همه شروط صاحب خانه شدن با طرح ملی مسکن

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان‌ این‌که در طرح اقدام ملی،‌ ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور هدفگذاری شده است، گفت:‌ در این طرح،‌ متقاضیان باید ۴ شرط فاقد مالکیت از اول تیرماه ۸۴، عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب، تأهل و سابقه ۴ سال اقامت در شهر مذکور را داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس؛ در حالی معاون وزیر راه بهمن ۹۸ وعده کاهش ۲۵ درصدی قیمت طرح ملی مسکن را داده بود که مدیرعامل عمران پردیس گفت:هزینه ساخت هر متربع این واحدها ۵.۵ میلیون است.

 

۱۸ آبان‌ماه سال ۹۸ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اولین و آخرین نشست خبری خود به تشریح جزئیات طرح ملی مسکن پرداخت.

 

محمودزاده با بیان‌ این‌که در طرح اقدام ملی،‌ ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور هدفگذاری شده است، گفت:‌ در این طرح،‌ متقاضیان باید ۴ شرط فاقد مالکیت از اول تیرماه ۸۴، عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب، تأهل و سابقه ۴ سال اقامت در شهر مذکور را داشته باشند.

 

وی ادامه داد: سه شیوه کلی برای تأمین زمین در این طرح پیش‌بینی شده است؛ در شهرهای کوچک که مشکل کمتری در تأمین زمین وجود دارد برنامه واگذاری ۹۹ساله زمین اجرا می‌شود. شیوه دوم مشارکت است که بخش کمی را شامل می‌شود.

 

وی با بیان این‌که قیمت ساخت به‌صورت قیمت تمام‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد،‌ افزود: در بخش زمین تدبیری اندیشیده شد برای علاقمند به مالکیت زمین، ۲ سال تنفس در نظر گرفته شده و مابقی قیمت زمین به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ثبت‌نام‌کنندگان در صندوق پس‌انداز یکم می‌توانند در ساخت مسکن از این وام استفاده کنند، گفت: وام دوم، وام بافت فرسوده است که در قالب آن بخشی از منابع از صندوق توسعه و منابع داخلی بانک به رقم ۱۰۰ میلیون تومان است. وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نیز از محل منابع بانک‌های عامل به متقاضیان با سود ۱۸ درصد و فروش اقساطی ۱۲ساله پرداخت خواهد شد.

 

محمودزاده متوسط قیمت تمام شده طرح ملی مسکن برای هر مترمربع را ۲ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی طرح ملی ۱.۶ تا ۲.۵ میلیون تومان و به‌طور متوسط ۲ میلیون تومان است.

 

حدود یکماه پس از این اظهارات، یعنی آذرماه ۹۸ وی با اعلام میانگین قیمت ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود:‌ متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند. در شهرهای استان تهران میانگین یک مترمربع زمین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پرتراکم با مساحت ۳۸ تا ۴۳ مترمربع در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ساله پرداخت کنند.

 

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را ۷۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا ۲.۵ میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

 

وعده کاهش قیمت تمام شده

 
محمودزاده ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در همایش طرح ملی مسکن از امضای تفاهمنامه‌ای برای تأمین مصالح ساختمانی ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن خبر داده و گفته بود:تا حدود ۳۰ درصد قیمت این مصالح ارزان‌تر از قیمت‌های روز است و سعی شده بدون پرداخت پول و به صورت اقساطی این مصالح ساختمانی تأمین شود.

 

وی با بیان این‌که همچنین در قالب این تفاهمنامه ۵ درصد نیز بابت کارمزد سالیانه، تخفیفات عوارض و هزینه‌های خدمات مهندسی کاهش خواهد یافت، افزود: در مجموع ۲۵ درصد هزینه ساخت برای متقاضیان طرح ملی مسکن کاهش می‌یابد.

 

این درحالی است که پس از گذشت حدود ۲ سال از اعلام قیمت متوسط ۲ میلیون تومانی، مدیرعامل شرکت عمران پردیس از قیمت تمام شده ۵.۵ میلیون تومانی ساخت هر مترمربع واحدهای طرح ملی مسکن خبر داده است.

 

مهدی هدایت در این‌باره گفته است: پیش بینی می‌کنیم با قیمت‌های امروز هزینه تمام شده ساخت-هر مترمربع- ۵ تا ۵.۵ میلیون تومان خواهد بود./ تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید