عسگرپور، کارگردان سینما: باید به نقطه‌ای برسیم تا مجوزها حذف شوند/ کوهیان، حقوقدان: وجود اصناف فعال، موجب موفقیت واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی می‌شود

​برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در مورد واگذاری تصدی گری و مجوزدهی حوزه فرهنگ به بخش غیردولتی با حضور مهدی کوهیان، مهدی عسگرپور و علی جعفری برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مهدی کوهیان حقوق‌دان  فعال فرهنگی با اشاره به وظایف فرهنگی دولت براساس ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه گفت: هدف اصلی قانون گذار در بند الف این قانون، تسهیل تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری است. همچنین در بند ب، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما و هر نهاد فرهنگی و هنری دیگر باید ظرف 1 سال فهرستی را از مجوزهایی را که به هنرمندان می‌دهند و تصدی گری‌های این حوزه را تهیه کرده و در طول سال‌های برنامه به بخش خصوصی، تعاونی و سازمانهای مردم نهاد واگذار کنند که متاسفانه تا امروز این مهم صورت نگرفته است.

کوهیان با بیان اینکه در بند 4 این آیین نامه، انواع مجوزهایی که توسط دولت صادر می‌شود، آورده شده ادامه داد: این قبیل واگذاری‌ها، مخالفانی نیز دارند چرا که ممکن است امنیت سرمایه گذاری در کشور را به خطر بیندازد و حتی خود دولت در برخی موارد به مجوزهای صادر شده پایبند نیست چه برسد به بخش خصوصی.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌ها این چنین روندهایی صورت گرفته اما آنهایی موفق بوده‌اند که اصناف فعال دارند و بخش صنف آنها بلافاصله پس از صدور آیین نامه به مرجع ذیربط مراجعه می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ و هنر برای امور فرهنگی و هنری در برنامه ششم توسعه بیان کرد: این نظام صنفی هنوز شکل نگرفته در حالی که می‌تواند امر موفقی باشد چرا که قطعا راهگشاست.

کوهیان در رادیو گفت و گو ضمن توصیه به استفاده از تجربیات سایر کشورها تشریح کرد: به نظر می‌رسد اموال و ساختمان‌ها و سالن‌های دولتی زودتر از سایر حوزه‌های این آیین نامه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

محمدمهدی عسگرپور کارگردان سینما و دبیر انجمن صنفی «VOD»  در جریان این گفت‌وگو گفت:رویه واگذاری، متناسب با وضعیت سینمای ایران نیست مگر آنکه آن را با امور دیگری متناسب کنیم. گاهی متن بسیار مترقی است اما مدیر که باید آن را اجرا کند کاملا متحجر است. 

وی در نظر گرفتن پیش شورا برای پروانه ساخت و پروانه نمایش را سخت کردن موضوع دانست و اظهار کرد: باید به نقطه‌ای برسیم تا مجوزها حذف شوند و مانند بسیاری از کشورها به این سمت برویم. اما همواره گروه‌های نگرانی وجود دارند که نقاط ضعف این فکر را پر و بال داده و وارد اذهان می‌کنند.

عسگرپور در رادیو گفت و گو با بیان اینکه تجربه نشان داده چنین مصوباتی اجرایی نخواهد شد ادامه داد: چنین مصوباتی، نگران کننده است که نمونه بارز آن VODهاست که نوع گفتار تا عملکرد آن بسیار متفاوت است. لذا باید مدیرانی متناسب با این مصوبات روی کار آیند.

این کارگردان ضمن تاکید بر بازنگری‌های جدی روی این حوزه بیان کرد: ادارات کل نظارت روز به روز بیشتر شده‌اند و متاسفانه در بسیاری از حوزه‌ها عقبگرد داریم.

وی همچنین ضمن اشاره به مخالفت بسیاری از اهالی سینما با این آیین نامه خاطرنشان کرد: برای حل این مسئله باید یا به اکوسیستم فعلی توجه کنیم و یا اکوسیستم جدیدی به وجود آورد. نهادهای صنفی باید شکل جدید خود را در تعامل با حاکمیت پیدا کنند تا تبدیل به مصوبات قانونی شود.

عسگرپور در ادامه ضمن توصیه برای آزمایش این طرح در ابعاد کوچکتر گفت: با این روش می‌توان، به کل حوزه فرهنگ و هنر نزدیک شد. اما بخش نگران کننده آن، VODهاست که فرهنگ جدیدی می‌طلبد. صداوسیما اصلا با فرهنگ مجوز دادن آشنا نیست. آنها درون سازمان خود مجوز صادر می‌کردند و اگر سریال ساخته شده‌ای هم مورد پسند آنها نبود به کناری گذاشته می‌شد. 

این کارگردان سینما تشریح کرد: شاید این مصوبه با پیچیدگی‌هایی که دارد به دولت بعد محول شود. در حوزه سینما می‌توان این مصوبه را از پروانه ساخت شروع کرد. شاید نقطه شروع این مصوبه شکل گیری یک نظام صنفی مقتدر شکل بگیرد تا بتواند مطالبات خود را به طور واضح بیان کند اما به نظر می‌رسد بسیاری از گردانندگان امور از سردرگمی نظام‌های صنفی در حوزه فرهنگ و هنر ناراضی نیستند.

علی جعفری نیز در این گفت‌وگو گفت که بسیاری از آیین‌‎نامه‌ها روی کاغذ خوب هستند اما در مرحله اجرا به صورت دیگری اجرا می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید