احتمال خاموشی و قطعی برق در تابستان 1401/ افزایش کمبود برق در سال جاری

حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، درباره احتمال خاموشی در سال جاری و زمان پیک مصرف اظهار داشت: باتوجه به روند رشد مصرفی که به طور سنواتی داریم و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی نسبت به رشد مصرف؛ پیش‌بینی‌ها بر کمبود برق و احتمال خاموشی در تابستان سال جاری است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ۵۵ درصد نیروگاه‌های کشور غیردولتی هستند، باید موجباتی فراهم شود که این سهم به ۷۰ درصد برسد و اجازه داده شود نیروگاه‌ها مستقیما در بورس انرژی برق بفروشند.

حمیدرضا صالحی درباره احتمال خاموشی در سال جاری و زمان پیک مصرف اظهار داشت: باتوجه به روند رشد مصرفی که به طور سنواتی داریم و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی نسبت به رشد مصرف؛ پیش‌بینی‌ها بر کمبود برق و احتمال خاموشی در تابستان سال جاری است. 

شرایط برای سرمایه‌گذاری آماده نیست

وی با بیان اینکه دولت طی سال‌های گذشته منابعی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشت چراکه درآمدها و بودجه‌های عمرانی به پایین‌ترین حد خود رسیده، تصریح کرد: علاوه بر این بستر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که در یک اقتصاد تعریف شده و انرژی منابع مالی خوبی را از بازار سرمایه و بانکی به صنعت برق وارد کند، فراهم نکرده است. حتی علیرغم جذاب بودن بخش انرژی در دنیا امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم وجود نداشته است. 

افزایش کمبود برق در سال جاری

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بعد از امضای برجام سرمایه‌گذاران زیادی وارد ایران شدند، به طوری که شرکت‌هایی از فرانسه و آلمان برای سرمایه‌گذاری وارد ماهان کرمان و یزد شدند. اما ما روند بهبود مولفه‌های اقتصادیِ حوزه انرژی را انجام ندادیم و خواستیم به همان سبک‌های قدیم جلو برویم که نهایتا منجر به این شد که در سال‌های قبل خاموشی شدید اعمال شد. پارسال اعلام شد که 10 هزار مگاوات کمبود داشتیم و امسال هم سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته و پروژه‌های نیمه‌تمام باقی مانده و اکنون پیش‌بینی این است که در سال جاری کمبود برق بیشتر احساس شود چون مصرف همچنان رشد حدود 8 درصدی را دارد و این به 10 هزار مگاوت کمبود پارسال اضافه می‌شود.

امسال خاموشی سراسری داریم؟

وی در ادامه درباره احتمال blackout در سال جاری گفت: خوشبختانه شبکه برق ایران پایدار و منسجم است، تولید و مصرف در کشور ما در مرز 300 میلیارد کیلوات ساعت است که یک‌سوم این حجم در بخش صنایع مصرف می‌شود، زمان پیک مصرف در بخش صنعت خاموشی کنترل‌شده اعمال و همین باعث می‌شود بتوانیم از اوج مصرف و تابستان عبور کنیم، بنابراین قطعا به خاموشی سراسری نخواهیم رسید. 

صالحی یادآور شد: البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که اعمال خاموشی برای بخش صنعت خسارت‌هایی هم در پی دارد، صنعت بخش درآمدزای کشور است در همه جای دنیا قیمت برق صنعتی از خانگی ارزان‌تر است چون ارزش افزوده، اشتغال و صادرات صورت می‌گیرد اما در کشور ما اولویت تامین برق خانگی است.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکل ساختاری صنعت و اقتصادی انرژی حل، قیمت برق هم رقابتی شود. یعنی اگر از انحصار خارج شویم، در این صورت سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و رونق بزرگی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید