احتمال بازگشایی مرز جدید افغانستان برای دسترسی به قرقیزستان

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی اعلام کرد که امکان صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان بصورت ایمن و با امنیت بالا فراهم شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی از احتمال بازگشایی مرز کتای در شمال غرب افغانستان برای دسترسی ایران به تاجیکستان و قرقیزستان خبر داد.

وی افزود: امکان صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان بصورت ایمن و با امنیت بالا فراهم شده است. بر این اساس میتوان به افزایش مبادلات تجاری در مسیر دالان کتای، بعنوان مسیر جایگزین تردد به آسیای مرکزی امید بیشتری داشت و این امر میتواند در افزایش صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای حوزه آسیای مرکزی تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

آغاز فعالیت و عملیات بهره‌برداری از این مسیر در دست برنامه‌ریزی است که به زودی آغاز خواهد شد.

در حال حاضر ترکمنستان بعنوان دروازه ورود و ترانزیت کالا از ایران به پنج کشور آسیای مرکزی مطرح است که بروز برخی مشکلات از جمله تعرفه‌گذاری نامناسب کالای ترانزیت، اختلافات این کشور با برخی همسایگان و محدودیت‌های خاص کرونایی ترکمنستان موجب شده تا بازرگانان منطقه به دنبال مسیرهای جایگزین برای ارسال کالا به چهار کشورهای دیگر آسیای مرکزی باشند.

دیدگاه تان را بنویسید