جزییات فروش پشت بام خانه ها در تهران/ راهرو، زیرپله و حیاط در پایتخت چقدر قیمت دارد؟!

کاوه حاج‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این رابطه گفت: در برخی از محلات تهران که زمین کم است، روش‌های جدیدی مثل پشت‌بام‌فروشی ایجاد شده است. این کار در گلابدره و شمیران نو بیشتر انجام می‌شود. وی ادامه داد: در شمیران نو مالکان پشت‌بام خانه‌های خودرا واگذار و بعضی نیز شبانه ساخت و ساز می‌کنند که این روند ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ عضو شورای شهر تهران گفت: از پشت‌بام‌فروشی و زیرزمین‌فروشی گرفته تا خانه‌های چندمالکی وجود دارد؛ یکی مالک پشت‌بام، دیگری مالک زیرپله و آن دیگری مالک زیرزمین است و برخی فروشندگان پشت‌بام، راهرو و حیاط را جداگانه می‌فروشند.

فارس در ادامه نوشت: ماجرای پشت‌بام‌فروشی در تهران که سال‌هاست مطرح بوده و در برخی از مناطق این کلانشهر پررنگ‌تر است. مسئولان در دوره‌های قبل اعلام کردند با این موضوع برخورد می‌کنند اما مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

۵۰ سال است مشکل ثبت و سند مسکونی مردم را حل نکرده‌ایم

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: تا حالا کوچه‌ای به نام یا شماره هیچم شنیده‌اید؟ نه در اقصی نقاط کشور، بلکه در مرکز تهران؛ در محله قدیمی و فراموش‌شده شمیران نو، همسایه لویزان، مردمی که صدایشان شنیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: صدای مردم محله شمیران نو شنیده نمی‌شد. ۶۲ درصد املاک مسکونی و تجاری این افراد قولنامه‌ای بود و تلاش‌های چنددهه‌ای مردم برای ثبت و سنددار کردن خانه‌های فرسوده و ناپایدارشان به نتیجه نمی‌رسید.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شمیران نو محله‌ای اصیل با مردمانی شریف است که مهد دلاورمردان دفاع مقدس و سرداران شهید زنده همچون سردار علی فضلی است و ۱۷۰ شهید سرفراز دارد، اما به دلیل مشکلات انباشته و عقیم ماندن تلاش‌های مردم برای توسعه، بیشتر آنها به مناطق دیگر تهران مهاجرت کرده‌اند.

امانی تاکید کرد: ۵۰ سال است مشکل ثبت و سند مسکونی مردم را حل نکرده‌ایم و در عین حال اجازه تخریب و نوسازی هم نمی‌دهیم و مردم را مجبور می‌کنیم از روی اضطرار خانه‌های خود را تخریب کنند و زمینه را برای سوءاستفاده سوداگران و دلالان فراهم می‌کنیم.

یکی مالک پشت‌بام، دیگری مالک زیرپله و آن دیگری مالک زیرزمین است

وی تصریح کرد: از پشت‌بام‌فروشی و زیرزمین‌فروشی گرفته تا خانه‌های چندمالکی وجود دارد. یکی مالک پشت‌بام، دیگری مالک زیرپله و آن دیگری مالک زیرزمین است و برخی فروشندگان پشت‌بام، راهرو، زمین و حیاط را جداگانه می‌فروشند.

نیم‌قرن قبل تنها ۴۰ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کردند

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: افزایش شهرنشینی در حالی است که نیم‌قرن قبل تنها ۴۰ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کردند.

وی تاکید کرد: مهاجرت به شهرها و گسترش شهرها مسائل زیادی را برای همه دنیا به وجود آورده و امیدواریم حل شود.

وی همچنین به ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

مشکل تصمیم‌گیری از بالا به پایین برای محلات

جعفر شربیانی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: برای دستیابی به چند هدف و ایده، طرح «یک چالش یک راه‌حل» را آغاز کرده‌ایم که از منطقه ۴ شروع شده است.

وی ادامه داد: در گذشته همیشه در این مورد تصمیماتی از بالا به پایین گرفته شده که فاصله زیادی با مشکلات کف جامعه داشته‌اند. شکاف تاریخی بین تصمیمات و مشکلات جامعه فقط با اصلاح فرایند و تعیین اولویت‌ها پر می‌شود.

شربیانی افزود: تصمیم‌گیری از پایین به بالا و استفاده از کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی که در صف مقدم با مردم در ارتباطند، مشکلات این حوزه را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای رونق نوسازی بافت فرسوده و ساخت و سازهای شهری و تسهیل صدور پروانه املاک واقع در بافت فرسوده نیز می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

شربیانی گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در جهت صیانت از حقوق شهر و شهرداری و به خصوص پرسنل شهرسازی نواحی از دیگر راهکارهاست.

او گفت: در برخی محلات تهران حتی پشت‌بام‌ها هم به فروش می‌رسند و آلونک‌هایی در آنجا برای سکونت ساخته می‌شود.

در شمیران نو مالکان پشت‌بام خانه‌های خودرا واگذار می‌کنند

کاوه حاج‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این رابطه گفت: در برخی از محلات تهران که زمین کم است، روش‌های جدیدی مثل پشت‌بام‌فروشی ایجاد شده است. این کار در گلابدره و شمیران نو بیشتر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در شمیران نو مالکان پشت‌بام خانه‌های خودرا واگذار و بعضی نیز شبانه ساخت و ساز می‌کنند که این روند ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران  اضافه کرد: یک ساختمان ۱۰ سال پیش یک‌طبقه بوده و الان چهارطبقه شده است. ساختمان‌هایی هستند که حداقل استانداردها و دوام و ایمنی را هم ندارند.

وی با اشاره به سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: تراکم جمعیت در این محدوده‌ها زیاد است. ساخت و ساز در این محدوده‌ها غیرقانونی است و شهرداری نواحی باید با این ساخت و سازها برخورد کند.

فروش پشت‌بام برای ایجاد یک واحد فرسوده طبقاتی

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم گفت: متوسط مساحت واحدهای مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰ متر و در شمال ۱۲۰ متر است که این مسأله توان تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد را غیرممکن می‌کند.

وی ادامه داد: باید با استفاده از سازندگان دولتی، وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک‌اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰ درصد واحدهای کوچک‌اندازه بسازیم و به صورت مسکن اجاره‌ای در اختیار افراد کم‌درآمد قرار دهیم.

گلپایگانی ادامه داد: امکان ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بلندمدت در شهر وجود دارد و می‌توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد. بخشی از این واحدها توسط خود مردم، بخش خصوصی و نهادها قابل ساخت است. ظرفیت هایی که برای این موضوع داریم شامل هزاران هکتار زمین کشاورزی و ... است که به مناطق ۱۸ و ۱۹ اضافه شده‌اند و اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود، ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد.

به گفته گلپایگانی، در گران‌ترین منطقه تهران محله‌ای وجود دارد که پشت‌بام را متری ۱۰ میلیون تومان می‌فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند.

معاون شهردار بیان کرد: طرح‌های تشویقی و تراکم بیشتری به قطعات بزرگ‌اندازه داده می‌شود که این مسأله باعث حرکت روند ساخت و ساز و تراکم به سمت شمال شهر می‌شود. این در حالی است که از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب شهر ۶۹ درصد قطعات زیر ۲۰۰ متر است و بنابراین نیاز است روند ساخت و ساز را تغییر دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید