اشتباه فاحش رسانه ها در اعلام آمار تورم آبان ماه

بنابرگزارش مرکز آمار در ابان ماه سال جاری، تورم وارد شده به دهک دوم نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد: روز گذشته رسانه های مختلف با انتشار گزارش مرکز آمار ایران درباره شاخص تورم، از کاهش میزان تورم نقطه به نقطه و سالیانه خبر داده بودند.

اما بنابر گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور میزان تورم سالیانه در آبان ماه، 44.4 درصد بوده است درحالیکه این شاخص برای دهک دوم جامعه بیش 47.2 درصد یعنی دو واحد درصد بیشتر از میانگین تورم ماه گذشته بوده است. این درحالی است که دهک هشتم علی رغم ثروت بیشتر نسبت به دهک های پایین تر، 44 درصد فشار ناشی از تورم را احساس کرده است. در نتیجه اعلام کاهش نرخ تورم در ابان ماه نسبت به ماه گذشته بیشتر متوجه دهک های بالای جامعه است نه دهک های فقیر.

همچنین در این گزارش آمده است نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه 1400 به عدد 35.7 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 35.7 درصد بیشتر از آبان 1399 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

همچنین تورم نقطه ای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در آبان ماه سال جاری با افزایش 0.7 واحد درصدی به 30.2 درصد رسیده است.

نرخ تورم ماهانه آبان 1400 به 2.5 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 1.2 واحد درصد کاهش داشته است. البته در گروه خوراکی ها نرخ تورم ماهیانه بیشتر از میانگین و حدود 3.1 درصد بوده است.

 

کدام کالاها بیشتر گران شدند؟ 

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، زعفران و سس گوجه فرنگی)، گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی) و گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ، کالباس و سوسیس) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودروی سواری و لاستیک خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه « هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید