زمان ثبت‌نام و اعزام حج در سال 1401 اعلام شد

معاون سازمان حج و زیارت ۱۵ ذیقعده برابر با ۲۵ خردادماه را زمان آغاز عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ و ۲۹ ذیحجه برابر با هفتم مردادماه ۱۴۰۱ را پایان عملیات حج اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون سازمان حج و زیارت از آغاز عملیات حج تمتع از ۲۵ خردادماه خبر داد و اعلام کرد: ثبت‌نام از متقاضیان سفر حج تمتع ۱۴۰۱ در دهه دوم اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی حج، اکبر رضایی در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، با اشاره به هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان هواپیمایی، ۱۵ ذیقعده برابر با ۲۵ خردادماه را زمان آغاز عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ و ۲۹ ذیحجه برابر با هفتم مردادماه ۱۴۰۱ را پایان عملیات حج اعلام کرد و افزود: امیدواریم عملیات حج مطابق برنامه تنظیم‌شده اجرایی شود.

او همچنین گفت: سهمیه نهایی حج تعیین شده، سهمیه هر استان مشخص شده و اختصاص یافته و تعداد کاروان‌های هر استان نیز معلوم شده است. علاوه‌بر این، تعداد افراد مشمول تشرف با توجه به سن اعلامی از سوی عربستان (زیر ۶۵ سال) و حفظ وضعیت ثبت‌نام در سال ۹۹ مشخص شده ‌است.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به الزامی بودن واکسیناسیون حجاج برای ورود به کشور عربستان، اظهار کرد: براساس اطلاعات وزارت بهداشت شماری از واجدان شرایط ثبت‌نام یا واکسن کرونا تزریق نکرده و یا یک دوز آن را تزریق کرده‌اند که تا شرط واکسن را کامل نکنند، امکان رزرو کاروان ندارند.

رضایی همچنین گفت: رایزنی‌های لازم برای انجام واکسیناسیون زائران و نیز انجام تست پی‌سی‌آر در مراکز مورد تأیید، صدور کارت و برگزاری جلسات هماهنگی در بخش بهداشت و درمان انجام شده است.

او خواستار اعلام سرفصل‌های آموزشی از سوی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری شد تا تعداد جلسات آموزش حضوری که نیاز است به مدیران استان‌ها ابلاغ و در کنار آن جلسات آموزش مجازی و وبیناری هم برگزار شود.

در ادامه این شورا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  بر الزام مشارکت مدیران کاروان‌های زیارتی درجلسات توجیهی تأکید کرد و گفت: حضور مستمر در جلسات توجیهی افزون بر بهره‌مندی خود آنان، سبب ارائه خدمات بهتر به زائران می‌شود.

نواب همچنین از دکتر مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ خواست با توجه به ضرورت انجام آزمایش پی‌سی‌آر برای اعزام به حج، برای تقویت ایمنی زائران تدابیری اندیشیده شود.

بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، ایران امسال با ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر در حج شرکت خواهد کرد.

عربستان حج را درحالی با حضور حدود یک میلیون زائر قرار است برگزار کند که در دو سال گذشته این مراسم واجب دینی به دلیل همه‌گیری کرونا به شکل محدود و بدون اجتماع زائران خارجی برگزار شد.

دیدگاه تان را بنویسید