دو خبر مهم از رتبه بندی معلمان/ ساز و کار جدید افزایش حقوق معلم ها/ چه عواملی بر حقوق تاثیر می گذارند؟

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در نامه‌ای به سید ابراهیم رییسی رییس جمهور قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس مجلس شورای اسلامی قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در نامه‌ای به سید ابراهیم رییسی رییس جمهور قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد.

این قانون در هفته جاری توسط شورای نگهبان تایید شد.

 

مهلت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه اجرایی نظام رتبه معلمان

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه احکام جدید معلمان در سال ۱۴۰۱ صادر خواهد شد ازمهلت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه اجرایی نظام رتبه معلمان خبر داد.

محمد وحیدی درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال با مصوبه روز گذشته شورای نگهبان به ثمر نشست.

نماینده بجنورد در مجلس افزود: از اسفند سال ۱۳۹۹ که این لایحه از دولت گذشته به مجلس رسید تا امروز، فراز و نشیب‌های بسیاری طی شد، اما بالاخره نظام شایسته‌ای در تعلیم و تربیت ایران پایه‌گذاری شد.

وحیدی خاطرنشان کرد: این یکی از برکات بسیار مهم این مصوبه است و امیدواریم تاثیرات بسیار خوبی در افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی بیان کرد: شرایط اقتصادی و معیشتی و نرخ تورم در کشور، ممکن است اثرات اجرای  قانون رتبه‌بندی را کم رنگ کند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد:  ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات ارزش پایه پولی کشور موجب خواهد شد، اثرات رتبه‌بندی در افزایش نظام شایستگی تعلیم و تربیت ایران اسلامی کاملا شفاف شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تاریخ اجرای قانون رتبه‌بندی گفت: زمان اجرای قانون رتبه‌بندی همانطور که در قانون هم آمده، ۱۴۰۰/۶/۳۱ و از هر زمان که آیین‌نامه آن ابلاغ شود، است.

مهلت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان

وحیدی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک ماه فرصت دارد تا آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند. بعد از آن آموزش و پرورش می‌تواند احکام مربوطه را صادر کند.

وی گفت: احکام معلمان در سال ۱۴۰۱  صادر می شود و این احکام براساس رتبه‌هایی است که طبق آیین‌نامه تنظیمی دریافت می‌کنند آن رتبه ها تغییرات حقوق را مشخص خواهد کرد.

ساز و کار جدید افزایش حقوق معلمان

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، میزان دریافت حقوق هر معلمی با خودش سنجیده می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: این موضوع شاید به عدالت نزدیکتر باشد زیرا برخی در گذشته نظرشان این بود که اگر افراد با شاخصی غیر از خودشان مقایسه شوند شاید دریافتی‌ها عدد متفاوتی نداشته باشد و هر کسی وقتی خود را با افراد دیگری مقایسه می‌کند احساس می‌کند دریافتی غیرمنطقی و غیرعادلانه‌ای دارد.

سنوات، مدارک تحصیلی، خدمت در مناطق محروم در کسب رتبه بالاتر تاثیر گذار است

وی بیان کرد: لذا طبق این قانون هر فرد با احکام خودش سنجیده می‌شود و سنوات و تجربه افراد و مدارک تحصیلی حتماً در رتبه‌بندی و کسب رتبه‌های بالاتر تاثیرگذار خواهد بود. 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: همچنین خدمت در مناطق محروم و خدمت در مقطع تحصیلی پایه دوره ابتدایی می‌تواند تاثیر خیلی خوبی در رتبه‌بندی معلمان داشته باشد.

وحیدی اظهار کرد: افزایش‌ حقوق سالانه تاثیر مستقیم بر افزایش پایه دریافتی فوق‌العاده شغل معلمان در رتبه‌بندی دارد زیرا رتبه‌بندی خود یک فوق العاده است .  امیدوارم آیین‌نامه اجرایی این قانون در مهلت قانونی تنظیم شده و به تصویب دولت برسد تا به مرحله اجرا برسد.

اعتبار ۳۸ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای طرح

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ در دو ردیف، منابع مورد نیاز برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به صورت ریالی آمده است، در یک بند حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و در بند دیگری حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به اجرای قانون رتبه بندی معلمان اختصاص یافته است..

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در تبصره دیگری در قانون بودجه ۱۴۰۱ از محل فروش مازاد نفت عدد ۳ میلیارد یورو پیش‌بینی شده که در آنجا هم مفهوم رتبه‌بندی گنجانده شده است تا دولت در اجرای این قانون با مشکلی مواجه نشود./ ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید