جی پلاس

گزارش بانک مرکزی از اوضاع نگران کننده بازار مسکن: افزایش 51 درصدی اجاره بها در کنار از بین رفتن قدرت خرید خانه

بر اساس داده های رسمی بانک مرکزی همچنان آهنگ افزایش نرخ اجاره بها در کشور به شدت بالا است. این درحالی است که درپی از بین رفتن قدرت خرید شهروندان، تعداد معاملات مسکن در مناطق مورد تقاضای دهک های فاقد مسکن هبه شدت کاهش یافته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد: بر اساس داده های بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود 5.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 29.8 و 36.8 درصد کاهش نشان می دهد که همین امر نشان دهنده چیزه شدن سایه رکود بر بازار مسکن است.

 

میانگین قیمت  هر متر مربع خانه در تهران 


 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران 31.6 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد کاهش نشان میدهد با این حال همین نرخ معادل 11 ماه حقوق حداقل مصوب وزارت کار است.


ادامه رشد سرسام آور اجاره بها 

همچنین روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در ماه گذشته تداوم یافت؛ بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مهر ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.4 درصد افزایش یافته است. اگر چه آهنگ رشد قیمت مسکن نسبت به قیمت در همان ماه در سال گذشته نسبت به ماه های ابتدایی سال 1400 کاهش معناداری یافته است اما  افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در تهران و شهرستان ها حاکی از از بین رفتن توان بخش متقاضی مسکن و رجوع آنان به اجاره نشینی است چراکه بر اساس گزارش بانک مرکزی در مهرماه سال 1400 ساخص اجاره بها در تهران و شهرستان به ترتیب 48 و 51 درصد رشد داشته است. 

تقاضا به سمت کدام واحد ها رفته است؟ 

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که بیش از 57 درصد از منازل مورد معامله در مهرماه متراژی  کمتر از 80 متر داشته اند و منازل بیشتر از 5 سال ساخت نیز 66 درصد از معاملات را تشکیل داده اند. 

دیدگاه تان را بنویسید