افزایش قیمت شوینده‌ها: فعلا 25 درصد!

در روزهای آخر هفته گذشته معاون صنایع عمومی وزارت صمت از افزایش ۲۵درصدی قیمت برخی محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت خبر داد و اعلام کرد در برخی محصولات صنایع شوینده که شاهد افزایش نرخ بودند قیمت‌ها در حد معمول اصلاح شده و کاهش پیدا کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ همشهری نوشت: سازمان حمایت با افزایش 25درصدی قیمت شوینده‌ها موافقت کرده است، قیمت محصولاتی که بیش از این میزان گران شده‌اند، اصلاح می‌شود.

با موافقت سازمان حمایت با افزایش حداکثر 25درصدی قیمت محصولات شوینده و بهداشتی، قیمت‌های جدید بسیاری از این محصولات که به‌تازگی اعمال شده بود، پایین می‌آید.

در روزهای آخر هفته گذشته معاون صنایع عمومی وزارت صمت از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برخی محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت خبر داد و اعلام کرد در برخی محصولات صنایع شوینده که شاهد افزایش نرخ بودند قیمت‌ها در حد معمول اصلاح شده و کاهش پیدا کرده است. محمدمهدی برادران گفت: براساس تعاملات صورت گرفته قرار شده برای آن دسته از کالاهایی که با افزایش مواداولیه وارداتی روبه‌رو هستند متوسط افزایش 10 تا 25درصدی اعمال شود و دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است.

افزایش تولید، کاهش عرضه

در یک‌ماه گذشته عرضه محصولات شوینده و بهداشتی در فروشگاه‌ها کاهش یافت که این کاهش عرضه به آشفتگی در قیمت محصولات موجود منجر شد. مسئولان انجمن صنایع شوینده، کاهش تولید این محصولات را تأیید و با اشاره به نبود توجیه اقتصادی تولید با هزینه‌های موجود، از ضرورت اصلاح قیمت محصولات گفتند. فروزش، دبیر انجمن صنایع شوینده در توضیح زیان شرکت‌های تولیدی گفت: تمام شرکت‌های تولیدکننده مخصوصا شرکت‌های بورسی به‌شدت در زیان هستند و ادامه این روند برایشان امکان‌پذیر نیست. او از درخواست 40درصدی افزایش قیمت محصولات خبر داد و این رقم را کف مطالبات قیمتی تولیدکننده‌ها با توجه به افزایش قیمت مواداولیه و نرخ دلار اعلام کرد. انجمن در حالی کاهش تولید را تأیید کرده که معاون صنایع عمومی وزارت صمت از افزایش تولید محصولات شوینده در ابتدای سال خبر داد و تنها مشکل بازار را «عدم‌عرضه» دانست که «با برگزاری جلساتی با برخی از شرکت‌ها موضوع عدم‌عرضه به بازار رفع شده است.»

افزایش قیمت؛ فعلا 25درصد

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی از توضیح جزئیات بیشتری درباره موضوع افزایش قیمت تولیدات این صنایع خودداری کرد و گفت: اطلاعات ما هم چیزی فراتر از آنچه منعکس شده نیست. ابراز بی‌اطلاعی جمشید فروزش از اعلام جزئیات این خبر در حالی است که او هفته گذشته از برگزاری جلسه‌ای در وزارت صمت خبر داد که قرار بود در آن جلسه دولت درخصوص قیمت شوینده‌ها به جمع بندی برسد و پس از آن جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام شود.

به‌گفته این مقام صنفی، دولت اعلام کرده حداکثر میزان مجاز افزایش قیمت شوینده‌هایی که با رشد هزینه واردات مواداولیه مواجهند فعلا 25درصد خواهد بود و افزایش قیمتی بیش از این مجاز نیست. معاون وزارت صمت افزایش قیمت را شامل اقلامی دانسته که مواداولیه وارداتی دارند، دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی درباره اینکه کدام محصولات تولیدی مشمول افزایش قیمت حداکثری خواهند بود نیز توضیحی نداد و گفت: در صنعت ما تمام اقلام تولیدی، مواداولیه وارداتی دارند و به این ترتیب همه محصولات رشد قیمت خواهند داشت.

50 درصدی که به 25 درصد رسید

 رقم اعلام شده برای حداکثر افزایش قیمت شوینده‌ها کمتر از نیمی‌ از میزان درخواست این صنایع است. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، اوایل اردیبهشت‌ماه میزان افزایش قیمت درخواستی صنایع شوینده را با توجه به رشد هزینه‌های تولید، 50درصد اعلام کرد. در روزهای پایانی همان ماه نامه انجمن درخصوص جزئیات افزایش قیمت منتشر شد که درصدهای بالاتری را نشان می‌داد.

براساس فهرست منتشر شده افزایش قیمت پودرهای شوینده دستی 70درصد، پودرهای ماشینی 65درصد، مایع دستشویی و ظرفشویی 60درصد، شامپو 50درصد، صابون و خمیردندان 80درصد و دیگر محصولات تا 50درصد مشمول افزایش قیمت می‌شوند. با این حال در نامه مذکور این نکته مورد اشاره قرار گرفته که «با توجه به شرایط حساس کنونی و در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان و همراهی با دولت محترم» مرحله اول تعدیل قیمت به این صورت اجرایی می‌شود که پودرها 30درصد و سایر محصولات تا 40درصد افزایش قیمت خواهند داشت. بعد از تأیید و تکذیب‌های یک‌ماه اخیر درباره این نامه و ارقام ذکر شده در آن به‌نظر می‌رسد موافقت دولت با افزایش 25درصدی قیمت شوینده‌ها را باید گام اول در جهت روشن شدن تکلیف قیمت این محصولات دانست تا دست‌کم مشکل کاهش عرضه و نابسامانی قیمت این محصولات حل شود.

دیدگاه تان را بنویسید