جزییات ترخیص ذرت‌های آلوده از گمرک؛ آیا 3 شرکت تبانی کرده اند؟

دی ماه سال گذشته دو محموله بزرگ از ذرت‌های آلوده در انبارهای موجود در بندر امام خمینی (ره) اظهار شد. سازمان استاندارد آلودگی آفت‌کش‌های این دو محموله را بیش از حد مجاز تشخیص داده بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تجارت نیوز نوشت: دو محموله ذرت دامی که از سوی سازمان استاندارد آلوده به آفت‌کش تشخیص داده شده بودند، بعد از آزمون سوم سازمان استاندارد و صدور تائیدیه، با ابلاغ مرجع قضایی به گمرک، ترخیص شد. این در حالی است که سخنگوی گمرک می‌گوید سه شرکت بر سر خروج ذرت‌های آلوده از انبار تبانی کرده بودند.

 دی ماه سال گذشته دو محموله بزرگ از ذرت‌های آلوده در انبارهای موجود در بندر امام خمینی (ره) اظهار شد. سازمان استاندارد آلودگی آفت‌کش‌های این دو محموله را بیش از حد مجاز تشخیص داد. این امر باعث شد تا سازمان گمرک از انباردارها شکایت و با همکاری مقام قضایی انبارها را پلمب کند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که این ذرت‌ها با بیجک (اتمام مراحل ترخیص گمرکی) یک انبار ذرت سالم ترخیص شده بودند بدین ترتیب پس از شناسایی ذرت‌های آلوده، ذرت‌های سالم نیز پلمب شدند. شرکت واردکننده ذرت‌های آلوده در این زمینه اعلام کرد پس از گذشت زمان، میزان آلودگی ذرت‌ها کاهش می‌یابد و به حد استاندارد می‌رسد. در نتیجه این شرکت خواهان تجدیدنظر در این زمینه شد. در نمونه‌گیری سوم سازمان استاندارد، ذرت‌ها سالم تشخیص داده شدند و مجوز لازم را از گمرک و سایر سازمان‌ها دریافت کردند. اما آیا اشتباهی متوجه سازمان استاندارد است؟

 

فرآیند ترخیص ذرت‌های آلوده

سخنگوی گمرک در توضیح فرآیند ترخیص ذرت‌های آلوده گفت: ۲۲ دی ماه سال گذشته یک شرکت حدود ۶۵ هزار تن ذرت به بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد. روز ۲۳ دی نیز، ۶۸ هزار تن ذرت دیگر به گمرک اظهار شد. این محموله‌ها برای اظهار به مواردی چون قبض انبار، قبض سفارش و تائید منشا ارزی نیاز دارند. برای ترخیص هم سازمان‌های دامپزشکی، سازمان استاندارد و حفظ نباتات باید محموله‌ها را تائید کنند.

روح‌ا… لطیفی توضیح داد: هر دو محوله اظهارشده در یک انبار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده بودند. طبق ماده ۲۰ قانون تشکیل مناطق ویژه اقتصادی، این مناطق جزء قلمرو گمرک نیستند و گمرک فقط در ورود و خروج‌شان می‌تواند دخالت کند. با این حال مدیران سازمان بنادر امکاناتی دارند و آن امکانات را اجاره می‌دهند.

او درباره نحوه تشخیص ذرت‌های آلوده تشریح کرد: دوم اسفند ۱۴۰۰ سازمان استاندارد نمونه‌هایی که از شرکتی که ۶۸ هزار تن ذرت را تخلیه کرده بود، مورد بررسی قرار داد. بر اساس این آزمایش‌ها میزان سم آفت‌کش در این ذرت‌ها بیش از حد مجاز بود. از این رو، هفتم اسفند به گمرک نامه زد که این محموله اجازه خروج ندارد. همان روز گمرک با هماهنگی سازمان استاندارد و سازمان بنادر، انبارها را پلمب کرد.

وی ادامه داد: در آن مقطع گمرک از سازمان بنادر خواست که گزارشی از ترخیص محموله‌ها ارائه دهد. پس از این گزارش‌ها مشخص شد که ۲۷ هزار تن از ذرت‌های آلوده ترخیص شده‌اند.

تبانی برای ترخیص ذرت‌های آلوده

لطیفی تشریح کرد: هر کالایی که اظهار می‌شود بر اساس قبض انبار خود باید خارج شود. حال در این موضوع انباردار با قبض یک محموله دیگر این ذرت‌ها را ترخیص کرد. گمرک هم با هماهنگی مقام قضائی سریعا به این ماجرا ورود و علاوه بر واردکننده محموله ناسالم، نسبت به انباردار و مالک محموله سالم هم اعلام جرم کرد.

او در پاسخ به احتمال قصور گمرک در این ماجرا تشریح کرد: گمرک به خاطر کامل بودن اسناد نمی‌توانست مانع بشود. چون ذرت‌های آلوده از طریق تبانی و تقلب تمام مجوزهای لازم را داشتند.

سازمان استاندارد قصوری داشت؟

اما آیا سازمان استاندارد قصوری دارد؟ سخنگوی گمرک در این باره هم بیان کرد: مراجع تشخیص‌ آلودگی سه سازمان استاندارد، دامپزشکی و اصلاح نباتات هستند. آنها هم تائیدیه لازم را دادند. در واقع تبانی واردکنندگان و انباردار باعث شد که محموله‌های ناسالم را محموله‌ای سالم جلوه دهند. البته باید گفت که ذرت‌های آلوده مخصوص دام بودند.

لطیفی در پایان یادآور شد: مقام قضایی نیز شکایت گمرک را تائید کرد. اما واردکننده ذرت‌های آلوده اظهار داشت که سم آفت‌کش دوره خروج دارد و پس از مدتی به حد مجاز می‌رسد. مقام قضایی نیز در ۲۰ اردیبهشت مجوز سازمان استاندارد را برای نمونه‌برداری سوم دریافت و تایید کرد که سم ذرت‌ها به حد مجاز رسیده است. درنهایت ۴۵هزار تن ذرت‌هایی که در گذشته آلوده بود ترخیص شد.

دیدگاه تان را بنویسید