گزارش جماران از صورت مالی شرکت های دولتی/۳

پرداخت ودیعه مسکن به برخی کارکنان یک شرکت دولتی با باز پرداخت بعد از 10 سال!/ 8 برابر شدن زیان مالی یک پالایشگاه علی رغم افزایش میزان تولید و نرخ فروش!

صورت های مالی دو پالاشگاه خانگیران و بیدبلند حاکی از زیان دهی این شرکت ها است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: مونا کلهران مقدم؛ تاکنون صورت های مالی بیش از 370 شرکت زیر مجموعه نهادهای دولتی منتشر شده است. سال ها عدم انتشار عمومی گزارشات این شرکت ها در خصوص وضعیت خود انتقادات فراوانی را به وجود آورده بود که سرانجام در بهار 1401 بخشی ازصورت های مالی این شرکت ها در سامانه کدال قرار گرفت. 

در بخش سوم این گزارش به بررسی مهم ترین نکات صورت های مالی یکی از این شرکت ها پرداخته شده است.

(برای مشاهده بخش اول گزارش اینجا کلیک کنید)

(برای مشاهده بخش دوم گزارش اینجا کلیک کنید)

 

شرکت پالایش گاز بید بلند

 

پالایشگاه گاز بیدبلند در سال 1379 در جاده بهبهان-رامهرمز شروع به کار کرد و از زیرمجموعه های فرعی شرکت ملی گاز به شمار می رود. این شرکت در سال 1392 در زمره شرکت های قابل واگذاری قرار گرفت که پس از یکسال از لیست مذکور خارج و در اختیار دولت باقی ماند.  مهم ترین کارکرد این پالایشگاه تصفیه و فروش گاز فرآوری شده و مشتقات آن است که از دو محل پالایشگاه بیدبلند و مسجد سلیمان تامین می شود.

این شرکت در سال 1399 نزدیک 88 میلیارد تومان زیان خالص یعنی بیش از 8 برابر زیان خود در سال 1398 ثبت کرده است.

زیان بیدبلند

این شرکت درسال 1399 به میزان 5 درصد نسبت به سال 1398 کاهش تولید داشته اما نرخ فروش این پالایشگاه با ۱۷  درصد افزایش مواجه بوده است. نرخ خرید گاز دولت از این پالایشگاه 30 تومان به ازای هر متر مکعب(بیشتر از نرخ خرید گاز از پالایشگاه فجر جم) بوده است. 

سوزانده شدن تولیدات در بید بلند!

در واحدهای پالایشگاه بیدبلند، درسال 1399 به میزان 46 هزار بشکه میعانات گازی استحصال شده است که در گزارش حسابرسی به علت تثبیت نشدن، غیرقابل فروش ذکر شده است. از این مقدار تولید، حدود 23 هزار بشکه میعانات گازی در چاله سوخت سوزانده شده و مابقی تحویل شرکت های نفت گاز آغاجری و مسجد سلیمان شده است. 

 

این شرکت در پایان سال 1399 دارای 1202 کارمند رسمی، قراردادی و کارگر خدماتی بوده که نسبت به سال قبل از آن کاهش 30 نفری داشته است.در سال 99، مبلغی معادل 172 میلیارد تومان صرف پرداخت دستمزد به کارکنان این شرکت شده که به تنهایی بیش از 50 درصد از هزینه های تولید را تشکیل داده است. همچنین مبلغ 95 میلیارد تومان از سوی این شرکت صرف خرید خدمات حفاظت، باغبانی، تنطیمات، سرویس های ساختمانی و ... شده که عمدتا برای پرداخت دستمزد بوده است. 

افزایش هنگفت هزینه های درآمد عملیاتی این شرکت بنا بر گزارش حسابرسان، به دلیل رشد هزینه های خدمات دریافتی، افزایش دستمزدها و تورم عمومی قیمت ها بوده است.

 

پرداخت ودیعه مسکن با بازپرداخت 10 ساله! 

در بخشی از گزارش حسابرسان آمده است که این شرکت در سال 1399 مانند سال 1398 مبالغی را تحت عنوان ودیعه مسکن پرداخت کرده است که به صورت امانی بوده و ظرف مدت حداکثر 10 سال باید بازگردانده شود.

در شرایط تورمی این ارقام در 10 سال بعد، ارزش چندانی نخواهند داشت. 

2022-06-01 14_26_27-Window

حسابرسان چه می گویند؟ 

در کنار صورت های مالی، ارائه موارد خاص از سوی حسابرسان درمورد فعالیت های این شرکت نیز قابل توجه است.

برای مثال در بند 6-3 اظهارات کارشناسان آمده است در حالیکه قانون بودجه سال 1399 و ماده 17 ضوابط اجرایی آن پرداخت هرگونه پاداش به اعضای هیات مدیره و مدیران را صرفا بر اساس شاخص بهره وری و تایید سازمان برنامه و و بودجه و سازمان امور استخدامی مجاز دانسته، به مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت مبلغ 1.3 میلیارد تومان پاداش پرداخت شده است. 

قصه تکراری؛ دفتر مرکزی در تهران، محل فعالیت در جنوب

دفتر مرکزی این شرکت درخیابان عضدی تهران قرار دارد. مدیرعامل این شرکت علی محمد پوررضا لیسانس شیمی دانشگاه اهواز و اعضای هیات مدیره آن متشکل از مهران داستان، رحیم پریزاده، شیروان خشنوا طاهر است که درباره سوابق این افراد اطلاعاتی در دسترس نیست. 

2022-06-01 15_50_06-Window

 

شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد-خانگیران

این شرکت از سال 1379 آغاز به کار کرده است و یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی گاز را تشکیل می دهد. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه فرآوری گاز و تولید فراورده های جانبی ازطریق گاز است.

شرکت در سال مالی 1399 علی رغم درامد عملیاتی 595 میلیارد تومانی، حدود 214 میلیارد تومان زیان خالص داشته  که نسبت به سال 1398 حدود 82 میلیارد تومان کمتر بوده است.

این شرکت در سال مورد بررسی، هر متر مکعب گاز خود را به شرکت گاز به مبلغ 20 تومان یعنی 11 درصد بیشتر نسبت به سال 1398 فروخته است. همچنین میزان گوگرد فروخته شده توسط این شرکت با 93 درصد رشد تولید نسبت به سال 1398 همراه بوده است که به عنوان مهم ترین دلیل کاهش زیان خالص این شرکت می توان به آن اشاره کرد. 

 

تعداد کارگران خدماتی، کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت در پایان سال 1399 بالغ بر 1950 نفر بوده است. در سال مالی 1399 مبلغی حدود 267 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و دسمزد و مزایای این تعداد پرسنل و خدمات دریافتی به درآمدهای عملیاتی تحمیل شده است یعنی حدود 77 درصد بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مربوط به این امور است که در گزارش سازمان حسابرسی افزایش این ارقام به دلیل قوانین وزارت نفت و دولت قید شده است. 

 

شرکت پالایش گاز خانگیران سومین پالایشگاه مشمول ماده 141 

در گزارش حسابرسان سازمان حسابرسی کشور در باره این شرکت آمده است: «زیان انباشته شرکت بیش از  سرمایه ثبت شده می باشد، در این خصوص توجه مجمع عمومی صاحبان سهام را به مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت جلب می نماید»

به گزارش جماران، در ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و یا رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.»

مدیران پالایشگاه خانگیران

مدیرعامل وقت این شرکت مجید منبتی و مدیرعامل فعلی این پالایشگاه یحیی فیضی  دارای مدرک تحصیلی  فوق لیسانس  مدیریت استراتژیک  از دانشگاه صنعت و معدن  می‌باشد. اطلاعاتی از سایر اعضای هیات مدیره این شرکت در دسترس نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید