جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

چند سطر از زندگی محمد محمدی اشتهاردی

آیت الله شیخ محمد محمدی اشتهاردی در اول بهمن 1323 شمسی متولد شد. او از محضر بزرگانی مانند آیت الله گلپایگانی، مشکینی، میرزا هاشم آملی و... بهره برد. وی در اثر بیماری سختی در بیست و هشتم آذر ماه سال 85 رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که به لطف روح بزرگشان مفید فایده افتد. این مطلب به زندگی محمد محمدی اشتهاردی اختصاص دارد.

 

محمد ملامحمدی (۱۳۲۳ - ۱۳۸۵ش)، مشهور به محمد محمدی‌اشتهاردی ، نویسنده، مترجم، مفسر قرآن، از اعضاء اصلی تفسیر نمونه و پیام قرآن و آثار و سیره‌ی اهل بیت

 

اطلاعات فردی

نام محمدی اشتهاردی، محمد

محمدی، محمد

نام پدر یدالله

متولد اول بهمن 1323ش

محل تولد اشتهارد

رحلت ۲۸ آذر ۱۳۸۵ش یا 1427ق

اساتید آیت‌الله گلپایگانى، مشکینى، مکارم شیرازى، میرزا هاشم آملى

برخی آثار سیرت پیامبر اعظم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله، بابی‌گری و بهایی‌گری، گناه شناسی (با تجدید نظر و اضافات)، امام مهدی جلوه جمال الهی

 

ولادت

او فرزند یدالله در اول بهمن 1323ش در اشتهارد در نزدیکی کرج متولد شد.

 

تحصیلات

در کودکی، نخست به مکتب خانه برای یادگرفتن روخوانی قرآن، سپس به دبستان رفت و در کلاس پنجم در تعطیلات تابستانی به حوزه علمیه اشتهارد که از چند نفر محدود در حسینیه محل، تشکیل می‌شد جذب شد، لذا دبستان را رها کرده و به تحصیل ادبیّات علوم حوزوی مشغول شد.

محمدی اشتهاردی کتاب سیوطی را می‌خواند، که در سال ۱۳۳۸ به قم برای ادامهٔ تحصیل مهاجرت کرد.

قبل از ازدواج نخست در مدرسه ستیه، سپس در مدرسه حجتیه و مدرسه خان و مدرسه فیضیه مسکن گزید.

او پس از اتمام سطوح مختلف حوزه، بیش از ده سال در درس خارج فقه شرکت کرد. "سیماى بلال حبشى" اولین کتاب او به سال 1347‌ش منتشر شد.

 

اساتید

مشکینى

مکارم شیرازى

حسین شب‌زنده‌دار

غلامرضا صلواتی

جعفر سبحانی

هاشم آملی

علی‌پناه اشتهاردی

آیت‌الله گلپایگانى

مهدی حائری

 

وفات

محمدی اشتهاردی پس از تحمل یک دوره سخت بیماری در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ش درگذشت. آیت‌الله مکارم شیرازی بر پیکر او نماز خواند و در قبرستان شیخان قم دفن شد.

 

آثار

از این نویسنده، بیش از ۲۰۰ اثر در زمینه‌های قرآن، سیره اهل بیت(ع)، تاریخ اسلام و شیعه و آموزه‌های اخلاقی  و... به چاپ رسیده که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های عربی، انگلیسی، روسی، اردو، ترکی استانبولی و....ترجمه شده‌اند.

پژوهشهاى قرآنى وى عبارتند از: 1- شرکت در تدوین تفسیر نمونه، 2- شرکت در تدوین تفسیر موضوعى پیام قرآن 3- نماز از دیدگاه قرآن و عترت و...

 

دیدگاه تان را بنویسید