گزارش مرکز آمار؛ گرانی ها بیشتر متوجه اقشار کم درآمد جامعه است

بنابر گزارش مرکز آمار شدت تورم بیشتر بر زندگی سه دهک فقیر جامعه وارد می شود.

لینک کوتاه کپی شد

اقتصاد و درآمد: هفته گذشته مرکز امار با انتشار گزارشی اعلام کرده بود میزان تورم سالیانه در آبان ماه، 44.4 درصد بوده است درحالیکه این شاخص برای دهک دوم جامعه بیش 47.2 درصد یعنی دو واحد درصد بیشتر از میانگین تورم ماه گذشته بوده است. این درحالی است که دهک هشتم علی رغم ثروت بیشتر نسبت به دهک های پایین تر، 44 درصد فشار ناشی از تورم را احساس کرده است.

حال مرکز آمار در گزارشی تفصیلی، جزییات تاثیر شاخص تورم به دهک های مختلف جامعه را منتشر کرده که حاوی نکات مهمی است. 

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٨ درصد) ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است. 

بنابر این گزارش سه دهک ثروتمند جامعه از مابقی دهک ها تورم کمتری را احساس کرده اند و از سوی سه دهک فقیر جامعه بیشترین میزان تورم را در زندگی خود مشاهده کرده اند. 

تورم

 بیشترین تورم وارد شده به اقشار ضعیف در آبان ماه 1400 بیش از ناحیه کالاهای خوراکی و کمترین میزان تورم نیز از جانب کالای غیرخوراکی و خدمات همچون پوشاک، مسکن، درمان، حمل و نقل، تفریح، ارتباطات، آموزش و .. بوده که از جمله دلایل آن می توان به خارج شدن بسیاری از کالاها و خدمات مذکور از سبد هزینه ای خانوارها اشاره کرد. 

همچنین تورم سالیانه منتهی به آبان 1400 برای دهک دوم 47.2 درصد ثبت شده در حالیکه همین شاخص برای دهک های هشتم و نهم 44 درصد بوده است. 

اگرچه در آبان ماه سال جاری میزان تورم وارد شده به دهک های ثروتمند بیش از 

 

دیدگاه تان را بنویسید