شبکه ملی اطلاعات باید تا سال 1404 پیاده‌سازی‌ شود/ وزیر جدید ارتباطات تایید صلاحیت می شود

کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سخنان وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر پیاده‌سازی‌ شبکه ملی اطلاعات تا افق 1404می‌گوید: «این موضوع برنامه شورای‌عالی فضای مجازی است. درواقع براساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات شورای‌عالی که همه اهداف و اقدامات در آن مشخص شده است، شبکه ملی اطلاعات باید تا سال1404 پیاده‌سازی‌ شود. بنابراین براساس این سند، وزیر ارتباطات باید همه مفاد این سند را پیاده کند. البته در این سند از بخش‌های دیگری هم نام برده شده که وزارت ارتباطات هم یکی از آنهاست.»

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مجلس شورای اسلامی عصر روز شنبه و صبح روز یکشنبه گذشته را به سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات و البته سخنان «عیسی زارع‌پور» اختصاص داد.

عمده سخنان مخالفان مبتنی بر توانمندی و تجربه ناکافی زارع‌پور در حوزه این وزارتخانه، تحصیلات غیرمرتبط و عدم‌شفافیت او نسبت به طرح صیانت از کاربران بود. درحالی‌که موافقان بر تجربه زارع‌پور در دستگاه‌های دیگر، تحصیلات مرتبط و تحول‌گرا بودن او تأکید می‌کردند.

با این حال، به‌نظر می‌رسد از آنجا که 2 کمیسیون فرهنگی و صنایع مجلس مخالفتی با زارع‌پور نداشته‌اند، وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل خاصی برای کسب رأی اعتماد از مجلس یازدهم نداشته باشد. هرچند باید منتظر بود تا جلسه رأی‌گیری نمایندگان که براساس پیش‌بینی‌ها از روز سه‌شنبه به روز چهارشنبه و آخر هفته موکول می‌شود، برگزار تا سرنوشت وزیر پیشنهادی مشخص شود.

سند شورای‌ عالی فضای مجازی

محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سخنان وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر پیاده‌سازی‌ شبکه ملی اطلاعات تا افق 1404می‌گوید: «این موضوع برنامه شورای‌عالی فضای مجازی است. درواقع براساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات شورای‌عالی که همه اهداف و اقدامات در آن مشخص شده است، شبکه ملی اطلاعات باید تا سال1404 پیاده‌سازی‌ شود. بنابراین براساس این سند، وزیر ارتباطات باید همه مفاد این سند را پیاده کند. البته در این سند از بخش‌های دیگری هم نام برده شده که وزارت ارتباطات هم یکی از آنهاست.»

حکمرانی دیجیتال

زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات در بخشی از سخنان خود در صحن مجلس به موضوع حکمرانی دیجیتال اشاره و عنوان کرد که اکنون مرزهای فیزیکی، مرزهای کشورها را مشخص نمی‌کند؛ چرا که در عصر پلتفرم‌ها به سر می‌بریم و عمق نفوذ و تعداد کاربران پلتفرم‌ها، عمق راهبردی هر کشور را تعیین می‌کند. او همچنین تأکید کرد که امروزه بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده و مرزها جا‌به‌جا شده است.

کشوری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از موضوع حکمرانی دیجیتال به شورای‌عالی فضای مجازی برمی‌گردد، ادامه می‌دهد که همه موارد این موضوع در اختیار وزارت ارتباطات نیست اما هماهنگی و همراهی وزارت ارتباطات می‌تواند به حکمرانی دیجیتال بسیار کمک کند.

احتمال رأی‌آوری

این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد احتمال رأی آوردن زارع‌پور به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم معتقد است که وزیر پیشنهادی به ‌احتمال قریب‌به‌یقین رأی می‌آورد. کشوری با اشاره به سخنان زارع‌پور می‌گوید: «از آنجا که بیشترین تأکید وزیر پیشنهادی بر اجرای اسناد بالادستی بود، طبعا مخالفان جدی نمی‌تواند داشته باشد.» در میان سخنان مخالفان شنیده شد که وزیر پیشنهادی نظر صریح خود را در مورد طرح صیانت اعلام کند، اما زارع‌پور هیچ اشاره مستقیمی به طرح صیانت نکرد و در یک جمله کلی فناوری را شمشیری دولبه دانست. به‌گفته کشوری، «طبیعی است که هر کسی جای وزیر پیشنهادی باشد، وارد جزئیات نشود و بر مشترکات تأکید کند؛ به‌عنوان مثال، وزیر پیشنهادی باید از آسیب‌های فناوری، ازجمله حفاظت از کودکان در برابر این آسیب‌ها سخن بگوید یا از کارهایی بگوید که تا امروز انجام نشده است، مانند توسعه پیام‌رسان‌های داخلی.»

فضای سیاسی جلسات

این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فضای سیاسی مجلس در زمان بررسی صلاحیت وزرا می‌گوید: «طبیعی است که نمی‌توان وارد بحث‌های تخصصی یا فنی شد و در مورد درست یا غلط بودن این موارد بحث کرد؛ چراکه بحث از سوی مخالفان و موافقان ادامه‌دار و زمان‌بر خواهد شد.»

به‌گفته کشوری بدیهی است که سیاست و هوشمندی حکم می‌کند که بر مواردی تأکید شود که مورد‌موافقت همه است؛ مانند حفاظت از کودکان یا افزایش ظرفیت شبکه داخلی. با این حال، او می‌گوید: «این فضا باید آرام شود و وزیر پیشنهادی هم از آنجا که در این موارد موضع دارد، منتظر می‌ماند تا در یک فضای تخصصی به این موارد ورود کند.» به‌گفته این کارشناس، مخالفان انگیزه جدی برای مخالفت با زارع‌پور ندارند و او هم در میان گزینه‌هایی نیست که گفته می‌شود رأی نخواهند آورد.

 

روزنامه همشهری

دیدگاه تان را بنویسید