جی پلاس؛

روزی که یدالله سحابی مامور اجرای حکم امام شد

امام خمینی در بیست و هشتم دی ماه سال ۵۷ حکمی خطاب به مرحوم یدالله سحابی صادر کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در تاریخ بیست و هشتم دی ماه سال ۵۷، در حکمی خطاب به مرحوم یدالله سحابی بر تشکیل هیأتی برای تقویت و تنظیم اعتصابات تاکید کردند. متن پیام امام به شرح زیر است:

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

19صفر99

جناب آقای دکتر یداللّه‌ سحابی

به طوری که اطلاع دارید ملت مسلمان و غیور ایران و جمع کثیری از کارمندان و کارگرانِ در استخدام دولت، به منظور درهم شکستن مقاومت لجوجانۀ نظام استبدادی کهن، از چهار ماه قبل به این طرف با قبول انواع محرومیت ها و فداکاری ها دست به اعتصاب های عمومی زده و تدریجاً قدرت عمل را از شاه مخلوع و دولت های زیر فرمانش گرفته‌ اند. رجای واثق داریم که به فضل الهی و به همت مبارزین آگاه، بساط ننگین فساد و ظلم شاهنشاهی بزودی از سرزمین ما برچیده شده جای خود را به حکومت عدل و رحمت اسلامی دهد.

 

نظر به اینکه بعضی از اعتصاب ها و متوقف بودن وسایل حمل آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز مردم، خصوصاً گندم، و یا تعطیل برنامه‌ های نگهداری و تعمیرات دستگاه های صنعتی، ممکن است سبب محرومیت های مشقت‌بار و فلج کننده برای مردم زیر ستم یا رکود فعالیتهای اقتصادی و سبب خسارتهای غیرقابل جبران گردد، و نیز دستاویز تبلیغاتی و حربۀ جنگی به دست حریف بدهد، باید سعی شود که ضمن ابراز انزجار و به زانو درآوردن دستگاه غاصب حاکم ـ که هدف اصلی اعتصاب است ـ زیان های ناشیه کمتر متوجه ملت شجاع و مردم بیداری که سربازان این کارزار می‌باشند گردد.

 

بدین وسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌شود که به اتفاق جناب آقای حجت‌الاسلام آقای شیخ محمدجواد باهنر و جناب آقای مهندس علی‌اکبر معین‌فر و دو نفر دیگر که با مشورت آقایان تعیین خواهید کرد، هیأتی برای تقویت و تنظیم اعتصابات تشکیل دهید. این هیأت با کسب نظر و همکاری گروه های شرافتمند در حال اعتصاب، تدابیر و ترتیباتی اتخاذ نمایند که تا سقوط نهایی نظام استبدادی حاضر، اعتصاب ها در حد ضرورت ادامه یافته و ضمن حداکثر فشار بر دستگاه غاصب، حداقل خسارت را برای ملت و مملکت در زمینۀ احتیاجات ضروری و گردش چرخ های اقتصادی و حفظ سرمایه‌ های انسانی و صنعتی با رعایت الأهم فالأهم فراهم آورد. از عموم اعتصاب‌کنندگان محترم تشکر می‌کنم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۹۴-۴۹۵

 

دیدگاه تان را بنویسید