صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان موقوفات آستان قدس رضوی
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع موقوفات آستان قدس رضوی
  • حضار سؤال‏کننده: واعظ طبسی، عباس (تولیت آستان قدس رضوی)

[بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم. بخش عمده و قابل توجهی از اراضی شهری و مزروعی شهر سرخس متعلق به آستان قدس رضوی است، بدین ترتیب که قسمتی از آن اراضی املاکی هستند که از محل عواید آستان قدس، محمدرضا پهلوی و پدرش رضاخان خریداری نموده و با امضای محمدرضا پهلوی به آستان قدس وقف گردیده و موارد مصرف آن را نیز مشخص کرده است. قسمتی دیگر، از آن املاکی است که از محل عواید و درآمدهای آستان قدس خریداری شده، ولی مدرکی دال بر وقفیت آن نیست. قسمت سوم املاک خالصۀ دولتی است که در ازای پرداخت وجه نقد از درآمدهای آستان قدس و بعضاً در برابر انتقال بخشی از رقبات موقوفۀ حضرت رضا (ع) در تصرف و تملک آستان قدس قرار گرفته است. با عنایت به مراتب مشروحه مستدعی است نظر مبارک را نسبت به املاک و اراضی یاد شده از حیث ترتب و یا عدم ترتب آثار و احکام وقف بر آنها امر به ابلاغ فرمایید.

8 شوال 1406 / 26 خرداد 1365 ـ عباس واعظ طبسی]

 

بسمه تعالی

کلیۀ تصرفاتی که در زمان رژیم پهلوی در آستان قدس رضوی به عمل آمده، محکوم به بطلان است، و اگر مواردی را وقف کرده و مصارفی برای آن معیّن کرده‏اند، چنانچه مصارف مزبور مخالف با مصالح آستان قدس و جمهوری اسلامی نیست عمل به آنها را اجازه می‏دهم، و اگر مخالف با آنهاست نایب التولیۀ آستان قدس مجازند به هر نحو صلاح می‏دانند دربارۀ آنها عمل کنند.

و در مورد دوم نیز حکم سایر املاک آستان قدس را دارد و امر آن با تولیت آستانۀ
مقدسه است. و در مورد سوم نیز چنانچه موقوفاتی فروخته شده یا تغییراتی در آنها داده شده، باید در صورت امکان به حال اول باز گردد، و اگر امکان ندارد با مراعات جهت وقف در آنها تصرف شود، و اگر وقف بودن آنها ثابت نیست حکم مورد دوم را دارد.

روح‏اللّه‏ الموسوی