افزایش ۲۶.۳ درصدی مبتلایان جدید کرونا در یک شبانه روز؛

روند انفجاری ابتلا به کرونا در کشور/ رنگ قرمز به نقشه برگشت/ این وضعیت قابل پیش بینی بود؛ هیچ پیشگیری نشد!

طبق اعلام وزارت بهداشت از آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور، تعداد مبتلایان جدید کرونا در شبانه روز 5 تا 6 بهمن، با افزایش 26.3 درصدی (2473 نفر) نسبت به شبانه‌روز 4 تا 5 بهمن، به 11851 نفر رسید در حالی که پیش‌بینی متخصصان این است که ظرف هفته آینده، آمار مبتلایان در کشور، با رشد انفجاری همراه خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ به دنبال رشد تصاعدی تعداد مبتلایان کرونا طی 11 روز اخیر، همان‌طور که متخصصان اپیدمیولوژی پیش‌بینی می‌کردند، رنگ قرمز دوباره به نقشه کرونایی کشور بازگشت و تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی و زرد که به معنای ایستادن در آستانه خطر از بابت افزایش تعداد بستری‌های کرونایی است هم، افزایش یافت.

روزنامه اعتماد نوشت: طبق اعلام وزارت بهداشت از آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور، تعداد مبتلایان جدید کرونا در شبانه روز 5 تا 6 بهمن، با افزایش 26.3 درصدی (2473 نفر) نسبت به شبانه‌روز 4 تا 5 بهمن، به 11851 نفر رسید در حالی که پیش‌بینی متخصصان این است که ظرف هفته آینده، آمار مبتلایان در کشور، با رشد انفجاری همراه خواهد شد. نگاهی به آمار روزانه افزایش ابتلا در کشور نشان می‌دهد که وضعیت امروز و شیب صعودی تعداد مبتلایان، از دهه دوم آذر‌ماه (بعد از شناسایی اولین مبتلای اُمیکرون در کشور) قابل مشاهده و پیش‌بینی بود در حالی که دولت و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از حادتر شدن وضعیت انجام ندادند چنان‌که ظرف 45 روز گذشته، بسیاری از مراسم آیینی و ملی، بدون رعایت هیچ محدودیت و توجه به پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و برخلاف بسیاری ادعاها درباره ضرورت ارایه کارت واکسیناسیون در هنگام ورود به ادارات دولتی یا مراکز پرتجمع، مشاهدات ظرف هفته‌های اخیر نشان داد که در هیچ اداره دولتی یا مراکز پر ازدحام، از مراجعان کارت واکسیناسیون مطالبه نشده علاوه بر آنکه در بسیاری ادارات دولتی و مراکز پرازدحام و از جمله متروی تهران یا مراکز خرید مسقف، افرادی را می‌توان مشاهده کرد که نه‌تنها ماسک بر صورت ندارند، سایر الزامات مورد تاکید وزارت بهداشت و از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی یا باز بودن پنجره‌ها در فضاهای بسته را هم رعایت نمی‌کنند و هیچ ماموری هم برای تذکر این تخلفات محرز، حضور ندارد.

به استناد آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت بهداشت، از روز 19 آذر، آمار ابتلای جدید به کمتر از 3000 نفر در هر روز کاهش یافت. در روزهای پایانی آذر، به‌طور متناوب، تعداد مبتلایان روزانه به کمتر از 2000 نفر هم رسید اما به‌طور پیوسته، در فاصله روزهای دوم تا 21 دی‌ماه (غیر از روز 7 دی) تعداد مبتلایان به کمتر از 2000 نفر در روز رسید. روز 26‌دی (پس از پایان برخی مراسم ملی و آیینی در کشور که با ازدحام قابل توجه جمعیت در تمام استان‌ها برگزار شد) آخرین روزی بود که تعداد مبتلایان کرونا در کشور کمتر از 3000 نفر در هر روز بود و از آن روز به بعد، در هر روز، شیب ابتلا با فاصله بسیار محسوس نسبت به روز قبل، افزایش یافته است.

 

هنوز آمار فوتی‌های روزانه از بین مبتلایان کرونا، کمتر از 30 نفر است

 

طبق گزارشی که دیروز وزارت بهداشت منتشر کرد، شهر اردکان در استان یزد، بابت تعداد بستری‌های مبتلایان کرونا، دیروز به وضعیت قرمز بازگشت علاوه بر آنکه شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) هم از وضعیت آبی و بی‌خطر، دوباره در وضعیت نارنجی قرار گرفتند علاوه بر آنکه به دلیل افزایش بستری‌های کرونایی در 114 شهر و از جمله تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد، این شهرها هم از وضعیت آبی خارج شدند و به وضعیت زرد رسیدند.

طبق جزییات جدیدترین نقشه‌ای که سامانه « ماسک» منتشر کرده، از روز 6 بهمن، از مجموع 16 شهرستان استان تهران، غیر از اسلامشهر، رباط‌کریم، شهریار و شهر قدس، باقی شهرستان‌های استان، در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که از سمت غرب، به شهرهای در وضعیت زرد استان البرز و از سمت شرق به شهرهای در وضعیت زرد استان مازندران متصل شده‌اند. البته هنوز آمار فوتی‌های روزانه از بین مبتلایان کرونا، کمتر از 30 نفر است اما دیروز این هشدار هم پررنگ شد که افزایش ابتلا و افزایش بستری، حتما افزایش مرگ را هم به دنبال خواهد داشت. حالا خطر جدی، کاهش نگران‌کننده استقبال از تزریق دوز سوم واکسن است چنانکه بنا به اذعان وزیر کشور، مجموع واکسیناسیون دوز سوم در کشور از عدد 17 درصد فراتر نرفته آن هم در حالی که طبق هشدار دیروز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، زمان درگیر شدن هر فرد به سویه اومیکرون، به دلیل سرعت گردش ویروس در کشور، به یک الی 3 شبانه روز کاهش یافته و بنا به هشدار عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم به دنبال افزایش 40 الی 50 درصدی تعداد مبتلایان کرونا در هر روز، در روزهای آینده، با آمار تصاعدی بستری‌های بیمارستانی و به‌خصوص، در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه خواهیم شد.

 

هنوز تمام افراد واجد شرایط تزریق واکسن، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند

 

دیروز انتقادی هم در قالب هشدار و خطاب به دولت و ضمن زیر سوال بردن بی‌تدبیری‌های چند روز گذشته از سوی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که باز هم تاکیدی بود بر وخامت شرایط در روزهای آتی. مسعود یونسیان در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایسنا داشت، خطاب به مسوولانی که با شعارهای نمایشی «تعهد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی » اصرار بر ضرورت و اجبار بازگشایی مدارس و حضور تمام دانش‌آموزان و از سر‌گیری تمام فعالیت‌های صنفی و اجتماعی و صدور مجوز برای مراسم پر ازدحام ملی و آیینی داشتند گفت: «وقتی اعلام می‌شود که رنگ‌بندی کشور تغییر کرده، به این معناست که واقعا تغییر کرده است..... هنوز تمام افراد واجد شرایط تزریق واکسن، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. واقعیت این است که از جمعیت ۸۴ میلیون نفره ما در کشور که انتظار داشتیم همه آنها واکسن تزریق کنند، فقط ۶۴ درصد دو دز واکسن را تزریق کردند..... دو هفته دیگر، تاثیر بازگشایی‌های انجام شده در تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر و... که بعضا با ظرفیت ۱۰۰‌درصدی فعالیت می‌کنند، را می‌بینیم. قطعا این بازگشایی‌ها اثرات نامطلوبی خواهند داشت و تردیدی در این زمینه وجود ندارد. حتی اگر این بازگشایی‌ها همین امروز هم متوقف شده و تعطیل شوند، تا نیمه بهمن‌ماه نتیجه آنچه را که در یک ماه گذشته تاکنون انجام داده‌ایم، خواهیم دید. این بازگشایی‌ها منجر به این می‌شوند که در نیمه دوم بهمن‌ماه افزایش سرعت ابتلا به بیماری را هم شاهد باشیم. متاسفانه زمانی به محدود کردن بازگشایی‌ها فکر می‌کنیم که در اوج قله قرار گرفته‌ایم. آن زمان خیلی دیر است. زمانی‌که تخت‌های بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوهای ما پر شدند، کمبود دارو، سرم، اکسیژن و... پیدا کردیم، آن زمان برای تصمیم‌گیری خیلی دیر است..... مرگ سه رقمی را اصلا دور از ذهن نمی‌بینم و از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. رییس بیمارستان حضرت رسول(ص) اعلام کرد که بسیاری از بخش‌های‌ای سی یو کرونا را تعطیل کرده بودیم، اما اکنون دوباره پر شده و این تازه ابتدای شروع موج است. ما در شاخه بالارونده‌ هستیم و این شاخه حالا حالاها بالا می‌رود. فعلا در شاخه بالارونده قرار داریم و تعداد مواردمان به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. روزی می‌رسد که تخت‌های‌مان پر شوند، وقتی تخت‌های‌مان پر شوند کمبود پرسنل، دارو و تجهیزات و اکسیژن پیدا کردیم، طبیعی است که آن زمان درمان هم بدتر شده و سه رقمی شدن مرگ‌ها هم خیلی دور از ذهن نیست. متاسفانه ما تا زمانی‌که سیل در خانه‌مان نیاید، جدی نمی‌گیریم.»

دیدگاه تان را بنویسید