کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی در سال 1401 اعلام شد

در کل کشور شهریه مدارس غیردولتی از 4 میلیون شروع و به 35 میلیون و 600 هزار می‌رسد که کمترین مبلغ در استان کهگیلویه و بویراحمد و بیشترین در تهران است

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی و ضوابط تعیین آن اعلام کرد: تهران بالاترین مبلغ شهریه و استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان شهریه را داراست.

طبق نوشته تسنیم؛ احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس  و مراکز غیردولتی در برنامه  تهران 20 درباره شهریه مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه این مبلغ شامل شهریه ثابت،  فوق برنامه و هزینه‌های ایاب و ذهاب، تغذیه و لباس فرم است،اظهار کرد: شهریه ثابت و فوق برنامه برای هر مدرسه نسبت به فعالیت های تعلیم و تربیتی اعلام شده است و امسال افزایش درصدی نداریم.

وی ادامه داد: در کل کشور شهریه از 4 میلیون شروع و به 35 میلیون و 600 هزار می‌رسد که کمترین مبلغ در استان کهگیلویه و بویراحمد و بیشترین در تهران است؛ همچنین به موسسان، معلمان و اولیا اجازه دادیم تا درباره میران شهریه از طریق سایت مشارکت‌ها یا مراجعه حضوری به ادارات آموزش و پرورش اعتراض خود را اعلام کنند.

محمود زاده با بیان اینکه به مدارس اجازه دادیم تا ٣٨ درصد شهریه ثابت متناسب با تمهیدات فوق برنامه مدارس افزایش شهریه داشته باشند، تاکید کرد: اولیا موظف به پرداخت شهریه ثابت هستند و مدرسه موظف است که میزان شهریه را از اداره آموزش و پرورش منطقه دریافت و در مدرسه نصب کند علاوه بر آن رقم شهریه از طریق سایت مشارکت‌ها و بخش استعلام شهریه قابل مشاهده است.

وی گفت: متناسب با سند تحول بنیادین، سند تحولی دولت و برنامه‌های وزیر آموزش وپرورش برنامه جدیدی در حوزه مدارس و مراکز غیردولتی تدارک دیدیم و دنبال تحقق آن  هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بیان کرد: دو نگاه به مدارس غیردولتی وجود دارد اول آنکه به عدالت آموزشی کمک می‌کند چراکه در مدارس مشکل نیروی انسانی و تراکم  بالای کلاسی داریم بر همین اساس بخشی از ماموریت آموزش و پرورش بر عهده مدارس غیردولتی قرار دارد.

محمودزاده ادامه داد: نگاه بعدی طبقاتی شدن آموزش و پرورش است و ما با رویکردی که در دولت جدید است به دنبال تلطیف این نگاه هستیم بنابراین سه رویکرد دنبال می‌کنیم اول  آنکه افراد حقیقی با صلاحیت مدرسه داری به این عرصه وارد  شوند و اگر از کسی صلاحیت حرفه‌ای سلب شود حتی تعطیلی  مدرسه را به دنبال دارد.

رشد 4 درصد تعداد مدارس غیردولتی در سال‌های آتی

وی بیان کرد: ١٨ درصد از مدارس دنیا مدارس  غیردولتی است که ١٣ درصد وابسته و 5 درصد حقیقی است و ما هم با نهادهایی مانند بخش دانشگاه‌های قرآنی و سازمان سما قرار داد همکاری منعقد کردیم تا مدارس غیردولتی وابسته به این‌گونه سازمان‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه ١٨ هزار مدرسه معادل ١٢ درصد مدارس کشور غیردولتی هستند،  اظهار کرد: در نظر داریم تا این رقم به تدریج و تا چهار سال آینده به  ١6 درصد افزایش یابد؛  البته که باید این اقدام در برنامه ششم توسعه صورت می‌گرفت با با این وجود امسال پنج استان در دانشگاه علوم قرآنی پذیرش دانش آموز غیردولتی دارند و این روند افزایش می‌یابد.

محمودزاده تصریح کرد: در سند تحول دولت، مدارس غیردولتی بدون سودبری شخصی داریم در واقع سیاست، متمرکز بر راه اندازی مدرسه از سوی خیرین و واقفین است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تاکید بر افزایش تعداد مدارس متوسطه اول و دوم و رشته‌های مهارتی است،  اضافه کرد: در اکثر کشورهای دنیا دوره ابتدایی را دوره‌‌ای حاکمیتی می‌دانند وما هم به این موضوع واقفیم.

فقط 2 مدیردر انتصابات جدید مشمول تعارض منافع بودند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره موضوع تعارض منافع در مدرسه‌‌داری گفت: طبق آمارها سعی بر این است که این موضوع 100 درصد محقق شود و در انتصابات جدید فقط ٢ مدیر در خوزستان و مازندران داشتیم که آن را واگذار کردند و در حالت کلی اگر شرایط خلاف موضوع تعارض منافع برایمان مسجل شود،  با آن افراد برخورد می‌کنیم.

محمودزاده درباره تحصیل فرزندان مدیران در مدارس به جز غیردولتی گفت: فرزندان بنده در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند البته باید توجه کنیم که همه مسئولان کشور و نظام فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل نمی‌کنند ضمن اینکه تحصیل در این مدارس صرفا به دلیل کیفیت نیست بلکه چون این مدارس خدمات آموزشی تجمیعی دارد؛ بنابراین فرد مسئول مدرسه غیردولتی را برای فرزندش اولویت قرار می‌دهد.

٣ درصد مدارس غیردولتی در پایتخت وضعیت مناسبی دارد

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم که حدود ٣ درصد مدارس غیردولتی در پایتخت وضعیت مناسبی دارد، تصریح کرد: نباید مدارس غیردولتی را سرکوب کنیم بلکه باید کیفیت مدارس دولتی را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضعیت مدارس غیردولتی بیان کرد: معلمان این مدارس به دنبال استخدام در آموزش و پرورش نباشند چراکه این معلمان سرمایه ما هستند.

محمودزاده اضافه کرد: در شرایط کنونی معلمان غیردولتی باید تابع قانون کار یعنی هفته‌ای 44 ساعت کار کند و با توجه به اینکه  باید منزلت این قشر حفظ شود پیشنهادی به مجلس ارائه دادیم و به دنبال تحقق هستیم این مدت فعالیت به  24 ساعت تقلیل یابد اما حقوق کامل را دریافت ‌کنند و اکنون برای اجرایی شدن به دنبال مطرح شدن این قانون در صحن مجلس هستیم.

وی گفت: به دنبال سیاست مدرسه شیشه‌ای قراردادی میان مدرسه و موسس منعقد می‌شود و تحت نظارت تامین اجتمالی قرار می‌گیرد تا وضعیت نیروی انسانی مدارس غیردولتی شفاف شود.

دیدگاه تان را بنویسید