برای زنان سرپرست خانوار؛

این وام بلاعوض به ضامن نیاز ندارد

اسعدی سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی درباره تسهیلاتی که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در سازمان بهزیستی برای زنان سرپرست خانواری که قصد دارند شغلی را راه اندازی کنند، تسهیلاتی ارائه می‌شود و این وام‌ها بلاعوض است در واقع یکی از برنامه‌های ما آماده‌سازی شغلی زنان سرپرست خانوار است و زنان در هر استانی که هستند با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان از طریق آموزش‌هایی که سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهد آموزش‌های لازم را می‌بیننند و بعد از دریافت آموزش این افراد کاندیدای دریافت سرمایه کار می‌شوند و ما مبلغ سرمایه کار بلاعوض را به این زنان پرداخت می‌کنیم و این زنان برای دریافت این وام بلاعوض نیازی به ارائه ضامن ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ خانوار زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، از پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار خبر داد.

ایلنا نوشت: «نرجس خاتون اسعدی خلیلی» سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی در  درباره مددجویانی که در این دفتر به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود، گفت: در این دفتر به زنان سرپرست خانواری که همسران‌شان فوت شده اند، زنانی که به دلیل طلاق از همسرشان جدا شده اند، زنانی که همسران‌شان دارای مشکل هستند مانند افراد از کار افتاده، معتاد، زندانی و مفقود الاثر و همچنین به دختران خود سرپرست نیز خدمات ارائه می‌شود. در مجموع ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ خانوار زن سرپرست تحت پوشش سازمان هستند.

وی با بیان اینکه در این دفتر به خانواده‌های دارای چند قلو زیر شش سال نیز خدمات ارائه می‌شود، ادامه داد: در مجموع تعداد زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای چند قلو که تحت پوشش سازمان هستند ۲۶۴ هزار خانوار می‌شوند.

سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که چه تعداد زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت خارج و چه تعداد همچنان پشت نوبت هستند، تصریح کرد: برآورد می‌شود در سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ زن از چرخه حمایت خارج شده‌اند. همچنین ۱۲ هزار نفر نیز در پشت نوبت حمایت هستند.

اسعدی درباره تسهیلاتی که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در سازمان بهزیستی برای زنان سرپرست خانواری که قصد دارند شغلی را راه اندازی کنند، تسهیلاتی ارائه می‌شود و این وام‌ها بلاعوض است در واقع یکی از برنامه‌های ما آماده‌سازی شغلی زنان سرپرست خانوار است و زنان در هر استانی که هستند با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان از طریق آموزش‌هایی که سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهد آموزش‌های لازم را می‌بیننند و بعد از دریافت آموزش این افراد کاندیدای دریافت سرمایه کار می‌شوند و ما مبلغ سرمایه کار بلاعوض را به این زنان پرداخت می‌کنیم و این زنان برای دریافت این وام بلاعوض نیازی به ارائه ضامن ندارند. ما پیشنهاد داده‌ایم که این مبلغ به در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ میلیون تومان برسد.

وی درباره مشکل تامین ضامن برای دریافت وام از سوی زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که زنان سرپرست خانوار اگر بخواهند تسهیلاتی را دریافت کنند مهمترین مشکل و چالش‌شان ضامن است در سال جاری خانم خزعلی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که بحث صندوق ضمانت تسیلات زنان سرپرست خانوار را راه‌اندازی کرده‌اند که این اتفاق بسیار خوبی است.

سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مسکن زنان سرپرست خانوار گفت: مسکن زنان سرپرست خانوار دارای دو بعد است یک نوع مسکن استیجاری است و دیگری مسکن ملکی. سازمان بهزیستی بخشی به عنوان ستاد مسکن دارد که در آنجا سهمیه‌ای برای گروه‌های هدف در نظر گرفته شده است. ما هم در دفتر زنان برای زنان سرپرست خانواری که فاقد مسکن هستند کمکی را برای ودیعه مسکن به این زنان می‌کنیم و اعتباری تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای ودیعه مسکن این زنان در نظر گرفته‌ایم. پیشنهاد ما برای سال ۱۴۰۱ این است که سرانه ودیعه مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است، اما هنوز به تصویب نرسیده و هنوز با این پیشنهاد موافقت نشده است.

اسعدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خانوارهای دارای فرزندان چند قلو پشت نوبت هستند، تصریح کرد: از خانواده‌های چند قلو پشت نوبتی نداریم و با توجه به قانون تعالی جمعیت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای افزایش جمعیت این بخش جدی گرفته شده و تمام خانواده‌های دارای چند قلو که به ما مراجعه کرده‌اند بلافاصله تحت پوشش سازمان قرار گرفته اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فعالیت‌هایی که به مددجویان از سوی این دفتر ارائه می‌شود، گفت: فعالیت‌های ما شامل کمک هزینه درمان برای سلامت جسمی زنان است. همچنین برای بهبود تغذیه این زنان کمک هزینه پرداخت می‌شود البته در این بخش زنان اولویت‌بندی شده‌اند و زنانی که درآمد کمتری داشته و تعداد فرزندان بیشتری دارند در اولویت هستند. همچنین برای تحصیل به این زنان و فرزندانشان کمک هزینه پرداخت می‌شود.

سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی تصریح کرد: همچنین از دانش آموزان نیز در این دفتر حمایت می‌شود و در حال حاضر ۸۲ هزار دانش آموز تحت پوشش ما هستند. همچنین مداخلات تخصصی به زنانی که از همسرشان جدا شده و طلاق گرفته‌اند ارائه می‌شود. در حال حاضر ۱۸۱ مددکار تخصصی در این زمینه داریم و به زنان مشاوره می‌دهند و بحث‌های حضانت و حقوقی این زنان را نیز دنبال می‌کنیم.

اسعدی خاطرنشان کرد: بحث پرداخت مستمری و آموزش‌های شغلی و سرمایه کار، راه اندازی گروه‌های خدمات مالی خرد، بیمه اجتماعی زنان در روستا و شهرها، تامین ودیعه مسکن از عمده فعالیت‌های ما در دفتر زنان است.

دیدگاه تان را بنویسید