تازه‌ترین تصمیمات برای جلوگیری از شیوع کرونای جدید در کشور؛

سفر از ایران به ترکیه ممنوع شد/ مسافران چهار کشور اروپایی ممنوع الورود هستند/ مرزهای زمینی و دریایی ایران به روی گردشگران خارجی بسته شد

اتباع و مسافران مجاز به ورود باید گواهی دو دُز واکسن کووید و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت مانده به ورود، ارائه دهند. از مسافران در مبادی ورودی مرزهای هوایی با دریافت هزینه، دوباره تست PCR گرفته می‌شود. افرادی که نتیجه تست آن‌ها مثبت شود باید قرنطینه خانگی شوند و شبکه‌های بهداشت شهری مسؤول نظارت بر مقررات قرنطینه خواهند بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ممنوعیت سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: بر اساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مسافران غیر ایرانی از چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، دانمارک و نروژ نمی‌توانند وارد ایران شوند و برای ایرانی‌ها هم پروتکل‌های خاصی پیش‌بینی شده است.

جواد هدایتی اظهار کرد:  بر اساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته امنیتی و اجتماعی این ستاد، با توجه به نگرانی به وجود آمده درباره شناسایی سویه جدید ویروس کرونا و وضعیت شیوع آن در کشورهای دیگر محدودیت‌های جدیدی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از نکات مهم ابلاغیه جدید که ۲۸ آذر ماه اعلام شد، این است که تا اطلاع ثانوی اتباع خارجی از کشورهای انگلیس، فرانسه، دانمارک  و نروژ نمی‌توانند وارد ایران شوند چرا که در این کشورها سویه جدید ویروس کرونا بیشترین میزان ابتلاء و درگیری را ایجاد کرده است. همچنین ایرانی‌هایی که از این مقاصد قصد ورود به کشور را داشته باشند ضمن داشتن کارت واکسن (یعنی دریافت هر دو دز واکسن) باید تست منفی PCR را با مدت زمان ۴۸ تا ۷۲ ساعت ارائه دهند.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در ضمن اگر مسافران ایرانی ورودی از این کشورها دارای علائم بیماری باشند، با وجود اینکه تست‌شان منفی شده و کارت واکسن دارند، باید با هزینه شخصی به مدت دو هفته در مراکز تعیین شده قرنطینه شوند.

هدایتی با بیان اینکه کشورهای ممنوعه آفریقایی همچنان دارای ممنوعیت و محدودیت‌های اعلام شده در ابلاغیه‌های گذشته هستند، گفت: از سوی دیگر برای اتباع ایرانی مرزهای زمینی برای سفرهای گردشگری به ترکیه بسته و سفر به این کشور ممنوع شد. در این صورت تنها گروه‌های هفت‌گانه اعلام شده مانند دیپلمات‌ها، دانشجوها، دو تابعیتی‌ها و... می‌توانند تا اطلاع ثانوی به این کشور سفر کنند.

 

مرز زمینی و دریایی ایران به روی گردشگران خارجی بسته شد

معاون گردشگری گفت: ورود گردشگر خارجی به استثناء ۱۲ کشور فقط از مرز هوایی امکان‌پذیر شده و مرزهای زمینی و دریایی همچنان به روی گردشگران بسته است.

وزارت کشور در دستورالعملی که پیرو مصوبه ستاد ملی کرونا از شنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۰ به اجرا گذاشته است، ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی و چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک را به مدت ۱۵ روز ممنوع کرد.

در بند سوم این دستورالعمل، ورود اتباع خارجی (غیر از ۱۲ کشور نام‌برده) که دارنده پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایه‌گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه هستند، از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ مجاز اعلام شد، اما توقف دوباره صدور ویزای گردشگری و ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به کشور براساس این مصوبه، با واکنش‌های اعتراضی مواجه شد.

در نتیجه این اعتراض‌ها و رایزنی ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ستاد ملی مدیریت کرونا و وزارت کشور، این مصوبه و دستورالعمل مربوط به آن اصلاح شد و معاون گردشگری نیز از برداشته شدنِ ممنوعیت ورود گردشگران خارجی صرفا از "مرزهای هوایی" مطابق با رأی جلسه شنبه چهارم دی‌ماه ستاد ملی کرونا خبر داد و تاکید کرد: ممنوعیت ورود مستقیم و غیرمستقیم از ۱۲ کشور مصرح در بندهای اول و دوم دستورالعمل وزارت کشور و مصوبه ستاد ملی کرونا، به مدت ۱۵ روز همچنان برقرار است.

علی‌اصغر شالبافیان همچنین به ایسنا گفت: مرزهای زمینی و دریایی طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا به مدت ۱۵ روز به روی گردشگران بسته است.

دستورالعمل وزارت کشور ابلاغی ۳۰ آذرماه، خروج اتباع خارجی حاضر در کشور از مرزهای زمینی را نیز بدون مانع اعلام کرده است.

اتباع و مسافران مجاز به ورود نیز باید گواهی دو دُز واکسن کووید و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت مانده به ورود، ارائه دهند. از مسافران در مبادی ورودی مرزهای هوایی با دریافت هزینه، دوباره تست PCR  گرفته می‌شود. افرادی  که نتیجه تست آن‌ها مثبت شود باید قرنطینه خانگی شوند و شبکه‌های بهداشت شهری مسؤول نظارت بر مقررات قرنطینه خواهند بود.

همچنین، بنا بر اعلام گمرک مطابق این مصوبه، مرزهای زمینی به مدت ۱۵ روز به روی کشورهای همسایه بسته شده است.

این مقررات برای جلوگیری از شیوع بیشتر «اُمیکرون» در ایران تعیین شده و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا به مدت ۱۵ روز اجرا می‌شود./ ایسنا

 

انتشار «رنگ‌بندی فوق‌العاده سویه اُمیکرون کرونا» تا پایان امروز

بنا بر پیشنهاد تخصصی کمیته‌های علمی و اپیدمیولوژی کرونا و تصویب ستاد ملی کرونا و به دلیل سرعت بالای سرایت سویه اُمیکرون نسبت به سویه های قبلی، از امروز رنگ‌بندی فوق‌العاده امیکرون جایگزین شاخص‌های رنگ‌بندی عادی خواهد شد. 

 تا زمان پایداری شرایط کشور در مقابل سویه امیکرون کرونا ، محدودیت‌ها بر اساس رنگ‌بندی فوق‌العاده اُمیکرون خواهد بود.

رنگ‌بندی عادی بر اساس روند بستری بیماران بوده‌ است اما در رنگ‌بندی فوق‌العاده امیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به امیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد، زیرا این نوع از کرونا با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و اگر به موقع جلوی انتشار آن گرفته نشود به موج ششم سراسری تبدیل خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید