تومانی در راه است؟

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: یک شانه تخم‌مرغ ۲ کیلویی درب مرغداری‌ها با احتساب سود ۵ تا ۶ درصد باید ۹۸ تا ۱۰۰ هزار تومان شود که تولیدکنندگان انگیزه تولید را از دست ندهند. واحدهای صنفی می‌توانند یک شانه تخم‌مرغ را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان عرضه کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: نرخ داروهای مرغ‌های تخم‌گذار افزایش ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی را تجربه کردند. برای نمونه، قیمت واکسن ۱۳۰هزار تومانی به ۸۳۰ هزار تومان رسیده است.

ناصر نبی‌پور با بیان اینکه اقدامات دولت مردم را در مقابل تولیدکنندگان قرار می‌دهد، افزود: قیمت تمام شده یک کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان بالای ۴۵ هزار تومان تمام می‌شود این در حالیست که تخم‌مرغ کیلویی ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود؛ به عبارت دیگر تولیدکنندگان کیلویی ۱۰ هزار تومان متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش ۶ برابری نرخ نهاده‌ها، تصریح کرد: دولت بدون بررسی تبعات اصلاح نظام یارانه‌ای اقدام به جراحی اقتصادی کرد به همین دلیل در خردادماه شاهد فرستادن بیش از ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار ۶۰ تا ۷۰ هفته‌ای به کشتارگاه‌ها بودیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: نرخ منطقی تخم‌مرغ درب واحدهای تولیدی باید کیلویی ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان شود. همچنین یک شانه تخم‌مرغ ۲ کیلویی درب مرغداری‌ها با احتساب سود ۵ تا ۶ درصد باید ۹۸ تا ۱۰۰ هزار تومان شود که تولیدکنندگان انگیزه تولید را از دست ندهند. واحدهای صنفی می‌توانند یک شانه تخم‌مرغ را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان عرضه کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با اشاره به صادرات روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ تن تخم‌مرغ به افغانستان، گفت: تخم‌مرغ کیلویی ۳۵ هزار تومان ادامه روند صادرات را دشوار می‌کند و اگر دولت خواهان متوقف نشدن صادرات است باید مشوق‌های برای صادرکنندگان در نظر بگیرد.

به گفته وی؛ به نظر می‌رسد در شرایط فعلی دادن کالا برگ به مردم بهترین راهکار برای خرید تخم‌مرغ باشد چرا که اعطای یارانه نقدی در بخش‌های دیگر هزینه می‌شود.

نبی‌پور تخم‌مرغ را ارزان‌ترین خوراک در سبد پروتئین مصرف‌کنندگان دانست و افزود: آزادسازی نرخ‌ها نمی‌تواند راهکار حل مشکلات اقتصادی باشد و دولت‌ نیز در این میان وظایفی دارد که باید نسبت به آنها متعهد باشد.

وی با تایید خبر افزایش ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت داروهای مرغ‌های تخم‌گذار در یک هفته اخیر، خاطر نشان کرد: قیمت واکسن ۱۳۰هزار تومانی به ۸۳۰ هزار تومان رسیده است. اینجا این پرسش مطرح است که نوسان‌های نرخ نیمایی چه میزان بوده است که قیمت یک واکسن در بازه زمانی یک هفته‌ای ۷ برابر تغییر کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نقدینگی مرغداران حداقل ۶ برابر باید ببشتر شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی تولید توجیه اقتصادی ندارد چرا که تولیدکنندگان اطمینانی از فروش محصول تولیدی را ندارند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران میزان تولید روزانه تخم مرغ را حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تن دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته با افزایش نرخ مرغ و گوشت قرمز میزان مصرف تخم‌مرغ افزایش پیدا کرد و سرانه مصرف هر فرد به ۱۳ کیلو رسید؛ اما به نظر می‌رسد که میزان مصرف تخم‌مرغ با منطقی شدن نرخ آن در ماه‌های آینده کاهشی شود.‌

 

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید