جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

محمد علی اسماعیل پور قمشه ای که بود؟

آیت الله محمد علی اسماعیل پور قمشه ای در سال 1319 شمسی در قمشه متولد شد. او نزد بزرگان حوزه مانند علامه طباطبایی، امام خمینی، آیت الله گلپایگانی و... شاگردی کرد. از وی آثار متفاوتی بر جای مانده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی محمد علی اسماعیل پور قمشه ای اختصاص دارد.

 

زندگینامه محمد علی اسماعیل‌پور قمشه‌ای

آیت الله محمد علی اسماعیل پور قمشه‌ای در واپسین روزهای ماه آذر ۱۳۱۹ ش، در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. علوم جدیده را در زادگاه خویش، شهرضا (قمشه) فراگرفت، سپس به علوم دینی اشتغال پیدا کرد. مقدمات، سطح متوسط و قسمتی از حکمت و کلام را نزد استادان دیار علم گستر خویش فراگرفت.

 

اطلاعات فردی

نام اسماعیل‌پور قمشه‌ای، محمدعلی

نام‌های دیگر قمشه‌ای، محمدعلی

اسماعیل پور اصفهانی، محمدعلی

نام پدر نصرالله

متولد ۱۳۱۹ ش

محل تولد شهرضا (قمشه)

رحلت ‌۱۳۹۷ ش

اساتید حاج میرزا نصرالله زارعان، سید‌ ‎محمدحسین طباطبایى، امام خمینى، سید‌ ‎محمدرضا گلپایگانى، حاج میرزا هاشم آملى

برخی آثار: مجمع الأفکار و مطرح الأنظار، المعالم المأثورة، البراهین الواضحات، الباقیات الصالحات، الحجج البالغات

 

ولادت

در واپسین روزهاى ماه آذر 1319ش، در خانواده‌اى مذهبى چشم به جهان گشودند.

تحصیلات

علوم جدیده را در زادگاه خویش، شهرضا (قمشه) فراگرفتند، سپس به علوم دینى اشتغال پیدا کردند. مقدمات، سطح متوسط و قسمتى از حکمت و کلام را نزد استادان دیار علم‌گستر خویش فراگرفتند.

در ادبیات از محضر حجت‌الاسلام حاج میرزا نصرالله زارعان، در دروس سطح و حکمت متعالیه از محضر حضرت آیت‌ الله حاج میرزا محمدرضا مهدوى و حکیم وارسته آیت‌ الله شیخ محمد هادى فرزانه بهره‌ها بردند. مدتى در خدمت حکیم و مترجم بزرگ قرآن کریم، آقاى الهى قمشه‌اى تلمذ کردند. هم‌چنین قسمتى از طب قدیم را نزد استاد دکتر سید‌ ‎محمدحسین مدرسى آموختند.

 

ایشان، در سال 1339ش، از شهرضا به شهر مقدس قم هجرت کردند و سطوح عالیه را نزد استادان آن زمان فراگرفتند. مباحث حکمت را نزد علامه سید‌ ‎محمدحسین طباطبایى آموختند و در محضر حضرات آیات عظام امام خمینى(ره)، حاج سید‌ ‎محمدرضا گلپایگانى، حاج سید‌ ‎محمد محقق داماد و حاج میرزا هاشم آملى- رضوان‌ الله‌ تعالى‌ علیهم- به تحقیق و تکمیل دروس خارج فقه و اصول پرداختند. البته گسترده‌ترین مدت استفاده ایشان، از محضر حضرت آیت‌ الله میرزا هاشم آملى بوده که علاوه بر درس معمولى فقه و اصول، حضور فعال در جلسات استفتایى معظم‌له را نیز شامل مى‌شده است.

 

ایشان، در ضمن تحصیل، به تدریس علوم متداوله و کتب دارجه از مقدمات تا سطوح عالیه، کتب حکمت و کلام مى‌پرداختند تا اینکه به درجه رفیع اجتهاد نائل آمدند.

 

فعالیتها

محمد علی اسماعیل پور قمشه‌ای از سال 1356ش به تدریس خارج فقه و اصول در حوزه مقدس علمیه قم اشتغال داشت. علاوه بر این در فصل تابستان، جلسه تدریس فقه و اصول ایشان در شهرضا (قمشه) برگزار مى‌ کرد.

 

قابل ذکر است که معظم‌له در مجموع سخنرانى‌هاى خود که غالباً پس از اقامه نماز جماعت در قم و شهرضا ایراد می کردند، یک دور کامل قرآن کریم را تفسیر کردند.

 

هرچند عمده اشتغال ایشان، در تدریس، تدرّس و تحقیق بوده است، اما در ضمن آن، نظارت شرعى و اشراف بر ساختمان و مدیریت مدینة العلم صاحب الزمان(عج)، مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرضا، توسعه و بناى مسجد انصار الحسین(ع) در قم، تأسیس محل اقامت طلاب متعلق به همان مسجد و نیز مدیریت آن را از سال 1344ش، تا زمان رحلت ایشان بوده است.

 

وفات

سرانجام ایشان در 21 مرداد ماه 1397 ش چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.

 

آثار

البراهین الواضحات، استفتائات و استدلالات؛

المعالم المأثورة؛

الدلائل الظاهرات؛

دقائق الاصول؛

مناسک حج؛

ملحقات مناسک حج؛

الباقیات الصالحات؛

رساله مضاربه؛

رساله هدایة المتقین؛

مجمع الافکار و مطرح الانظار؛

تعلیقات على کتاب العروة الوثقى؛

المعالم المأثورة

 

دیدگاه تان را بنویسید