جی پلاس؛

نکته های مهم در پاسخ امام به استفتا درباره اموال آستان قدس رضوی

امام خمینی در بیست و ششم خرداد ماه سال 65 به استفتای مرحوم واعظ طبسی پاسخ دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیست و ششم خرداد ماه سال 65 مطابق با هشتم شوال 1406 در پاسخ به استفتای مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی درباره موقوفات آستان قدس رضوی چنین مرقوم داشتند. متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است: 

 

[بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم. بخش عمده و قابل توجهی از اراضی شهری و مزروعی شهر سرخس متعلق به آستان قدس رضوی است، بدین ترتیب که قسمتی از آن اراضی املاکی هستند که از محل عواید آستان قدس، محمدرضا پهلوی و پدرش رضاخان خریداری نموده و با امضای محمدرضا پهلوی به آستان قدس وقف گردیده و موارد مصرف آن را نیز مشخص کرده است. قسمتی دیگر، از آن املاکی است که از محل عواید و درآمدهای آستان قدس خریداری شده، ولی مدرکی دال بر وقفیت آن نیست. قسمت سوم املاک خالصۀ دولتی است که در ازای پرداخت وجه نقد از درآمدهای آستان قدس و بعضاً در برابر انتقال بخشی از رقبات موقوفۀ حضرت رضا (ع) در تصرف و تملک آستان قدس قرار گرفته است. با عنایت به مراتب مشروحه مستدعی است نظر مبارک را نسبت به املاک و اراضی یاد شده از حیث ترتب و یا عدم ترتب آثار و احکام وقف بر آنها امر به ابلاغ فرمایید.

8 شوال 1406 / 26 خرداد 1365 ـ عباس واعظ طبسی]

 

"بسمه تعالی

کلیۀ تصرفاتی که در زمان رژیم پهلوی در آستان قدس رضوی به عمل آمده، محکوم به بطلان است، و اگر مواردی را وقف کرده و مصارفی برای آن معیّن کرده‌ اند، چنانچه مصارف مزبور مخالف با مصالح آستان قدس و جمهوری اسلامی نیست عمل به آنها را اجازه می‌ دهم، و اگر مخالف با آنهاست نایب التولیۀ آستان قدس مجازند به هر نحو صلاح می‌ دانند دربارۀ آنها عمل کنند.

و در مورد دوم نیز حکم سایر املاک آستان قدس را دارد و امر آن با تولیت آستانۀ مقدسه است. و در مورد سوم نیز چنانچه موقوفاتی فروخته شده یا تغییراتی در آنها داده شده، باید در صورت امکان به حال اول باز گردد، و اگر امکان ندارد با مراعات جهت وقف در آنها تصرف شود، و اگر وقف بودن آنها ثابت نیست حکم مورد دوم را دارد.

روح‌ اللّه‌ الموسوی"

 

صحیفه امام؛ ج 20، ص 60

 

 

دیدگاه تان را بنویسید